Sv: Har du en Dansk Svensk Gårdshund?
Jag fick hem min valpis i lördags, skulle redan kunna skriva en mindre roman om min vovva.
Nu har ju inte jag lärt känna min hund så bra eftersom jag bara haft henne några dagar men än så länge så är jag hur nöjd som helst med mitt val av ras. Redan när vi hämtade hem henne i lördags så "bondade" hon med mig och pojkvännen, det har aldrig varit någon tvekan hos henne om vem hon tillhör, hon följer mig som en skugga och ställer upp på alla mina påhitt.
Jag har bara haft henne kopplad utomhus än så länge på inrådan från uppfödaren, jag skulle nog lika gärna kunna ha henne lös men eftersom jag bor i stan så har jag bara övat inkallning lös inomhus och det går hur bra som helst.
Angående andra hundar så blev min lite rädd när jag precis hade hämtat hem henne och vi mötte en stor fågelhund som lekfullt gjorde ett hopp mot henne, då blev hon jätterädd eftersom den var så mycket större. Men sen dess så har jag "övat" lite på hundmöten (vi möter alltid några stycken när vi är ute). Är det en lös hund så tar jag alltid upp henne för jag vill inte att hon ska bli påhoppad, annars kallar jag henne till mig och sätter henne bredvid mig, numera så går det utmärkt och hon har fått tillbaka självförtroendet så tror inte hon fick några men efter den dåliga upplevelsen.
DSG:n är en väldigt följsam hund och redan från början har min haft lätt att gå i koppel, det har heller inte varit några problem med att få henne rumsren. Tre olyckor hade vi första kvällen/natten, men med fasta rutiner så har det inte varit något mer sen, men det kan ju vara individuellt också.
Min hund är inte speciellt skällig, det har kommit några skall när hon blivit riktigt uppspelt och matte inte vill leka med henne just då, men annars är hon väldigt tyst. Hon var ganska gnällig de första dagarna, men det är inte så konstigt, vi ignorerade det och daltade inte med henne och nu är hon så pass trygg att gnällandet nästan helt upphört.
Det som är utmärkande för rasen är att den är väldigt familjekär och gillar fysisk kontakt, och det stämmer verkligen på min, hon kan ligga i timmar i mitt knä och sova (nu t.ex.) och ställer egentligen upp på allting man tar med henne på så länge man inte lämnar henne ensam. Just det där med att lämna dem tycker iaf inte min om, hon blir helt förtvivlad om jag låter henne vara i köket under tiden jag duschar, så jag har redan börjat ensamhetsträna så smått. Så enkla saker som att lämna henne i ett rum medan hon sov var svårt de första dagarna utan att hon blev orolig, nu kan jag springa ner i tvättstugan ett par minuter medan hon sover djupt. Jag kommer eventuellt att skaffa dagmatte till min så småningom, men annars planerar jag att ta med henne till jobbet och skolan i höst, just nu är jag ledig 1,5 månad för att ta hand om henne.
I övrigt så skulle jag vilja säga att det är en väldigt tuff hund, jag uppfostrar mina djur lite efter devisen "man försöker så får man se hur det går", och det har funkat toppen. Min är med ute i stallet och styltar runt så mycket hon orkar, har cyklat med henne i cykelkorgen de senaste två dagarna (
), det var lite konstigt tyckte hon, men efter halva vägen la hon sig och sov. Det är fullt ös medvetslös, antingen är det full rulle på henne eller så ligger hon utslagen och sover, det kan säkert ha att göra med att hon är så liten ännu men jag vill ha en hund som kan koppla av mellan varven och det gör hon verkligen.
Sammanfattningsvis: Det är en grymt rolig hund att umgås med, de är smarta, roliga, personliga och otroligt modiga sin storlek till trots!