HappyHorse foder?!

I

iingentiing

Någon som har erfarenhet av detta foder? var idag och köpte en säck, dyrt som faaaaaaaaaaaaaaaan men ändå. fick dessutom halva priset på det eftersom jag var rätt skäptisk :angel:. Ska testa det istället för KRA**Ts Lucern, detta jag köpte var någon müsli blandning som innehöll bla lucern....
jag åter till frågan, någon som har erfarenhet av det ?

www.happyhorse24.de

Sv: HappyHorse foder?!

ingen som använder detta foder som kan säga något? :D haha

Nej jag har inget att säga men däremot fråga, varför klaga på priset när man självmant väljer ett dyrare foder även fast det finns bättre foder att få tag på till bättre priser?

Nej, jag har ingen aning om vad det är för foder och vilka underverk det förväntas åstadkomma.
Jag förmodar att du väntar dig någon alldeles speciell effekt när du satsar på så dyrt foder?

Immer

Alla färdigfoder är ett smart sätt för företag att tjäna pengar. :-)
Trots att alla kan "Blanda" själv om nu det är blandning man är ute efter.
Bekvämt att få folk att känna att de minsann köper det dyraste till sin häst.
Ett dyrt köp, istället för att göra det rätta och lära sig vad hästen verkligen behöver i väl uträknad foderstat.
allmänt sett förstås inte personligt ;-)

ärligt talat så vet jag inte riktigt "skillnaden" på effekterna på lucernet jag ger nu och denna müsli blandning jag köpte nu. men jag får pengarna tillbaka om jag inte är nöjd :D

hon sa att en sådan här säck för 400kr och med 15kg i skulle räcka hela månaden istället för att köpa en ny säck var tionde dag (som lucernsäckarna räcker för mig) för ca 130kr där en säck är 25kg.

vill bara veta om någon har någon erfarenhet alls av detta fodermärke.?

Visserligen har vi frihandel inom EU men det känns konstigt att köpa foder från andra länder när vi har egen foderindustri i Sverige. Man kan ju fundera över hur dessa transporter påverkar vår miljö.

Jag brukar också fundera på om spannmål och andra ingredienser som odlas i tätbefolkade områden i Tyskland, Frankrike och Storbritannien kan hålla samma höga kvalité som det vi odlar här i Sverige. Tungmetaller, PCB och dioxin borde finnas i större mängd i dessa starkt industrialiserade områdena än hos oss!

1. Fodret har lägre värden än lucern.
2. Det kostar dig lika mycket per månad oavsett foder du väljer, men med ett undantag. Lucern ger ett högre näringsintag.

Titta på analysvärdet av ditt nya foder och jämför med lucern, så ser du skillnader själv. Titta främst på råprotein, eftersom det inte finns något värde smrp så får man använda sig av det som finns lika.

Senast ändrad:

Vore intressant att räkna ut kg priset på tillsatta äppelskruttar, druvskal, kryddor, lök, vanilj, banan mm mm. HH

Jo jag menar så här:
Kilopriset på ett Happy Horse foder är närmare 15 kr. De flesta verkar vara i 15 kgs förpackningar.

Kg priset på det största ingredienserna typ korn, lusern, kli och betor om du köper de var o en för sig är mellan 3 och 5 kronor. Fodren består till 60-70 % av spannmål och lusern.

Uppskatta att 67 %=10 kg av innehållet i en påse är spannmål och lusern. Högt räknat kan du köpa det för 50 spänn. För resterande 5 kg som består av bl a kryddor, äppelskruttar, jäst, hö och druvskal betalar du alltså ca 160 SEK om man tar priset på hemsidan. 32 SEK kilot. HH

Tillägg: Jag såg nu att priset i Sverige var 400 SEK för fodret. Då stiger priset för skruttar, kryddor osv genast till närmare 60 SEK per kg. Som hittat!

Senast ändrad av en moderator:

ojj, sheeit :S den säcken jag köpte kostar i vanliga fall ca 400kr, och hon som jag köpte det av sa att det var billigt :S

japp, en 25kilos säck lucern kostar ca 130kr st och det går åt ca 3 säckar i månaden det blir ca 390kr så om en sådan 15kg säck för 400 (exakt pris är 395kr, och det var relativt billigt enligt försäljaren) blir det ju samma månadskostnat eftersom detta skulle räcka "hela månaden". Jag behövde bara ge ungefär 600g/dag av detta och av lucernet så ger jag 2 - 2,5 kg/dag... jag är riktigt klöven i vilket jag ska välja. när lucernet jag har nu är slut så ska jag ju testa denna müsli historien. jag ska även kolla värdena på säckarna (när jag kmr ihåg då mitt minne är som en guldfisks :D). pollen min är inte jätte förtjust i lucernpelletsen som hon får så gillar hon denna müsli blandningen och det är relativt lika värden så får det väll bli den, eftersom det ändå blir ungefär samma månadskostnad...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 467
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 975
Senast: eldhroka
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka