Här är jag igen!

horselove

Trådstartare
Rasfråga! förhoppningsvis min sista tråd om detta.. som antagligen väldigt många vet nu så funderar min familj på att skaffa en hund (självklart när tiden är rätt) som jag tänkt att använda lite som assistanshund. Vi är väldigt inne på rasen norwichterrier, tror ni att det skulle kunna funka som en sällskaps/assistanshund?

Tack på förhand!

horselove
 
Sv: Här är jag igen!

Som sällskapshund är de helt ok, men som assistanshund ställer jag mig tvivlande på att de är så jättelämpliga..
 
Sv: Här är jag igen!

Som jag ser det så är det helt upp till er som skall lära hunden det ni vill att den skall göra. Samt hur pass samarbetsvillig individen är... Det är alltså inte rasbundet om en hund passar eller inte.

Sen beror det ju också på vad det är hunden skall assistera med. En liten terrier kanske kommer att ha svårt att hjälpa till att släcka lampor om kontakten sitter högt upp på väggen.

Dock vet jag att det finns en strävhårig tax som är utbildad assistenthund.. alltså borde även en norwichterrier kunna duga om ni får tag på rätt individ.
 
Sv: Här är jag igen!

Calazirya skrev:
Men det där påstående stämmer inte riktigt, eller hur ?

Om du påstår det så får du gärna förklara mer ingående....

Vad är det som inte stämmer??? Du kan om du har otur få en svårjobbad individ ur en normalt lättjobbad ras... Likväl kan du få en lättjobbad individ ur en normalt svårjobbad ras.

I detta fallet är det en assistenthund som dessutom skall fungera som sällskap... Mig veterligen finns det ingen ras som avlats för att vara assistenthundar. Alltså kan vi inte vända oss till en specefik ras som förväntas ha rätt egenskaper. Utan vi måste titta på vad det är för sysslor som hunden skall assistera med.
När vi är på det klara med vad hunden skall utföra för uppgifter så kan vi välja ras utifrån det. MEN... vi har fortfarande ingen garanti för att individen vi väljer växer upp och visar sig lämpad för de uppgifter den var tänkt till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 675
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 957
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp