Hantering av PROBLEMHÄST!

V

Vikstrom

Min häst är ett väldigt egensinnigt kallblodssto på fem, snart sex år. Jag är just nu den enda personen som kan hantera henne! Tidigare så var hon väldigt elak, hon sparkades och bets och trängde upp en mot väggen i boxen. Helt omöjlig. Sedan köpte jag henne och flyttade hem henne till eget stall, där hon har stått själv i ett halvår nu. En helt annan häst, jag har inga problem med henne och hon är väldigt lugn och snäll. Men man måste "säkerställa" sin roll som ledare i all hantering, hon provar då och då. Bara enkla saker som att hon inte får tränga undan en, gå förbi, dra iväg etc. Nu för en vecka sedan flyttade jag henne till ett stall med bara en annan häst, och nu har stallägarna blivit livrädda för henne. Hon sparkhotar och tränger i boxen mot dem, i hagen får de knappt komma fram till sin egen häst för att hon går emellan. Så nu måste hon flytta hem till mig igen. Jag vet inte vad jag ska göra!! Jag menar jag kan ju inte vara den enda som ska hantera henne, och jag vill ju inte ha henne ståendes själv. Men om ingen annan kan komma fram till sin egen häst så vet jag inte vad annat jag har för val. Och om annat folk får gå in i boxen med livet som insats. Jag vet inte vad jag vill med den här tråden, någon som har något råd? Jag älskar henne och hon är den underbaraste hästen jag vet, skulle aldrig i livet sälja henne vidare. Men jag är snart 18 år. den dagen jag flyttar hemifrån och tar henne med mig, vad ska jag göra då om jag inte kan ha henne inackorderad?? Vad gör man med såna här hästar??

Det är bara jag och min hovslagare som kan hantera henne som det är nu, det är ju inte hållbart på något vis. Självklart kan hon vara lite sur mot mig också, men inte på samma sätt. Det är just i boxen, är det som hennes revir eller vad? Är det vanligt att hästar inte släpper in någon i boxen, vad gör man åt sådant?

Sv: Hantering av PROBLEMHÄST!

Jag tror att om du tar dig tiden att spendera hela dagar med hästen och de som har stallet, och visar dem exakt hur du får göra med henne, flyttningar, hur du leder osv.. och ni tränar tillsammans på att de bara umgås med henne, t ex borstar och så, under ditt överinseende, så kommer hon att få förtrpende för dem som har stallet med sakta men säkert. Hon har helt enkelt insett att hon kan sätta sig på de flesta människor, men inte dig, då du visat var skåpet ska stå på ett lugnt och sakligt sätt.
Lär de som måste hantera din häst hur man gör detta, för som du själv säger, så är det en säkerhetsrisk om man inte kan hantera din häst om man inte är just DU.
Att hovslagaren kan hantera din häst kan säkert vara pga att h*n är van vid så många olika hästar redan innan, och känner igen symptomen på hur hästen testar vad man kan få den här lilla människan att bli rädd för eller inte.
Jag hoppas att det går bra.. för allas skull!! PM:a om du vill ha mer tips eller råd.
Mvh
Jessica

Du kan också hoppas på att det blir bättre när hon blir äldre.. tycker det låter som att hon har tappat förtroende för människor och att hon nu litar på dig.. kan säkert bli svårt... ett stall med riktiga "hästmänniskor" (som din hovslagare) som också sätter gränser på rätt sätt och inte blir rädda när hon testar...
låter inte som något roligt problem du skaffat dig!
lycka till

Tycker du fått bra svar.

Angående boxen kan det mycket väl vara att hon tycker att det är hennes revir, och man ska alltid visa tillbörlig artighet innan man kliver in i boxen.
Kanske har hon ännu högre krav än så?
Skulle det gå att lära henne att komma till boxdörren för att få på grimman för att komma ut? Så inte så många måste kliva in i hennes revir? Kanske hon skulle bli lugnare utan upprepade "intrång"?
Iaf till en början förståss.

Lycka till, det är inte lätt sånt där..

Jo okej, svaren låter ju vettiga =) Jag funderar också över det här med hästsällskap, det är så oerhört stor skillnad mellan när hon går med andra hästar och själv. (ja jag vet att en häst inte ska gå själv, men det var en nödlösning för en väldigt kort tid och hon blev en helt annan häst, positivt) När hon står själv är hon bra mkt mer positiv mot människor, snäll även om hon testar ibland, och mer harmonisk i betendeet. Samtidigt inte uttråkad, hon går i en stor hage mellan 07-08 till 17-20 på kvällen. Ju mer hästar hon går med, desto mer stressad och ohanterlig blir hon. Hon börjar vandra, blir arg och sur mot andra hästar, även surare mot människor och håller sig mer undan, testar mycket mycket mer och ifrågasätter mer min roll som ledare och försöker ta över. Mer mån om sitt "boxrevir", och mer rastlös i hagen. Man skulle ju tycka det var tvärtom. Om hon går med en häst som är lägre än henne i rang så tar hon fort över och kör med den andra hästen precis som hon vill. Jagar den och driver iväg med den. Det är bättre om hon står med någon som är högre i rang än henne, men då blir hon enormt sur och förbannad åt den hästen när hon inte kan bestämma. Funderar om det har något med hennes "barndom" att göra. Hon skiljdes från sin mamma tidigt, (vet inte hur tidigt) och gick med ett sto som lät henne göra precis som hon vill, sa aldrig åt henne eller tuktade henne på något vis. Det kanske har nåt med det att göra? Man vill ju gärna förstå hennes beteende och kanske veta bättre hur man kan gå tillväga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 376
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar