Har du en unghäst?

I

Ingen

Har du en unghäst du håller på att rida in?
1. Hur gör du, hur ofta rider du och hur? Om du itne rider, va gör du då?
2. va ger du hästen för foder, skriv upp foderstat.

Jag hoppas vekrligen jag får svar på detta, jag har en unghäst och vill se hur andra gör med sina hästar. Mvh Michelle

Sv: Har du en unghäst?

Ingen skrev:

Jag hoppas vekrligen jag får svar på detta, jag har en unghäst och vill se hur andra gör med sina hästar. Mvh Michelle

hej. jag hjälper en kompis till mig att rida in hennes häst.. eller rida in o rida in... han e inriden.. han har bara itne blivit riden på några månader så de e som att börja om igen fast lite lättare då han kommer ihåg lite av hur skänklarna o de e...
*men iallafall så började vi för typ en månad sen att bara rida ut på honom så att han fick bra kondition.. vi började med att bara skritta medans hon höll i honom med en lina medans jag satt på.. vi red då ungefär 40 minuter.. vissa kanske tycker de e lång tid men han e stark i ryggen o benen så han har itne tagit skada av de...
*sen så red jag själv på honom utan att hon höll i honom och hon red en annan häst samtidigt så han fick nått att följa efter.. de ska man itne göra före man vet att hästen är säker och inte gör nått.. vi började trava efter nån vecka.
*sen så efter nån vecka så hade han fått upp konditionen lite så då började vi galoppera SMÅ sträckor.. asså då pratar vi om några steg bara... o efter de så blev de längre o längre sträckor och han fick bättre o bättre kondition, så nu e vi ute o rider kanske en timme ibland 1½ timme och de klarar han fin fint.
*vi red ungefär varannan till var tredje dag och sen longerade vi, löshoppade och sen stod han såklart vissa dagar.
*vi har börjat träna på formen nu oxå o de går fin fint! hästen ska ju gå lågt ner med halsen och söka efter bettet och få upp ryggen.. de går väl lite sisådär då han gärna går i för hög form men de börjar arta sig :)
*han får ungefär 3/4 kilo krossad havre och 1/5 kilo betfor, mineraler och B-vitamin.. han e 1.64 och rätt så välbyggd. eftersom han inte går så himla mkt o inte nån hårdträning så e de bra mat för honom. han håller sig fin.. han har ju massa mat ute med..

nu tänkte jag förklara lite hur jag har lärt mig och så får du se om det är nån skillnad mot vad du kan.. du får gärna skriva kommentarer..

*om hästen inte blivit rider förut och du måste börja helt från början. så ska du ju såklart vänja den vid sadel o så innan du börjar rida.. efter de så ska du ha hjälp av nån som kan leda dig. helst nån som kan hästar, blir lättare då om de skulle hända nått.. hästen kanske blir rädd eller nått..
sen så börjar du med att bara hänga på den så att den får känna tyngden på ryggen. sen när du har gjort de och hästen känns bra så kan du börja sitta på den och kanske till o med skritta, inte långa sträckor men en bit så den får vänja sig.. beror på hur färdig hästen är för uppgiften. men de märker man. du ska helst inte skritta mer än kanske en kvart i början max 2 ggr i veckan (enligt mig själv).
sen när du känner att hästen börjar få lite mer muskler o sånt så kan du börja öka tiden du sitter på. ha helst nån som leder dig fortfarande. sen så kan du börja trava några steg i taget och du ska rida lätt! hästen måste kunna hitta sin balans så överdriv inte med lättridningen. saktar hästen ner så orkar den inte och då e de bara o vänta. Sparka hästen inte i magen vad du än gör! ha hellre ett spö med som du kan peta med om hästen skulle börja stanna hela tiden vilket dom kan göra..
om hästen känns bra och lugn så kan du börja skritta ut med nån annan häst. dom e oftast lugna då. men eftersom du då inte har nån som leder ska ni bara skritta så inte det händer nått.. hästen måste oxå lära sig vad tygeln är och vad den är till för. det lär du hästen genom röstkommandon och tygeltag. hästen måste då ha kunnat kommandon innan.. till exempel när du har longerat eller så så har du nog ett kommando.. använd det..
sen börjar ni så småningom trava och hela proceduren börjar om igen fast nu har du ju ingen som leder så ta det lungt.
sen när du känner att hästen orkar och har tillräckligt mkt muskler börjar ni galoppera några steg och sen saktar av och sen längre o längre sträckor ju mer hästen orkar.. du måste alltid se till att hästen orkar med det den ska göra! annars kan den tycka att det är jobbigt och tråkigt och blir seg. bygg upp konditionen hela tiden!
sen börjar man jobba med formen när hästen är redo för det. man ska inte tvinga på hästen en uppgift den inte är redo för. det blir bara dåligt i slutändan.

hoppas du har invändningar så jag kan lära mig lite mer :)

Ingen skrev:

Jag har en 3 åring. Han har presic blivit styr van så jag rider mycket ridvägar på honom så han får tänka. Han går 3 dagar i veckan de andra dagarna så rycktas han och är ute och går och lär sig uppföra sig :angel:

Han går förtillfället bara på ensilage och Kr***t groov

Nu är han iofs 5, men har haft 2st innan honom oxå.
I början rider jag kanske 2dgr/v och tömkör en dag, När dom börjat vänja sig lite med att bli ridna så rider jag varannan dag, men bara korta pass , kanske bara 20min el liknande.

Mina får havre, korn, betfor och hösilage.
Men ger dom tillskottsvitaminer från equistro. (http://www.equistro.se)
Gillar inte färdigställda foder då det ofta kan fattas lite av det ena och det andra. (mineraler & dyl)

fälttävlansnisse skrev:
Jag har en 3 åring. Han har presic blivit styr van så jag rider mycket ridvägar på honom så han får tänka. Han går 3 dagar i veckan de andra dagarna så rycktas han och är ute och går och lär sig uppföra sig :angel:

Han går förtillfället bara på ensilage och Kr***t groov

Kand u skriva upp hur mycket krafft du ger han?

1. Hur gör du, hur ofta rider du och hur? Jag har en unghäst som är fem, hon är rider sedan mars/april så hon är utbildad som en 4 åring ungefär... Jag försöker rida henne 7 dagar i veckan då hon blir alldeles överpigg om hon får vila en dag. Vi rider dressyr 3-4 gånger i veckan hoppar 1-2 gånger och rider ut resten. Hon går nästintill stadigt på tygeln nu, vi har börjat så smått med att flytta sidvärtes och i hoppningen blir det mycket serier och sånt... Lätta saker så hon tycker det är kul och bjuder frampt ordentligt

Foderstat; Hon får en näve havre morgon och kväll, ca en liter betfor, mineraler, morötter och går på gräs på dagarna (7-21) så hon får ingen hö...

Så här ser hon ut; http://i12.photobucket.com/albums/a222/annan_875/Horses/prisma.jpg :love:

Att rida en unghäst 7 dagar i veckan är vansinne, en muskel har 48 timmars återhämtningsfas annars bryter man bara ner den, aldrig "jobba" en unghäst mer än varannan dag om man vill ha en stark hållbar individ som skall bli äldre än 8år. En unghäst behöver också vila hjärnan några dagar i veckan om man vill behålla suget för arbete i den.
Om den nu absolut inte kan vila (bullshit enligt mig då är det bara fel på foderstaten och hagarna) så lägg in kravlös longering eller ännu hellre lösarbete om man har tillgång till inhängnad paddock/ridhus. Dels kommer du se att hästen musklar sig dubbelt så mkt som innan samt blir mjukare/smidigare i kroppen när musklerna får en chans att återhämta sig emellan.

Såg nästa sak som gör mig väldigt förbryllad av din hästhållning. Hästen får inget HÖ, utan skall livnära sig på gräs i slutet på september månad, vet du vad gräset innehåller nu ???? Jovist en del energi finns det kvar men i stort sett INGET Protein, vad är det viktigaste att se till att en unghäst som skall muskla sig får i sig ? Jo Protein, kom inte och säg att din häst är tjock för den enda tjockhet den kan ha iså fall är en stor mage pga PROTEINBRIST. Nej skärpning kunskap innan man skaffar häst tack.....

vi har haft avdelat hela sommaren så där är gott om gräs, tack dem mår bra och har ingen proteinbrist, hösilage kommer dem få så småningom.
I vanliga fall brukar dem inte kunna gå på gräs så länge men tackvare vädret så räcker det.
Och jo, vi har haft hästar här i ca 30 år nu.

Även om det finns gräs kvar så finns det INGET innehåll näringsmässigt i gräset nu. Hjälper inte om man har haft hästar där i 30 år kunskapen blir uppenbarligen inte större för det.

:bow: :bow: :bow:

Till trådskaparen:
Ett riktmärke för unghästträning som jag tycker är vettigt är att träna 3 åringen 3 dagar i veckan, 4 åringen 4 dagar och 5 åringen 5 dagar i veckan. Korta pass för de minsta (ca 20 minuter) som succesivt ökas (ca 40 minuter på fyraåringen, femåringen mer normalt omväxlande långa pass beroende på ansträngningsgrad). Vilodagarna blir oftast ren vila i hagen för att slippa tänka på jobb, om hagarna är bra. Alternativet är avsuttna promenader eller lite lösspring på ridbanan, om hagarna är otillräckliga, hästen är pigg och behöver springa lite (föredrar det framför longering, hästen får balansera sig själv).

Förutom vilodagarna behöver de längre sammanhängande perioder med ren vila, både för muskler, leder, skelett och det lilla huvudet som måste få smälta saker. Håll jättenoga koll på benen, de får inte bli varma eller galliga! Håll även koll på ryggen - får inte ömma! Och så på hästen som helhet - den ska vara lugn och tillfreds, positiv till arbete, vilja komma i hagen, inte reagera negativt mot sadel eller träns osv.

Om man rider in hästen senare behöver den lika lång tid på sig för att bygga en grundstomme, så man får räkna med ett par år innan det är lämpligt att träna oftare, hårdare eller längre pass.

Hur man tränar beror på åldern och formen - först rejäl basträning (mest lugna skritt - joggpass i skogen i låg, öppen form) under flera månader innan någon mer styrke- eller kondisinriktad träning är aktuell. Efter viloperiod blir det åter basträning ca en månad innan man är på G igen. Treåringar som har löshoppats regelbundet får prova något lågt skutt uppsuttet mot slutet av året. Fyraåringar kan hopptränas med sans och förstånd.

Foderstat måste man alltid basera på höets värden. Hästen behöver i första hand ett bra grovfoder, för att hålla magen i form, för att hålla sig sysselsatt i boxen / hagen, för att tillfredsställa sitt tuggbehov. MINST ska den ha 1 kg ts(torrsubstans) / 100 kg häst. Vilket i normalfallet innebär ca 1,2 kg hö per 100 kg häst.
Vilket kraftfoder man ger sedan beror på vad höet har brist på - protein, energi eller båda. Min unghäst behöver inget utöver höet (8 kg proteinrikt hö till 500 kg hbl), men får för sakens skull någon näve "skrammel i krubban" (havre, betfor, kli, samt miner vit pga den låga fosfor, men höga kalkhalten i foderstaten).

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 474
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023