Det var du som sa att man ju kunde studera istället för jobba om man inte kunde få jobb pga kontroller som arbetsgivare gör. Det är väl klart att det är relevant eftersom just den gruppen du menar har oftast svårare för att studera än den gruppen som inte har något att anmärka på i kontroller hos arbetsgivare.
Det blir dubbelt svårt för dem. Det är dessutom vanligare och vanligare att gå ut ur gymnasiet med ofullständiga betyg/inte ha gått alls, likväl som grundskola, med en önskan om att jobba direkt istället för att studera. Att då hänvisas till att studera när man redan från början har haft svårt för att klara skolan är kanske inte riktigt lösningen för skoltrötta ungdomar som inte är födda in i en studerande familj.
Det pratas mycket om de "lätta" yrkena, yrken utan utbildning, som allt mer försvinner, men som tidigare var en lösning för ungdomar som var skoltrötta. Det var också fler yrkesutbildningar i gymnasiet, och mindre teori, så att ungdomar faktiskt fick ett yrke och inte behövde studera efter gymnasiet för att få ett yrke. Ungdomsarbetslösheten anses vara ett problem just nu just pga bristen på "lätta" yrken som inte kräver studier och antalet ungdomar som saknar förmåga att studera och då går arbetslösa och inte får jobb.
Det är du som pratar om att det är svårt att lita på folk och att du tycker att det ska kontrolleras till höger och vänster för arbetsgivare blir lurade med stora kostnader till följd, hur kan du ha svårt att se kopplingen med vad som kan hända ungdomar som varken kan studera eller jobba, pga de råkar ha begått ett ringa brott av något simpelt slag (i jämförelse med mord osv) i sin ungdom men som fortfarande finns kvar under några år och hindrar dem? Utan stöd och hjälp är det ju lätt att bara fortsätta i det som satte en i skiten, konsekvenstänkandet är ju inte färdigutvecklat. Det är därför jag hävdade att det inte bara är att studera. Inte för alla.
Att bara ha yrken man måste studera till har jag svårt att se vara en fördel för alla de människor som inte fungerar i studiemiljöer. Många människor är bra på att arbeta, men inte fullt lika bra på att sitta i skolbänken dagarna i ända.