Hantering av unghäst

G

Gilraen

Jag ska börja hjälpa en tjej att hantera henne unghäst som är 1½ år, nybliven valack. Han har en förmåga att sprätta lite med frambenen när man leder honom, finns det något sätt som man skulle kunna lära bort det på?
Jag vill även lära honom att gå lugnt brevid mig när jag leder honom, hade tänkt att använda mig av mycket halter och lite förflyttningar sidledes för att först vinna hans respekt.

Finns det något jag bör tänka på?
Tacksam för svar

Sv: Hantering av unghäst

Hejsan!

Oj, det finns massor av saker du bör lära den rakaren. Att slå ut med frambenen tycker jag är en extremt ful ovana som skall tas bort. Gör ont när han träffar och undergräver din aktoritet. Ha en pisk med när du leder, snärta till på smalbenet när han slår ut med benet och vips så har han lärt sig att det skall man inte hålla på med. Det är den enkla lätta vägen, finns säkert flera sätt, men varför krångla till det?

Sedan är ju ledövningar superbra. Lär honom att flytta sig dit du vill och hålla det avståndet till dig som du väljer. Lär honom att flytta sig undan för dig och dina pekande fingrar både sidledes och baklänges. Sedan kan du ju fundera på var du vill gå då du leder honom. Själv så går jag framför min häst. Jag visar vägen, bestämmer takten o.s.v. Fast ibland så förflyttar jag mig så att jag går nästan bakom honom och driver på. Lite beroende på vad vi gör eller hur min häst känns för dagen. Däremot går jag mycket sällan bredvid honom och låter honom få ansvar och ledposition.

Testa och se hur du och din häst jobbar bäst ihop!

Lycka till!

Tack så jättemycket :D Ska leda honom lite idag hade jag tänkt, ska tänka på det :)
Fler tips?

Gilraen skrev:
Tack så jättemycket :D Ska leda honom lite idag hade jag tänkt, ska tänka på det :)
Fler tips?
Ett mycket effektivt sätt på sparkande (eller bitande eller i största allmänhet ouppfostrade) unghästar är att sparka tillbaka. Många gånger hjälper det att bara lyfta foten bakåt mot hästen som ett hot.

Jag har en 10-månaders unghingst som sedan avvänjningen går med vår 23-åriga ponnyvalack. De har kännt varandra hela livet och ponnyn är en otroligt tålmodig föluppfostrade. Sträng, men rättvis.

Unghingsten har alltid terroriserat farbror ponny genom att gå bakom honom och bitit i svansroten och rumpan. Farbror ponny har haft stort tålamod och bara vänt sig om och nypit till lite när det blivit för mycket. Men kraven har ökat efter hand som unghingsten blivit äldre.

För någon vecka sedan såg jag unghingsten stå och nypa ponnyn i baken i vanlig ordning och efter att ha sagt till honom flera gånger utan resultat så tröttnade ponnyn och slog till (första gången någonsin som jag sett honom sparka efter ett av "sina" föl). Han fick in en rejäl träff på bringan och jag har sällan sett en så paff unghingst. Behöver jag tillägga att han inte har nypit honom där bak en enda gång efter det...? :rofl: :rofl: :rofl:

Carina på Silver Arabians

Hihi, vad kul och nyttigt att observera hur de gör naturligt :)
Jag åkte till Grandi igår och han var jätteduktig i gången. Men när jag skulle tränsa honom (hans ägare vill att jag ska ha träns och kedja när jag leder, fast jag föredrar repgrimma) så tryckte han upp mig i väggen och sprang över mig (jag var då i boxen). Jag vet inte om det beror på att de andra hästarna utanför precis började springa där ute då. Men jag torr att jag ska hantera honom när alla hästar är inne och et är så lugnt som möjligt.

Gilraen skrev:
Hihi, vad kul och nyttigt att observera hur de gör naturligt :)
Jag åkte till Grandi igår och han var jätteduktig i gången. Men när jag skulle tränsa honom (hans ägare vill att jag ska ha träns och kedja när jag leder, fast jag föredrar repgrimma) så tryckte han upp mig i väggen och sprang över mig (jag var då i boxen). Jag vet inte om det beror på att de andra hästarna utanför precis började springa där ute då. Men jag torr att jag ska hantera honom när alla hästar är inne och et är så lugnt som möjligt.
Det berodde säkert på att han blev upphetsad eller stressad av att de andra började springa. Unghästar reagerar snabbt på allt möjligt. De är inte alls som vuxna på det sättet.

Men orsaken till att han sprang på dig är att för honom är inte människor tillräckligt viktiga att ha respekt för. Det måste han lära sig. Respekt som ledare måste man förtjäna. Men för att du ska kunna hantera honom säkert för egen del, så måste han lära sig vissa grunder och det snabbt.

Man springer inte på folk, oavsett vad som händer. Man sparkas inte och man bits inte.

Det är svårt att förklara så här i ett forum, men min grundregel är att man tar i "så lite som möjligt, men så mycket som behövs." Se till att han förstår. Precis som min ponny gjorde med min unghingst. Han sa till snällt flera gånger, men när han inte ville begripa så slog han till ordentligt.

Prova att lägga in en tråd under NH också (om du inte redan gjort det). Jag tror att du får fler svar där. Eller be moderatorn att flytta den här dit.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jo, det hade jag tänkt, att jobba mycket med att försöka få hans tillit.. Det underlättar så otroligt :)
Jag ska lägga in den under nh också :)

Tack för svar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 294
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur