Jag upplever att det sista handfull år blivit lite bättre på vissa sätt. Idag är det ju enklare att söka info både på nätet, via böcker och det har ändå kommit fler som jobbar med tex lastning.Men hur mycket var man egentligen ute och körde med sina hästar på "spilt-tiden"? Om jag tänker på hur det sett ut på tävlingsparkeringar från 80-talet och framåt är det ju oändligt mycket bättre nu - det är väldigt sällan man ser någon som jagar in häst med pisk och linor och ett helt gäng folk. Det förekom betydligt oftare för 30 år sedan.
Jag hade häst i spilta vintern -85. Det var i ett stall med arbetshästspiltor, avskilda med en stock som hängde i kedjor mellan hästarna och stora fasta krubbor därfram.
Sen krävs det väldigt lite för att kunna tjäna rätt bra som problemlösare. För det finns fortfarande en enorm okunskap om hantering, lastning etc. Så långt från alla är bra. Men visst finns det fler och då förhoppningsvis också fler ok eller bra.
Förr var det ju liksom en handfull stora namn och knappt några mer liksom.
Tack och lov har det väl generellt blivit så att man inte dunkar på hästar i sådana lägen som förr på tävlingsplats. Men visst finns det gott om folk som gör övergreppslastningar idag med. Kanske dock väldigt mycket mer sällan just på tävling. Det är ju inte så uppskattat och normaliserat mer.
Men de som gör övergreppslastningar ”behöver” det för att man antingen inte förberett hästen eller kör så att den får en otrevlig upplevelse.
Att de står i spilta är ju ingen garanti för ngt. Men visst kunde det ge effekter som var gynnsamma i vissa lägen, som vid lastning. Dock går det ju att träna sånt på annat vis än i spilta eller under lastning. Bara folk vet hur och gör..