V
Vikstrom
Min häst är ett väldigt egensinnigt kallblodssto på fem, snart sex år. Jag är just nu den enda personen som kan hantera henne! Tidigare så var hon väldigt elak, hon sparkades och bets och trängde upp en mot väggen i boxen. Helt omöjlig. Sedan köpte jag henne och flyttade hem henne till eget stall, där hon har stått själv i ett halvår nu. En helt annan häst, jag har inga problem med henne och hon är väldigt lugn och snäll. Men man måste "säkerställa" sin roll som ledare i all hantering, hon provar då och då. Bara enkla saker som att hon inte får tränga undan en, gå förbi, dra iväg etc. Nu för en vecka sedan flyttade jag henne till ett stall med bara en annan häst, och nu har stallägarna blivit livrädda för henne. Hon sparkhotar och tränger i boxen mot dem, i hagen får de knappt komma fram till sin egen häst för att hon går emellan. Så nu måste hon flytta hem till mig igen. Jag vet inte vad jag ska göra!! Jag menar jag kan ju inte vara den enda som ska hantera henne, och jag vill ju inte ha henne ståendes själv. Men om ingen annan kan komma fram till sin egen häst så vet jag inte vad annat jag har för val. Och om annat folk får gå in i boxen med livet som insats. Jag vet inte vad jag vill med den här tråden, någon som har något råd? Jag älskar henne och hon är den underbaraste hästen jag vet, skulle aldrig i livet sälja henne vidare. Men jag är snart 18 år. den dagen jag flyttar hemifrån och tar henne med mig, vad ska jag göra då om jag inte kan ha henne inackorderad?? Vad gör man med såna här hästar??
Det är bara jag och min hovslagare som kan hantera henne som det är nu, det är ju inte hållbart på något vis. Självklart kan hon vara lite sur mot mig också, men inte på samma sätt. Det är just i boxen, är det som hennes revir eller vad? Är det vanligt att hästar inte släpper in någon i boxen, vad gör man åt sådant?
Det är bara jag och min hovslagare som kan hantera henne som det är nu, det är ju inte hållbart på något vis. Självklart kan hon vara lite sur mot mig också, men inte på samma sätt. Det är just i boxen, är det som hennes revir eller vad? Är det vanligt att hästar inte släpper in någon i boxen, vad gör man åt sådant?