Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?
Jag måste bara fråga... Det här forumet är jag inte ofta inne på - men det slår mig alltid att om någon har en fråga om "beteendestörning" så är de flestas svar att hästen nog har ont. Naturligtvis är det bra att kolla upp sin häst om den plötsligt beter sig ovanligt, men i de allra flesta fall kan det ju finnas en betydligt enklare (eller mera komplicerad) förklaring än så.
Som Vita precis skrev, och Connemaran även klokt formulerade i sitt inlägg - det beror ju situationen och hur hästen agerar. En häst har inget annat sätt att visa smärta/obehag på än att sura/vägra/halta/markera. Hur ska den göra annars?
En häst som sköts och motioneras vettigt byter inte humör helt plötsligt en dag och blir tjurig utan orsak. Den reagerar på sin omgivning och sin kropp.
Och en helt okänd häst som beter sig illa kan ju ha alla möjliga problem. Antingen fysiska eller psykiska. Det är människans uppgift att ta reda på vad - och verkligen veta att det inte är något fysiskt fel Innan man går in och ska korrigera ett felbeteende.
I min värld är hästar olika, har olika humör (och en del ett mycket skarpt) och kräver olika hantering. Idealhästen är ju snäll, står still när den ska osv - men långt ifrån alla är sådana.
Inte kan (ni) mena allvar när 90%(överdriver en aning..) av svaren på dumma, elaka, misstänksamma hästar är att "detta är oroande - inte normalt - tyder på smärta - fel utrustning" mm?
En häst är inte dum eller elak. De tänker inte så. Det är viktigt som hästmänniska att förstå det. De kan vara misstänksamma, och kan mycket väl utnyttja läget om de får en chans - men inte med intentionen att "dumma sig" i betydelsen av en medveten provokation. Jag tycker tvärtom att sådan här förklaringar är mycket tråkiga, och brukar resultera i ganska obehagliga svar på hur hästen ska "läras respekt" - antingen med fysisk eller psykisk korrigering.
Sedan att hästar kan ha olika humör är väl ganska så givet. En del är känsligare, mer reaktionssnabba, och passar inte hos hobbysvenssons.
Har ni inte träffat på en riktigt elak häst (eller ouppfostrad) som på grund av taskiga erfarenheter beter sig illa? För mig handlar det om att människan ska ändra sitt beteende och jag upplever det som att man på ett vis "skyller" på hästen när man tror att den har ont (och lätt går att fixa med ett vet.besök eller med byte av utrustning).
Min kan vara en riktigt jävel emot okända människor. Han har en tråkig bakgrund och reagerar defensivt om han upplever sig hotad.
Däremot tycker jag tvärtemot dig att man skyller ifrån sig när man vägrar se att det Kan finnas smärta med i bilden om en häst reagerar ovanligt. Man säger att hästen minsann är genomkollad - vilket sedan visar sig vara av en massör för tre månader sedan.... Men man vill inte ha kontakt med en dyr veterinär - för hästen, den är minsann bara dum/ouppfostrad och ska korrigeras.
Missförstå mig rätt - jag har också råkat ut för hästar som det visat sig att de haft tumörer och andra fel - men det är inte fullt så vanligt som det kan verka i detta forum
I min värld kryllar det av hästar som genom fel hantering har "lärt" sig att vara farliga, kasta av mm och som kräver en mycket omsorgsfull hantering och träning för att kunna "läka ihop". Jag upplever det som att många TS vill ha hjälp med just detta - men diskussionen klipps av mycket snabbt med att hästen nog har ont....
Det är jätteviktigt att Inte börja korrigera ett beteende innan man vet vad det grundar sig på. Visst kan du får hästen att hålla käft, det är inte så svårt om du har lite balans och kanske en hjälptygel att dra tag i. Men då kan du lika gärna rida sönder den totalt om du inte vet vad du håller på med.
Vid hantering gäller samma sak - en utbildad, erfaren hästmänniska som kan hästar gör sig rätt så snabbt en första bedömning och kan gå vidare därifrån. men den vanliga hobbyryttaren kan inte det. Man ser bara att hästen plötsligt blivit jobbig och ber om hjälp. "Varför är min häst gaalen?!"
Detta inlägg är inte menat som ett påhopp, och det gäller naturligtvis inte alla och alla inlägg - men jag skulle önska lite mera nyansering.. Meningen är väl att vi ska hjälpa varandra med kloka tips (och framförallt inte underförstått anklaga varandra för att inte ta hand om våra hästar).
Tänker tex på ponnyakuten - inte tror de att alla hästar har ont för att de gör konstiga saker?
Jag tycker det är ett mycket klokt tips att be någon ta reda på om hästen är frisk och fräsch, om sadeln passar, om den mår bra fysiskt och psykiskt. För gör den det så är risken för felbeteenden också mycket liten.
Sedan att folk behöver lära sig rida, det är liksom nästa steg. Och därför kommer så gott som alltid motfrågan "vad säger din tränare?". Liksom att rekommendera nya hästägare att stalla upp sina hästar tillsammans med kunnigt folk - för att kunna be om hjälp innan det eskalerar.
Det är ju vi som skaffar oss hästar, inte de som ber att få komma till oss. Det är grundläggande respekt att garantera i möjligaste mån att hästen skyddas från smärta och obehag.