HappyHorse foder?!

Sv: HappyHorse foder?!

för att jag helt enkelt skulle vilja att hon äter något gott varje dag... om du hade varit häst, hade du inte viljat äta något gått då 3 gånger om dagen 365dagar på året?

för att jag helt enkelt skulle vilja att hon äter något gott varje dag... om du hade varit häst, hade du inte viljat äta något gått då 3 gånger om dagen 365dagar på året?

Det är klart att man vill att hästen ska ha det bra. Nu tror inte jag att hästar tänker som vi.
Det viktigaste för mig är att min häst får så bra mat som möjligt så att hon mår bra. Om det sedan tar lite längre tid för henne att äta det tycker jag bara är bra.

Har aldrig träffat på en häst som har fått foderstrupsförstoppning av torr lucern.
-------
Ger du en glupsk häst morötter? Morotsbitar är inte flexibla utan sitter verkligen om de fastnar. En pellets är ju trots allt gjord av många små bitar så den är ju mer flexibel och kan därför kramas loss på ett annat sätt om den fastnar.

Nu var det inte foderstrupsförstoppning jag skrev att mina hästar fick utan kolik!

Jag ska säga att jag inte riktigt förstår ditt problem. Du har en bra foderstat som hästen fungerar på.
Utifrån det du berättat så borde du byta till lucern hack istället. Att din foderhandlare inte har det hemma måste väl gå att ändra på? Jag hr haft exakt den diskutionen med min foderhandlare som tyckte åtgången var för liten. En pall räckte i ett halvår. Eftersom jag visste hur många balar jag köpt + att jag visste hur många balar en stallkompis köpt + att jag visste hur många som funnits kvar när jag hade handlat sista gången så var det lätt att överbevisa handlaren om att efterfrågan fanns och att h*n räknat fel. Jag tror att eftersom fodret inte finns så är efterfrågan mindre än om det funnits hemma. Prata med din handlare och föreslå att de köper hem en pall på prov (och ställer den så den syns) du köper 3 balar i månaden om då någon mer handlar så borde det inte vara några problem.
Om du nu promt ska ge annat foder leta upp ett likvärdigt. Müsli röd är inte likvärdigt. Det har en kvot på 8,8 gämfört med 12,3 för lucern för att få det likvärdigt får du tillsätta någon proteinfodermedel som soja eller krafft protein.
För att förenkla för dig föreslår jag att du läser på lite om foder. Christina Planck har tillsammans med någon annan skrivit en bok som handlar om hästens behov och hur olika foder fungerar. Den heter något liknande Hästens foder och näringsbehov minns inte exakt. Den går att låna på biblioteket så du behöver inte köpa den.

Hahahahaha:rofl: nä precis:D
Jo det heter typ "Luserne Piller" En dansk produkt. Dem har en hemsida: www.dangroent.dk men just den lusernen är inte med där konstigt nog:confused:
Säcken är i alla fall vit och så står det "luserne piller" längst upp. Sen under det kommer det typ en växt och under det står "DANGRØNT Speciality Feeds"
Vi köper den för 100 kr på City Cross i växjö, 25 kg.
Hästarna älskar den och jag har många ggr tänkt och smaka det jag med eftersom det luktar ljuvligt gott:d Enligt mig då:angel:

Dangrönt säljs genom Hippo.
Jag har bytt till den. 45kr billigare än Krafft blir nästan 2kr billigare per kg lusern.
// Linda

Dangrönt säljs genom Hippo.
Jag har bytt till den. 45kr billigare än Krafft blir nästan 2kr billigare per kg lusern.
// Linda

Är det pellets du menar?
Kvarnbys säckar är 30 kg (dessutom 150gr smpr per kg). Kostar 100kr. Den danska lucernpelletsen är 25 kg.

Hackstrå ligger Dangrönt i 20 kg säck, Krafft 25 kg. Blir det verkligen 2kr/kg billigare? Jag har inte jämfört pris, valde Krafft för det var mer i säcken. ;)

vi har hippo, men inte den lucernen :S

Men hästar är inga människor! Dom tänker inte så.
Ge henne ett par morötter om dagen så har du löst ditt dilemma.

Kan bara hålla med!
De äter inte med ögonen som människan.
Dessutom mår hästens tarm bäst av så lite förändringar som möjligt!

har ju inte direkt bytt innan så det blir ju inte precis jättemkt förändring...

Just nu sitter jag och funderar över hur seriös den här tråden egentligen är, om TS menar allvar. Att jag blir fundersam beror på tidigare svar av TS, och jag undrar om denna tråd verkligen är på allvar.:confused:

jag vill ha vettiga svar om ett foder som är likvärdigt med lucernen eftersom jag ändå tänker byta, med eller utan bukefolkets hjälp, ville bara ha lite vägledning här ifrån, tips och ideer och veta vad folk tkr om happyhorse fodret som tråden egentligen skulle handla om :rofl: :)

Senast ändrad av en moderator:

Ett foder som är likvärdigt med lusern, men som inte är grovfoder (lusern räknas som grovfoder) finns ju då Krafft 125 eller Hippo alfa grow o hestekraft tex. Soja är oxå ett komplement om man behöver mkt proteiner.
Men gå inte på o köp ett foder för 400kr/säck o som har väldigt lite smrp o högt mj, då får du tok knasiga värden

det kvittar om det är grovfoder eller inte, vill egentligen bara att det ska vara gott för hästen och så :d dessutom är hon rätt kräsen med...

Jag bara tänker lite nu.....

Du skriver att du helst inte vill byta foder och då skulle det verkligen vara toppen att prova med Lusernhack, som är samma men ändå olika. Du skriver att Lusernhack finns 5,5 mil hemmifrån - här kommer min tanke - om du är beredd att betala 400*3 = 1200 kr för musli som finns nära kanske du kan lägga lite pengar på bensin i stället och köpa Lusernhack för 3*155 (reservation för exakt pris) = 465 + bensin 11*12 kr = 132 = 597 kr. Billig och för hästen bra lösning! :)

ja jo, men min mamma är nog inte allt förtjust att ligga och köra 5,5 mil ett antal gånger i månaden då hon ogjärna kör mig till stallet som ligger ca en halvmil hemmirfån...

Du skriver att du helst inte vill byta foder

jag VILL byta foder, till något likvärdigt, som inte kostar skjortan och som vi har här hemma :)

Fast ni behöver väl bara åka en gång per månad och då kanske ni ändå har något ärende dit? 5,5 mil är ju inte långt, det är vad jag har till jobbet varje dag......

I övrigt ger jag upp nu, jag har gett de råd jag kan, nu önskar jag dig bara lycka till! :)

En liiiiten sak bara - du skrev i ett tidigare inlägg att du skulle prova detta nya foder när lusernen är slut. Tänk på att byta foder successivt under en längre tid, framförallt nu då du går från grovfoder till kraftfoder!

det kvittar om det är grovfoder eller inte, vill egentligen bara att det ska vara gott för hästen och så :d dessutom är hon rätt kräsen med...

Jag har följt tråden från början även om jag knappt har skrivit i den. Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter.
Sedan tycker inte jag att det kvittar om det är grovfoder eller kraftfoder. Om du undrar varför så står det i andras inlägg tidigare i tråden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 467
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 975
Senast: eldhroka
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka