Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gissar att det inte byggs längre men kan förekomma i äldre stall som inte bygts om.Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet.
Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform?
Menar inte som skötselspilta tillfälligt.
Men de brukar väl kunna sträcka ut benen även i en spilta?Har en ridskola i närheten där över hälften av alla hästarna fortfarande står i spilta. Inget jag skulle få för mig att tillämpa, vill att min häst åtminstone ska kunna välja hur hon vill ligga. I en spilta är det ju liksom bara rakt upp och rakt ned som gäller.
Men de brukar väl kunna sträcka ut benen även i en spilta?
Tänkte att det brukar väl finnas plats att sträcka ut benen även inne i spiltan?Vi har mindre hästar och ponnyer i spilta på ridskolan och nu när de går ute på natten ser man ganska ofta att de ligger och sover med benen utsträckta. Kan inte säga att jag har sett alla göra det, men det är ju lite olika hur mycket de vilar utomhus.
Det är inte tillåtet att bygga nya spiltor, men det finns fortfarande minimimått för spiltor i förhållande till hästarnas storlek. Spiltor ska alltid vara minst 10 cm bredare än hästens mankhöjd, med större marginal till mankhöjden ju störe hästarna är. Detta är just för att de ska kunna ligga ner helt på sidan med utsträckta ben.Tänkte att det brukar väl finnas plats att sträcka ut benen även inne i spiltan?
Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet.
Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform?
Menar inte som skötselspilta tillfälligt.
Jag tror inte ens det är tillåtet att bygga nya stall med spiltor.Gissar att det inte byggs längre men kan förekomma i äldre stall som inte bygts om.
Men ur djurvälfärdsperspektiv så är det nog ingen större skllnad på spilta och box, en häst kan ju knappt röra sig i box heller. Men vissa hästar trivs med att stå inne nattid vad jag förstått, finns en trygghet i det tänker jag.
Själv är jag i första för lösdrift.
Nej det har inte varit tillåtet sedan.. 2009?Jag tror inte ens det är tillåtet att bygga nya stall med spiltor.
Min gamla ridskola byggde bort de sista spiltorna häromåret. Att de inte gjorde det tidigare var helt och hållet en kostnadsfråga.
Fast det är inte så konstigt ändå, jag har sett otroligt många hästar som är för små i sina spiltor försökt vända sig om och fastnat ganska illa. Det har inte hänt när hästarna varit större.En ridskola där jag varit hade spiltor (men efter hand byggdes en del om till boxar). Det märkliga var dock att efter ett tag kom länsstyrelsen på att vissa av hästarna var för SMÅ för att stå i denna spiltan. Dvs, där man tidigare haft en C-ponny fick man nu sätta en liten storhäst. Väldigt, väldigt märkligt.