Hantera unghäst

Sv: Hantera unghäst

Du låter som hovslagarens dröm :).

Eller?

Vi verkar våra unghästar själva :) Faktiskt har det inte varit några större problem alls.. Fölen är inte speciellt svåra då dem är ganska små. Åringar är heller inte speciellt stora, när dem börjar bli 2-3 år så har dem hunnit lära sig bli verkade.;)
Är det någon häst som bråkar lite mer så bremsar vi. Vet att många inte gillar brems.. men vi använder det om hästen blir jobbig, speciellt på unghästar pga. när man bremsar så stimuleras den delen utav hjärnan som utsöndrar kroppens egna "lugnande medel". På så sätt blir hästen lugn, samtidigt som verkningen blir till en mer trevlig situation vilket leder i sin tur att det blir lättare nästa gång! då hästen minns den var lugn och att det inte hände något farligt.
Jag tycker att det är ett jätte bra redskap som kan lugna hästen på ett mer naturligt sätt, innan det gått så långt att man måste ge kemiskt lugnande medel.
Men oftast så behöver vi inte använda brems.. händer väldigt sällan..

Men iaf, om vi kan verka våra unghästar själva trotts att dem är relativt ohanterade så borde en hovslagare också klara av det.

Vad är det frör sorts häst du ska ha ? Om du ska ha en som du vill kräva lite av i vuxen ålder skulle jag rekommendera att tömköra och t om köra in den som 1,5 åring...du har så mycket igen på det längre fram i både mentalt och fysiskt....

..de flrsta hästar gillar att bli ompysslade ohanterade, i normala mängder och inte överdrivet....när man lär unghästar saker ska man aldrig traggla för länge med samma sak..( som NH o sånt)

:bow::bow::bow:

Kan inte göra annat än hålla med!

*KL*

När jag har hand om föl efter betet de bör vara på som föl och kommer in på box nattetid så tar jag hand om varje föl varje dag (har inte haft alltför många på en gång så tiden har funnits till det) på morgonen skall grimma på in i annan box för att vänja sig vid att vara själv en stund. Upp bindning på gången lyfta fötter och göra rent hovar borsta en snabbis klappa kela lite ut i hagen.

Jag vet att detta inte går på de flesta stuterier men det går om man bara har några stycken hemma, och fram för allt om man ska behålla dem för framtiden har man igen det 1000 gånger om.

Jag brukar efter någon vecka när de känner sig trygga på gången lägger jag filtar på ryggen och kanske TOM en sele (utan svanskappa förståss) allt detta gör att när det är dags för inkörning är de redan vana vid allt som försigår och man slipper ta en fight med en stark 1,5 åring.

En värre tycker jag när man ombeds ta hand om en "unghäst" på 3 år knappt hanterad plegad vid verkning uppbunden nån gång då och då i lösdrift (:crazy::cry::crazy:) sparkade som en fura när man skulle borsta och lyfta benen tog sin tid innan man hade förtroendet hos den hästen. Det är nog enda gången jag varit "rädd" för en häst (tydligen bra stamad dressyr pålle enligt ägarna). Dyr häst som behandlas på det sättet känns inte bra i min bok.

kl

Här har vi en unge som från den dagen han blev född och fram till april året efter, enbart, hanteringsmässigt, blev verkad, läs fastsatt ordentligt i gallret, vaccinerad och maskad.
Men jämna mellanrum.

Denna unge var en av dom som var skyggast i flocken och gick inte fram till folk han inte kände.
Han var också väldigt flockbunden.

I slutet av april i år togs han in för inkörning.
I slutet av juni var vi iväg och hälsade på honom.

Körs utan problem överallt.

traning1.jpg

Sitter fast i kättingar och blir tvättad

dusch2.jpg

Möter crosscyklar på vägen

motor.jpg

Har inte kort men han går in på släp och in i hästbussar.
Går i skrittmaskinen..

Och detta efter att ha levt helt fritt med så lite inblandning som möjligt av oss.
Vi har satt flockarna på att göra trygga individer.
Inget han gör idag har han tränats till utan han gör allt ändå.

AM

Är jag en dålig ägare då om jag låter min häst gå på lösdrift med kompisar, får bra mat, verka hovar och borsta lite de första 2-2.5 åren? Det är inte för att jag är lat utan för att jag inte vill pilla för mycket med hästen.

Jag resonerar likadant. Jag tycker att en unghäst bör vara grundhanterad (gå att leda, binda fast, borsta, verka hovarna och lasta, helt enkelt tillåta sig att bli hanterad) men att man inte ska pilla på dem i onödan. Unghästar lär så otroligt fort, både bra... och dåliga saker. Ju mindre man hanterar dem, desto färre knasiga ideer sätter de i verket, de testar mindre, och de behåller den här nyfikenheten och suget efter att få vara med.

Gå till korvkiosken med fölet i koppel, köp en korv- ät den och ge korvbrödet till fölet och gå sedan hem igen!

Detta påminner mig om en sak. En av mina förra hästar gillade inte att åka transport när jag fick hem honom - så för att göra det hela lite intressantare brukade jag lasta honom och köra till McDonalds. Där fick han snällt stå och vänta på parkeringen medans jag var inne och köpte två påsar minimorötter till honom och en glass till mig själv. Sen fikade vi där en liten stund samtidigt som vi kollade på allt folk och alla bilar som passerade. Därefter körde vi raka vägen hem igen.
Tog inte många gånger innan han tyckte att det var ganska trevligt att åka transport. :)

Lite OT kanske, men det var himla mysigt. Och alla som såg oss fika på parkeringen fnissade lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar