HappyHorse foder?!

Sv: HappyHorse foder?!

har hon haft problem med foderstrupsförstoppning?
hippos pelletsar är rätt små.

Jag fodrar alltid med hö först och ger kraftfodret 10-15min senare och har aldrig sett en häst som fått foderstrupsförstoppning då.

nej det vet jag inte men jag vill vara på den säkra sidan :)

satte ner näsan i kraffts foderkatalog i går kväll och läste om deras müslisorter och kom fram till att den röda (sport) müslin har nästan samma värden...

...........................Lucern.......Müsli Röd
energi:..................8,5MJ........12MJ
vatten:.................12%..........13%
råprotein:..............15%..........14%
smältbart rp:..........105g.........105g
smb rp/energi g/mj:.................8.8g/mj
råfett:..................3%............8%
växttråd:..............27%...........9%
kalcium:...............13%...........10g
fosfor:.................2.8%...........5g
magnesium:..........1.6%...........3g
koksalt:.................................8g
koppar (tillsatt):.....................35mg
selen (tillsatt):.......................0.4mg

det blir nog att man kör den müslin eller vad tkr ni? det var även en massa vitamintillskott i müslin men dom var väll kanske inte lika "viktiga" att ta med här? eller? :d:d

Senast ändrad av en moderator:

Istället för lucernen skulle du kunna ge detta, men då får du i alla fall ge 2-2,5 kg per dag om du ska komma upp till den mängd protein som din häst får nu och det är väl tveksamt om det är så jättebra för magen det.... Du måste tänka att värdena som står på påsen är per kg foder och inte per säck. Om jag var du skulle jag börja om helt från start och räkna ut foderstaten igen. Börja med hö/ensilage, därefter havre eller korn eller så och betfor om det behövs. Krävs extra mycket protein för att få en bättre kvot mellan smältbart råprotein och energi kan du komplettera med soja t ex om hästen inte gillar lucern. Jösses och betala så fasansfulla summor för kraftfoder:eek: Hö och ensilage är det absolut billigaste fodret hästen får och det är det som ska täcka det mesta av behovet.

Det innebär att du ska fodra med samma mängd kraftfoder som du har givit i lucern, har du räknat ut kostnaden för det och i vilken balans hamnar foderstaten i förhållande till ditt grovfoder?

Det innebär att du ska fodra med samma mängd kraftfoder som du har givit i lucern, har du räknat ut kostnaden för det och i vilken balans hamnar foderstaten i förhållande till ditt grovfoder?

vaaa? snacka så man fattar :rofl::rofl: haha

För att hamna på samma näringsintag som hästen får med 2,5 kg lucern, ska du fodra med samma mängd kraftfoder. Har du då tittat vilken balans du får mellan grovfoder och kraftfoder, kommer kraftfodret att tillföra den större delen av näringsintaget så är du fel ute. Målet är att grovfodret ska ge hästen basen i näringsintaget, kraftfodret står för ev komplement. Om det blir en omvänd ordning, får du fel balans i hästens foderstat.

Varför vill du byta ut ett grovfoder mot ett kraftfoder:confused:
Om hästen äter upp lucernet och är i fint hull är det bara idioti att byta till ett kraftfoder istället. Visst det kanske är lite hack i muslin, men det klassas fortfarande som kraftfoder. Ponera att du hittar ett näringsmässigt jämförbart muslifoder. Då hade det varit i princip samma sak som att byta ut lite hö mot havre, dvs rena idiotin om man vet hur hästens digestion fungerar.

När ens egna grovfoder inte räcker till näringmässigt ska det i första hand kompletteras med ngt annat grovfoder, ex lucern innan
man går på kraftfodret. Det räcker inte att resonera att den får minimigivan på grovfoder så då kan jag minsann fodra kraftfoder. Det kan ju bli hiskeliga mängder om du har en arbetande häst och riktigt uselt hö:eek:

Nu vet inte jag hur du resonerade när du ville byta foder, men du kan ju upplysa mig om det så kanske jag blir mindre förvirrad:idea:

Nu vet inte jag hur du resonerade när du ville byta foder, men du kan ju upplysa mig om det så kanske jag blir mindre förvirrad:idea:

jag vill egentligen inte byta, bara hitta ett smakrikare alternativ. jag har funderat på om man kan ringla i ca en tsk honung i tsm med lucernen men det blir ju rätt kladdigt. har du några förslag på hur man kan göra det smakrikare så får du gjäääääääääärna tala om dom :D:D:D

Ger du någon betfor idag? Det brukar ju uppskattas och då kan du blanda luserngeggan med den. Har inga andra bra smakförhöjartips tyvärr....

ja, jag blandar både betforen och havren samtidigt i... :P

Äter den inte upp lucernet eller tar det bara lite extra lång tid?
Det kan också vara själva 'gröten' som inte uppskattas. Tycker du ska testa att ge lucernet torrt. Äts det så långsamt är det ingen risk för foderstrupsförstoppning.
Vill du promt ge gröten så testa med honung eller lite extra melass. Att skära ner små bitar av äpplen och morötter kan också funka.

Skulle aldrig ge lucernpellets torrt! Sväller mer än 5 gånger sin storlek i vatten efter två timmar.
Min hästar fick kolik (allvarlig) av torrt lucernpellets.
Det kan ta tid att äta den uppblötta pelletsen, men det är väl ingen nackdel.

Har någon nämnt Kvarnby Lucernpellets? De har smpr 150gram / kg.
Dessutom ngt billigare än Krafft tror jag.
Jag kör blandat Kvarnbys pellets (uppblött) o Kraffts Lucern hack, 1+1.

Det enda lucernet jag har blött har varit dom stora alfakuberna. Vet inte om de finns längre. Har aldrig träffat på en häst som har fått foderstrupsförstoppning av torr lucern.
Den enda drabbade hästen jag sett fick det av korssad havre och väl uppblött splitsad betfor:angel:
Detta var ett fölsto som kom in från hagen och kastade sig över fodret...
Har man en riktigt glupsk häst kanske man kan blöta pelletsen, men jag anser att ätsättet påverkar mer än själva fodermedlet. Och eftersom jag alltid ger grovfodret en stund innan kastar sig aldrig hästarna över kraftfodret.

Ger du en glupsk häst morötter? Morotsbitar är inte flexibla utan sitter verkligen om de fastnar. En pellets är ju trots allt gjord av många små bitar så den är ju mer flexibel och kan därför kramas loss på ett annat sätt om den fastnar.

Om du tvunget vill byta till Krafft müsli så strunta i den röda. Den gröna har bättre värden till din häst.
Men det billigaste är att använda lusern. Som andra har påpekat så är det ett grovfoder.
// Linda

hon äter upp lucernen BARA för att jag blandar ner havren och betforen i samtidigt... om jag inte blandar det så pillar hon ut så mkt som möjligt av havren och betforen...

hon äter inte upp varken äppel eller morötter om jag blandar det i fodret...

Jag ge ju oxå mina hästar lusern och dem gillar heller inte Kraffts Lusern så ja ger ngt annat, som dem bara älskar, tom jag skulle kunna äta det då det även luktar mkt godare än kraffts.
Jag ska ner till stallet snart då kan jag ge dig namnet på denna lusernen jag ger mina;)För jag har inte det i huvet just nu:p

ja men du har ju inget i ditt huvud ändå :rofl::rofl: hahahaha :d
men kollade du vad det hette, eller har du glömt det redan?;)

hon äter upp lucernen BARA för att jag blandar ner havren och betforen i samtidigt... .

Jag förstår inte problemet riktigt. Du har en foderstat som är bra och hyfsat billig, Du blandar själv ingredienserna i en hink och hästen äter upp det.

Nu vill du byta till en foderstat som är mkt dyrare och som du behöver ge fler kg per dag av för att nå samma mängd näring. I den nya foderstaten har fabrikanten blandat ingredienserna i sin ”hink” i stället för att du gör det själv. Varför är det ett bättre alternativ?

HH

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 467
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 975
Senast: eldhroka
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka