Hantering av unghäst/föl?

Elma_vip

Trådstartare
Har ett föl på snart 7 veckor som jag skulle leda idag när mamman stod uppbundet, skulle alltså leda honom själv utan mamman, det gick bra i början men sen efter ett tag ställer han sig på bakbenen och "viftar"/slår med frambenen mot mig, hur skulle ni ha gjort i den situationen? Skulle ni sagt till honom? eller låta honom fortsätta?

Väldigt tacksam för svar.

//Diana

Sv: Hantering av unghäst/föl?

Har själv en föling som är född i februari,han har haft grimma på sig och blivit ledd men aldrig utan mamman,varför göra en sådan sak?
Han blev väl helt klart orolig och ville komma ifrån det är vad jag tror.

Förtroende byggs upp på lugnt hanterande och med mammans närvarande själv skulle jag aldrig gå iväg med en så ung individ ifrån hans trygghet(mamman) skulle inte bestraffa den för att den visar osäkerhet,tror det blir värre då.

Har själv en föling som är född i februari,han har haft grimma på sig och blivit ledd men aldrig utan mamman,varför göra en sådan sak?

Förtroende byggs upp på lugnt hanterande och med mammans närvarande själv skulle jag aldrig gå iväg med en så ung individ ifrån hans trygghet(mamman) skulle inte bestraffa den för att den visar osäkerhet,tror det blir värre då.

Okej, tack så mkt för svaret. Anledningen till att han leddes själv var för att jag vart ute och ridit Stoet och fölet fick vara kvar hemma i boxen, när jag sen skulle släppa ut dom i hagen testade jag att hämta fölet först och släppa ut i hagen medans stoet stod uppbundet, då det är lättare att göra så när man är själv sen (idag var vi några st i stallet ifall stoet skulle bli för oroligt). Vi ska testa att istället släppa stoet i hagen först, och sen hämta fölet och se om det går bättre.

Men om han slår mot dig, eller springer mot dig & hoppar, vad skulle du gjort då?

//Diana

Jag tränar mina föl att leds ut och in så gott som dagligen men jag har alltid någon som leder stoet så att jag kan ha grimma på fölet samt ett rep bakom rumpan så att den inte kan backa eller kasta sig bakåt. Det är naturligt att föl kastar sig bakåt när de känner trycket från grimman och vi måste lära dem att trycket från grimman betyder "gå framåt". Denna "rumprem" har jag på tills jag känner att fölet förstår mig (flera månader)
Fölet får absolut inte gå emot mig med sin kropp eller flytta på mig. Då måste jag bli stadig som en klippa och peta honom i bogen/skuldran så att han inte kommer närmare. Skulle han stegra mot mig så skulle jag säga ett bestämt "nej", peta honom i bogen (när han kommit ner) så att han står stilla och sedan berömma. Föl testar tidigt och det är vissa saker som är förbjudet (iallafall hos mig) och ju tidigare fölet förstår att jag vill inte leka med det eller ha det över mig desto lättare får jag i den fortsatta hanteringen. Man får aldrig slå på/rycka i eller på annat sätt vara för hård mot fölet, bara bestämd och noggrann.
Om han springer emot mig eller hoppar mot mig i hagen så måste jag skrämma honom lite. Blir stor och bred och "anfaller" honom istället. Blir han för avancerad i sina utfall så kastar jag tex ett grimskaft mot honom. Markerar att det är förbjudet.

Senast ändrad av en moderator:

det är väl ypperligt att träna fölet att gå utan mamman redan nu? jag menar, hur kommer det gå sen om man aldrig leder fölet utan mamman?:grin:

det är väl ypperligt att träna fölet att gå utan mamman redan nu? jag menar, hur kommer det gå sen om man aldrig leder fölet utan mamman?:grin:

Det kommer att gå utmärkt. När fölet är ett halvår så är det betydligt mer självständigt.

Jag håller med dig. Vid sex månader är det en helt annan sak att lämna mamma.

Jag tränar mina föl att leds ut och in så gott som dagligen men jag har alltid någon som leder stoet så att jag kan ha grimma på fölet samt ett rep bakom rumpan så att den inte kan backa eller kasta sig bakåt. Det är naturligt att föl kastar sig bakåt när de känner trycket från grimman och vi måste lära dem att trycket från grimman betyder "gå framåt". Denna "rumprem" har jag på tills jag känner att fölet förstår mig (flera månader)
Fölet får absolut inte gå emot mig med sin kropp eller flytta på mig. Då måste jag bli stadig som en klippa och peta honom i bogen/skuldran så att han inte kommer närmare. Skulle han stegra mot mig så skulle jag säga ett bestämt "nej", peta honom i bogen (när han kommit ner) så att han står stilla och sedan berömma. Föl testar tidigt och det är vissa saker som är förbjudet (iallafall hos mig) och ju tidigare fölet förstår att jag vill inte leka med det eller ha det över mig desto lättare får jag i den fortsatta hanteringen. Man får aldrig slå på/rycka i eller på annat sätt vara för hård mot fölet, bara bestämd och noggrann.
Om han springer emot mig eller hoppar mot mig i hagen så måste jag skrämma honom lite. Blir stor och bred och "anfaller" honom istället. Blir han för avancerad i sina utfall så kastar jag tex ett grimskaft mot honom. Markerar att det är förbjudet.

Okej, tack för ett bra svar =) Han går jätte fint framåt, backar nästan aldrig längre =) Utan han har börjat med "anfallen" nu. När han gjorde det igår så "morrade" jag åt honom och viftade till lite med grimskaftet mot hans framben, vilket fungerade hyfsat, visst testade han om och om igen, men varje gång jag gjorde så lyssnade han =)

När han gör så i hagen puttar jag bort honom och säger Nej. Försöker han bita mig i hagen (vilket är flera ggr per dag :P ) så ger jag en lätt lätt "snärt" på mulen med fingret, det fungerar jätte bra på honom =)

//Diana

visst skall man börja hantera fölet tidigt det har jag inget sagt om:( men jag skulle aldrig lämna mina föl ensamma utan mamma när dom är 7veckor gammal,jag hanterar mitt föl dagligen dax med allt som kan tänkas göras, men när jag leder honom så är mamman med som trygghet hon själv är stadig som en klippa och det får honom att bli likadan..när jag rider håller jag mig i närheten av hemmet och han får följa med ändå är han väldigt självstänndig och går gärna ihop med mitt andra sto som är föllös i år men sära på dom helt ...nej det skulle Aldrig jag göra inte ännu.

Men varför börja rida så tidigt som när fölet är 7 veckor? Kan de inte få vara mamma och bara ägna sig åt fölet ett tag?

Men varför börja rida så tidigt som när fölet är 7 veckor? Kan de inte få vara mamma och bara ägna sig åt fölet ett tag?

Dels för att jag vill börja rida och dels för att stoet faktiskt tycker att det är skönt att vara utan fölet ett tag. Började rida när bebisen var 2 - 3 veckor, men det är först nu jag lämnat fölet, förut red jag i hagen..

//Diana

*delvis kl*
det där verkar avar väldigt individuellt. Våra ston går enbart som avelsston och viasar inget som helst intresse av att komma ifrån sina föl. Tvärtom vill de hålla koll på dem jämt.

Troligt är väl att fölet blev oroligt och reste sig för att komma till mamma, som en protest. Själv hade jag väntat med att leda fölet själv. Anser inte att en så ung fölunge är redo att vara ensam i stora världen än.

*delvis
det där verkar avar väldigt individuellt. Våra ston går enbart som avelsston och viasar inget som helst intresse av att komma ifrån sina föl. Tvärtom vill de hålla koll på dem jämt.

Troligt är väl att fölet blev oroligt och reste sig för att komma till mamma, som en protest. Själv hade jag väntat med att leda fölet själv. Anser inte att en så ung fölunge är redo att vara ensam i stora världen än.

Okej, Tack för svaret. Hon vill antagligen komma ifrån honom lite då hon är van att hålla igång och tränas ordentligt plus att han är jobbig att hålla reda på :P

Okej, imorron när jag ska rida igen ska jag istället prova att släppa ut stoet i hagen först, och sen hämta fölet, då ser han sin mamma och vill säkert gå till henne istället för att stegra :P

//Diana

Ett så ungt föl behöver sin mamma. Mamman blir oftast väldigt orolig om man ta ifrån hennes icke gamla föl så tidigt, som jag då tycker kan vara väldigt onödigt. Det viktiga är att vänja den vid grimma och den vardagliga kontakten. Lyfta hovar så att hovslagaren slipper att bli skadad osv. När fölet är ca 5-6-7 månader (lite olika) så bruka det inte vara några större problem att leda fölet utan sin mamma;)

KL
Om du inte kan klara dig utan att rida,när fölet är så litet kanske du ska skaffa en annan häst att rida eller så kanske du inte skulle tagit föl.. Lämna ett 7v gammalt föl ensam i boxen hade jag aldrig gjort,tycker det är för tidigt,men det är ju jag det...

jag började gå med min fölis när han var 4 månader själv, och då gjorde han som du beskriver! ställde sig upp och viftade med frambenen, men det var bara att ta ner honom på marken igen och gå, hade min sambo med mej så han gick bakom och höll på fölis rumpa, och visst protesterade han, men när han fattade att det inte var lönt så gick han snällt brevid, plus att jag ignorerade honom om han inte ville! jag tycker inte man ska börja för sent eftersom min fölis är ett halvblod så när han var 6 månader så hade han "vunnit" dragkapmen! men 7 veckor tycker jag är lite väl tidigt!

KL
Om du inte kan klara dig utan att rida,när fölet är så litet kanske du ska skaffa en annan häst att rida eller så kanske du inte skulle tagit föl.. Lämna ett 7v gammalt föl ensam i boxen hade jag aldrig gjort,tycker det är för tidigt,men det är ju jag det...

Okej, tack för svaret, jag kommer att fortsätta rida henne, både hon och fölet är lugna. Det var bara vid just ledningen det gick så här, och jag undrade vad jag skulle göra när han stegrade sig, inte om jag ska eller inte ska rida på mamman..

//Diana

jag började gå med min fölis när han var 4 månader själv, och då gjorde han som du beskriver! ställde sig upp och viftade med frambenen, men det var bara att ta ner honom på marken igen och gå, hade min sambo med mej så han gick bakom och höll på fölis rumpa, och visst protesterade han, men när han fattade att det inte var lönt så gick han snällt brevid, plus att jag ignorerade honom om han inte ville! jag tycker inte man ska börja för sent eftersom min fölis är ett halvblod så när han var 6 månader så hade han "vunnit" dragkapmen! men 7 veckor tycker jag är lite väl tidigt!

Okej, tack för svaret. När tycker du att det är "lagom" att börja med det då?

//Diana

Dels för att jag vill börja rida och dels för att stoet faktiskt tycker att det är skönt att vara utan fölet ett tag. Började rida när bebisen var 2 - 3 veckor, men det är först nu jag lämnat fölet, förut red jag i hagen..

//Diana

Jag har svårt att köpa att stoet tycker det är skönt att komma undan en 2-7 veckor gammal bebis, jag tycker att det låter som att du sätter ditt eget ridbehov över stoet och fölets behov av varandra. Men vi gör ju alla olika.....

En så liten bebis leder man (enligt min mening) tillsammans med sin mamma. Däremot kan man träna att gå både just före eller just efter stoet.
Vi kommer inte att börja någon sådan ledträning för ett ensamt föl förrän tidigast till hösten. Däremot kan vi gå någon liten promenad med sto och föl tillsammans och då enbart för fölets skull, att den får gå på hårdare underlag.

Jag har svårt att köpa att stoet tycker det är skönt att komma undan en 2-7 veckor gammal bebis, jag tycker att det låter som att du sätter ditt eget ridbehov över stoet och fölets behov av varandra. Men vi gör ju alla olika.....

En så liten bebis leder man (enligt min mening) tillsammans med sin mamma. Däremot kan man träna att gå både just före eller just efter stoet.
Vi kommer inte att börja någon sådan ledträning för ett ensamt föl förrän tidigast till hösten. Däremot kan vi gå någon liten promenad med sto och föl tillsammans och då enbart för fölets skull, att den får gå på hårdare underlag.

Okej, Jag menar inte att hon tyckte det var "skönt" när han var två veckor, så därför red jag i hagen fram tills han var sju veckor. Jag kan ju inte läsa stoets tankar men det jag märkt så verkar det på henne som att hon tycker att det är skönt att komma ut i skogen och röra lite på sig, istället för att bara gå i en hage vilket hon inte alls är van vid. När de väl är i hagen så går de ganska långt ifrån varandra också så, stoet "lämnar" fölet hos ett annat sto, som då får agera barnvakt.

Men som du sa, vi gör alla olika och jag har valt att göra på det här sättet. Det enda jag undrade var hur och vad jag skulle göra i den situationen jag hamnade i.

//Diana

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 298
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar