Har du din häst i spilta?

Men hur mycket var man egentligen ute och körde med sina hästar på "spilt-tiden"? Om jag tänker på hur det sett ut på tävlingsparkeringar från 80-talet och framåt är det ju oändligt mycket bättre nu - det är väldigt sällan man ser någon som jagar in häst med pisk och linor och ett helt gäng folk. Det förekom betydligt oftare för 30 år sedan.
Jag hade häst i spilta vintern -85. Det var i ett stall med arbetshästspiltor, avskilda med en stock som hängde i kedjor mellan hästarna och stora fasta krubbor därfram.
Jag upplever att det sista handfull år blivit lite bättre på vissa sätt. Idag är det ju enklare att söka info både på nätet, via böcker och det har ändå kommit fler som jobbar med tex lastning.
Sen krävs det väldigt lite för att kunna tjäna rätt bra som problemlösare. För det finns fortfarande en enorm okunskap om hantering, lastning etc. Så långt från alla är bra. Men visst finns det fler och då förhoppningsvis också fler ok eller bra.
Förr var det ju liksom en handfull stora namn och knappt några mer liksom.
Tack och lov har det väl generellt blivit så att man inte dunkar på hästar i sådana lägen som förr på tävlingsplats. Men visst finns det gott om folk som gör övergreppslastningar idag med. Kanske dock väldigt mycket mer sällan just på tävling. Det är ju inte så uppskattat och normaliserat mer.
Men de som gör övergreppslastningar ”behöver” det för att man antingen inte förberett hästen eller kör så att den får en otrevlig upplevelse.
Att de står i spilta är ju ingen garanti för ngt. Men visst kunde det ge effekter som var gynnsamma i vissa lägen, som vid lastning. Dock går det ju att träna sånt på annat vis än i spilta eller under lastning. Bara folk vet hur och gör..
 
Ah, okej! Jag har monterat bort mina boxgaller :D

Det är så mycket trevligare utan galler 😍
1000024851.webp
 
Absolut men eftersom det är så enkelt att träna kan jag inte se det som någon fördel.
Inte jag heller men jag tycker det är intressant med konsekvenser för olika förändringar. Här var det ju en förändring som skedde över hela landet och jag tror inte att någon kunde ana att det skulle kunna ha någon negativ konsekvens.
 
Väldig skillnad på enpunkts-uppbindning och två.
Plus väldig skillnad på hur många som måste ha panikhakar, balsnören etc IOM att hästarna heller inte lärt sig ge efter och vara trygga i att vara uppbindna.
Det ökade med problem att binda upp på gång/tvåpunkts också. Och att få in hästar i spolboxar/spolspiltor.
Det här är ju folk som jobbat heltid med sådan här LÅNG tid och alla sett samma.
Dom flesta måste inte ha balsnören eller panikhakar för att hästen drar utan det är för att om hästen hamnar i den situationen som alla faktiskt kan göra så riskerar inte hästen att skada sig. Jag har snarare upplevt tvärtom, hästarna jag haft med att göra står ofta bättre när dom är uppbundna med en uppbindning bara. Dom hänger sig inte alls lika lätt då.

Så nej, det du säger stämmer inte här omkring och med hästarna jag vuxit upp med iallafall. Det är klart att dom som jobbar med det stöter på dom som har problem, dom träffar ju inte hästarna som fungerar. Och om inte hästarna hade lärt sig pga bristen på spilta att ge efter för tryck så hade dom ju övht inte gått att hantera i vardagen. Det är inget dom lär sig genom spiltor.

Sen tror jag lastproblemen har mer med att göra att det är fler folk som har privathästar nu, det är mycket fler personer som inte har möjligheten eller knappt ens vetskapen om hur man får en trygg och säker individ. Har extremt svårt att tro att spiltor är det som gjorde hästarna enkla att hantera.
 
Senast ändrad:
Dom flesta måste inte ha balsnören eller panikhakar för att hästen drar utan det är för att om hästen hamnar i den situationen som alla faktiskt kan göra så riskerar inte hästen att skada sig. Jag har snarare upplevt tvärtom, hästarna jag haft med att göra står ofta bättre när dom är uppbundna med en uppbindning bara. Dom hänger sig inte alls lika lätt då.

Så nej, det du säger stämmer inte här omkring och med hästarna jag vuxit upp med iallafall. Det är klart att dom som jobbar med det stöter på dom som har problem, dom träffar ju inte hästarna som fungerar. Och om inte hästarna hade lärt sig pga bristen på spilta att ge efter för tryck så hade dom ju övht inte gått att hantera i vardagen. Det är inget dom lär sig genom spiltor.

Sen tror jag lastproblemen har mer med att göra att det är fler folk som har privathästar nu, det är mycket fler personer som inte har möjligheten eller knappt ens vetskapen om hur man får en trygg och säker individ. Har extremt svårt att tro att spiltor är det som gjorde hästarna enkla att hantera.

Jag är en av dom som stött på hästar som saknar den där grundträningen (och är svåra att hantera i vardagen) och där jag fått börja med att bland annat träna enpunktsuppbindning. Det handlar ju inte bara om att stå uppbunden eller ge efter för tryck, men också om att dom inte ska få panik om dom får repet över nacken utan lugnt bara sänker huvudet igen, och stå lugnt utan att försöka vända sig.

Jag tror att tillgång till spiltor eller skötselspiltor faktiskt hade en kompensatorisk roll, att när det ingick i grundträningen redan hos uppfödaren/första hemmet så kom hästen till sin nya ägare med mer kunskaper i bagaget.
 
Men de brukar väl kunna sträcka ut benen även i en spilta?
Jo visst men det jag menar är att i en box har ju en häst ändå möjlighet att vända sig och ligga åt vilket håll den vill. I en spilta är den ju fixerad åt ett visst håll. Tittar jag på hur min häst ligger ned i boxen så ligger hon aldrig på ett sätt som hade motsvarat hur hon hade legat om det var spiltor istället för boxar i det stallet.
 
Det är så mycket trevligare utan galler 😍
Visa bifogad fil 147986
Håller med! Jag hade stall utan galler och då hade jag hingstar, ston, föl, unghästar. Fungerade ypperligt. Framförallt bra vid ihopsläpp. Då ställde vi det ranghöga stoet bredvid den nya över natten, på morgonen var allt klart. Aldrig något bråk i hagen. De kunde bita varandra och göra fula miner. Men skada varandra på riktigt kunde de inte.

När jag tittar på gårdar nu och ser stall med galler åt alla håll så är min första tanke "Oj jösses, här måste renoveras".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min spanieltik är 10 månader gammal och idag såg jag att flera mörka släta fläckar dykt upp på hennes mage, runt könsorganet och upp mot...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: lennox
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 831
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp