HappyHorse foder?!

Sv: HappyHorse foder?!

Okej .. Men det finns juh andra musli foder som är billigare och med bra kvalité och analys garantier o bla bla ..

jag vet, men vi har inte så stort utbud i våran lilla håla :D
jag vill gjärna byta foder med samma "effekt" som lucernet till ett vettigt pris + att man inte ska behöver ge så fruktansvärt mkt av det + att hästen ska tycka det är gott och mer eller mindre slänga sig över maten när den får den, vilket hon absolut INTE gör nu med sin uppblötta pelletsgegga. hon får ju naturligtvis sitt andra foder blandat i detta (betfor, havre och majsolja) men det gör inte saken mkt bättre...
om du vill kan du väll komma med dom "vanligaste" sorterna som brukar finnas på marknaden, tex ur kra**fts eller hi**os sortiment som är det vi har här... :D jag är öppen för alla förslag :D

japp, en 25kilos säck lucern kostar ca 130kr st och det går åt ca 3 säckar i månaden det blir ca 390kr så om en sådan 15kg säck för 400 (exakt pris är 395kr, och det var relativt billigt enligt försäljaren) blir det ju samma månadskostnat eftersom detta skulle räcka "hela månaden". Jag behövde bara ge ungefär 600g/dag av detta och av lucernet så ger jag 2 - 2,5 kg/dag... jag är riktigt klöven i vilket jag ska välja. när lucernet jag har nu är slut så ska jag ju testa denna müsli historien. ...

Återförsäljaren behöver nog en mattekurs. Du ger idag 2,5 kg lusern till ett pris av 5,20 per kilo (Mitt kostar iofs 3,33 men det kanske inte finns tillgängligt för dig.) Det lusern som säljs i 25 kg säckar brukar ha en råproteinhalt på 150 gr/kg. 100 gram råprotein kostar alltså 3,46 kr.

Happy horse musli innehåller 100 gram råprotein per kg. 1 kg kostar 26,66 kr.

Du ger nu hästen 3 säckar á 25 kg lusern med 3750 gram råprotein i varje säck. Alltså 11250 gram råprotein per månad. Försäljaren menar att en säck innehållande 15 ggr 100 gram råprotein =1500 gram råprotein skulle vara likvärdigt?! Snudd på bedrägeri.

Man kan jämföra med t ex 500 gram betfor = 2,40 kr och 200 gram soja = 1,30 kr. Det ger ca 135 gram råprotein och 8-9 MJ. Alltså mer protein och troligen ungefär lika mkt energi som 1 kg Happyhorse musli. De anger inte MJvärdet men 9 MJ är en hyfsad uppskattning.

3,70 jämfört med 26,66 för likartat näringsvärde men mer protein i det billiga alternativet. HH

så du tkr att jag ska fortsätta med lucernet tills jag hittat något likvärdigt?
ve du något som är likvärdigt? :d

så du tkr att jag ska fortsätta med lucernet tills jag hittat något likvärdigt?
ve du något som är likvärdigt? :d

Värdemässigt är det svårt att finna något likvärdigt, och för samma pengar. Man får alltså mycket för sina slantar när man fodrar med lucern, i förhållande till andra fodersorter. Sen är lucern i grovfoder, vilket gör att den inte kolliderar med något utan kompletterar på de sätt vi egentligen eftersträvar. Det kraftfoder som ligger närmast till hand bör vara Hestekraft, men inte ens det kommer upp i samma intag utan här ligger smrp på 135 per kg foder. Hestekraft är ett muslifoder med bas av lucern, precis som de foder du länkar till men priset på detta foder är halverat mot ditt nya foder.

Det foder du frågar om, hade kostat dig mer per månad än lucern, ivarje fall om du skulle fodra så att det täcker tidigare intag. Det nya fodret har avsevärt lägre närings innehåll per kg foder, vilket innebär att du måste fodra med mer för att uppnå samma närings intag som tidigare. Det kan alltså inte ens bli samma pris per månad, utan långt mycket dyrare vilket du även fick ett tydligt räkne exempel på av HH.

Det foder du frågar om, hade kostat dig mer per månad än lucern, ivarje fall om du skulle fodra så att det täcker tidigare intag. Det nya fodret har avsevärt lägre närings innehåll per kg foder, vilket innebär att du måste fodra med mer för att uppnå samma närings intag som tidigare. Det kan alltså inte ens bli samma pris per månad, utan långt mycket dyrare vilket du även fick ett tydligt räkne exempel på av HH.

med detta nya jag ska testa behövde jag bara ge 100g/kg hästen väger , altså så får jag ge ca 600g i ställe för dom ca 2-2,5kg lucern jag ger nu.. men jag är riktigt klöven i vad jag ska göra eftersom jag gjärna vill byta då hon inte gillar lucernen alls.
annars så om det finns något som höjer smaken för henne som ni kan rekomendera hade jag varit tacksam också :D

med detta nya jag ska testa behövde jag bara ge 100g/kg hästen väger , altså så får jag ge ca 600g i ställe för dom ca 2-2,5kg lucern jag ger nu.. men jag är riktigt klöven i vad jag ska göra eftersom jag gjärna vill byta då hon inte gillar lucernen alls.
annars så om det finns något som höjer smaken för henne som ni kan rekomendera hade jag varit tacksam också :D

Som fler tidigare sagt så tillför du inte samma mängd näring med 600 gram av det nya fodret som med 2-2,5 kilo lucernpellets, så den rådgivningen tycker jag är bullshit. Det är ungefär som en försäljare sa till mig om Speedibeet kontra Betfor, Speedibeet kan du ta mindre av för det sväller mer än betfor, det är i mina ögon helt ointressant hur mycket vatten det kan suga upp. Ska jag ge 10MJ så får jag ju ta reda på hur mycket torr vara det behövs för att det ska bli 10MJ, vattenmängden är ju ointressant.

Jag har märkt att många hästar inte gillar uppblött lucernpellets, jag brukar göra så att jag blötlägger betforen med lite extra mycket vatten, sedan häller jag på lucernen precis innan utfodring, då hinner den bara lösa upp sig lite grann och hinner inte bli den äckliga gröten. Fast oftast ger jag den torr, med tillgång till vatten i hink förstås, det har inte varit några som helst problem. Av de märken på lucern som jag provat så tycker hästarna att Kvarnbyfoders är godast, särskilt nu sedan de gjort om pelletsstorleken. Beställer du tillräckligt mycket åt gången får du det hemkört, kolla Kvarnbyfoders återförsäljarlista och ring och hör med dem, om du vill prova alltså!

okey, ska kolla lite rundor efter det :) men du vet inget annat sätt så man kan få upp smakligheten (konstigt ord men du hajjar väll?;))? jag har funderat på att ringla i en tsk honung eller något... haha, men jag vet inte xP

kollade på råproteinen idag på båda krafffts lucern som jag har nu och det var 15% råtrotein på 25kg och på den andra Happyhorse säcken var det 10% på 15kg..... nästan samma men jag ger ju mer av lucernen...

Nej men snälla snälla människa, 15% respektive 10 % räknas per kg foder, inte på säckens vikt. Hur var det med matten i skolan?
Alltså, på 1 kg lucern finns 150 gr råprotein medan i ditt nya foder finns 100 gr råprotein.

Senast ändrad:

Är inte helt 100,men jag tror att det är det en stllkompis matade sin häst med,och hon var helnöjd! tydligen så ska det ha luktat mintchoklad om fodret,och hästen var överförtjust i det!

Hon var helnöjd,men pga att det är så himla svårt att få tag på,och dyrt så har hon nu slutat med det,men hon spar pengar,tills en dag när hon kommer kunna bli återförsäljare av detta foder,för hon var verkligen jätte jätte nöjd!

Vi har "Salsa Bas" , ett müsli foder som hästarna älskar + betfor.
Tillsätter inget mer...
Kostar 100:- för 20 kg, tror jag det var!!
Prisvärt o gott för hästen.:)

KL

TS - foderförsäljaren har antingen missförstått något eller helt enkelt lurat dig!! Det blir vääääldigt mycket dyrare med detta foder jämfört med lusernet om du vill komma upp i samma värden som du ger idag. Du ska inte ge mindre av det nya fodret jämfört med lusernen utan MER.

Om hästen inte gillar Kraffts lusernpellets kan du ju pröva ett annat märke eller se om hästen gillar lusernhack bättre. Det kan hästen få hela natten på sig att äta upp.

Fråga gärna om du inte förstår hur du ska räkna för att jämföra foder, det är viktigt att du hänger med på den biten! :)

Om hästen inte gillar Kraffts lusernpellets kan du ju pröva ett annat märke eller se om hästen gillar lusernhack bättre. Det kan hästen få hela natten på sig att äta upp.

hos våran återförsäljare så har dom bara kraffts lusernpellets (ej hacken heller, vill hälldre ha den men då måste jag åka till halmstad ca 5,5mil ett par gånger i månaden och jag tror inte min mamma blir så förtjust i att ligga och pendla mellan där vi bor och halmsad :()och vill inte ta in något annat :mad:. det har jag redan frågat dom...:smirk:
dom har en del av hippos sortiment och en stor del av kraffts... så det hade ju varit bäst om det fanns något av dessa märken som hade ett likvärdigt foder... :d:angel:

Tycker man ska vara väldigt glad över att hästen inte slänger sig över maten när den fodras :confused:

ja men inte så jag menar bokstavligt ju ;)
jag menar att hästen ska äta det med glädje istället för att peta i det... :rofl:

Hippo Grow Alfa kan vara ett alternativ då, innehåller 10 MJ och 135 g smältbart råprotein per kilo. Är pellets och inte musli iofs. Jag betalade runt 170 kr för 25 kg sist har jag för mig men det var några månader sedan. Jag använder det inte just nu för jag behöver bara hösilage och lusern, men jag hade det tidigare till ett sto som behövde gå upp i vikt och jag var nöjd med det fodret.

okey, det är just det att jag är inte jätteförtjust i pelleterat foder men tja, värt att iaf kolla på :D

Jag blir nyfiken på varför du inte vill ge pellets? Har egentligen inte med saken att göra, bara nyfiken! :)

Krafft har ett helt nytt musli sortiment och där finns musli grön som har 11 MJ och 135 g sbrp. Kanske kan vara något då? Har ingen erfarenhet av detta alls, jag ger bara pellets om jag ger färdigfoder för att hästarna inte ska kunna pilla ut något och lämna annat.

Jag blir nyfiken på varför du inte vill ge pellets? Har egentligen inte med saken att göra, bara nyfiken! :)

eftersom hon inte gillar pelletsgeggan som blir när man blöter upp eftersom jag alltid blöter mitt foder om det är möjlig för att förhindra förstoppning osv :P:P

Krafft har ett helt nytt musli sortiment och där finns musli grön som har 11 MJ och 135 g sbrp.

eftersom jag är lite trög(:D:angel:) så kan du väll förklara lite bättre om detta? :bow::bow:

har precis fått hem nya foderkatalogen från krafft så jag ska även lägga näsan i den nu ikväll :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 468
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 975
Senast: eldhroka
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?