Hantera unghäst

Sv: Hantera unghäst

En häst kan inte lära sig hur den ska bete sig runt människor om man inte lär den det. Det är inget den lär sig i hagen av andra hästar om du inte är där.

Hästen lär sig precis hur den ska bete sig när dem är med andra hästar. Hästar fostrar varandra.. Man behöver inte lära dem hur dem ska bete sig emot människor, det lär dem varandra. Så länge hästen har sätt en människa förut (så dem inte ser oss som rovdjur) så behöver dem inte lära sig något om just beteendet. -det är människan som ska lära sig hur man beter sig emot hästar istället.

Hästen lär sig precis hur den ska bete sig när dem är med andra hästar. Hästar fostrar varandra.. Man behöver inte lära dem hur dem ska bete sig emot människor, det lär dem varandra. Så länge hästen har sätt en människa förut (så dem inte ser oss som rovdjur) så behöver dem inte lära sig något om just beteendet. -det är människan som ska lära sig hur man beter sig emot hästar istället.

Det där är bullshit. Hästar som inte blivit hanterade av människor är inte roliga att ha att göra med. Hästar kan inte lära varandra att stå stilla på stallgången, att ta på grimman på rätt sätt, att inte stå och skrapa i stallgången, att komma när man ropar i hagen, att det är okej att ha på sig utrustning, att gå in i hästsläpet, vara ensam i stallet eller vad det nu är man tänkt göra. Det kan de bara lära sig av en människa som hanterar den och lär den vad som är rätt och fel. En häst lär hästen hästspråk och hur en flock fungerar, vilket också är viktigt men enbart för dess liv när den är med andra hästar. Allt annat hästen ska kunna lär den sig av människorna och av att ridas ihop med andra hästar.

Faktum är att jag tränar och hanterar hästar som är ca 3år, utan att dem blivit mer hanterade än vid verkning och avmaskning och eventuella byten av hage (el. om dem lyckats rymma någon gång). Dem är inte alls jobbiga att ha och göra med! Har faktiskt inte träffat en ända häst som "lidit" utav att inte blivit hanterad vid tidigare ålder.
-Lyfta hovar lär dem sig vid verkning,
-Ha på grimma lär dem sig vid verkning och avmaskning
-Kan dem ha grimma på sig så kan dem bli uppbundna också, principen är den samma (man sitter fast, vid en människa eller en stolpe spelar inte så stor roll)
-Unghästar brukar vara nyfikna och många kommer utav sig själva. Annars får man muta dem med lite godis några gånger..
-Är hästen trygg i sig själv (vilket den brukar bli genom flocken) så brukar dem tycka att det är ganska ok med utrustning. Så länge man tar det i hästens takt och inte kastar på grejerna så har jag aldrig varit med om att någon häst skulle känna något speciellt obehag vid utrustningen..
-Att lasta hästarna brukar inte vara några problem. Men någon som håller i grimskaftet och någon bakom hästen så brukar det gå bra. Är hästen tveksam kan man muta dem.. unghästar brukar inte vara så starka i psyket eller speciellt svåra att övertala.

Mina erfarenheter säger att unghästar som blivit mycket hanterade vid unghäst stadiet blir buffliga, visar inte samma respekt, har stakrare psyke & är mer självsäkra runt människan -vilket leder till att dem "har mer att tycka till om" vid inridningen.

Uppfödaren berättade häromdagen om ett 50tal hästar som gått som "vildhästar" hos en uppfödare. Aldrig varit från flocken, aldrig haft grimma, aldrig verkat hovar osv.

När uppfödaren fått hem ett gäng hästar har det tagit några dagar sen har de varit som vilka hästar som helst. De flesta av hankön dessutom.
Att ledas iväg från flocken blev aldrig problem, inget skrik eller något alls. Kanske för att de är mogna för uppgiften? Rida in nada problem...

För mycket hantering kan resultera i bufflighet och "sitta i knäet". Jag tror jag tar efter uppfödaren till hästen faktiskt, visst kan jag ha min hemma men inget gulligull hela tiden. Man märkte på hennes andra hästar att de vill komma fram och hälsa (fölflocken med ston) men ingen gick på utan alla höll en armlängsavstånd och respekterade människans utrymme. Sen fick människan ta beslutet att bjuda in hästen närmre eller inte.
Så det är jag helt övertygad om att stona lär sina telingar.

Mina erfarenheter säger att unghästar som blivit mycket hanterade vid unghäst stadiet blir buffliga, visar inte samma respekt, har stakrare psyke & är mer självsäkra runt människan -vilket leder till att dem "har mer att tycka till om" vid inridningen.

Mina erfarenheter säger mer tvärsom....vi hanterar unghästar tidigt ...( hanterar alltså) och travhästar är ju kända som väldigt uppfostrade och lätthanterade....varför skulle dom bli värre?
Däremot flamsar vi inte med dom.....

Även min ringa erfarenhet säger som du. Alla mindre hanterade hästar jag träffat har varit skitjobbiga på flera olika sätt. Alla normalt hanterade har varit enkla att ha och göra med och de som är felhanterade är också jobbiga på sitt sätt.

En ohanterad häst är mycket bättre än en felhanterad, men en rätt hanterad häst är bättre än en ohanterad.

Fast om ni gör allt det där med dem är de ju hanterade och då har ju hästen lärt sig hur man uppför sig med människor. Det är lite annorlunda att få på grimman och verka en helt ohanterad treåring liksom. Jag tror verkligen att man tjänar på att hantera unghästar så att de kan ha grimma på sig och lyfta på hovarna, sen hur mycket man gör i övrigt är väl en smaksak.

Jag håller verkligen inte med om att mycket hanterade unghästar är buffliga, det beror ju på helt hur man hanterar dem. Mitt föl hanterar jag en hel del och bland det första jag lärde henne var att inte knuffas och att hålla avstånd när man leder henne. Hon har respekt för människor och är försiktig mot folk :) Då är det andra fölet hon går med betydligt buffligare (och bits dessutom :cool: ), är lika gammalt som mitt men helt ohanterat.

Även min ringa erfarenhet säger som du. Alla mindre hanterade hästar jag träffat har varit skitjobbiga på flera olika sätt. Alla normalt hanterade har varit enkla att ha och göra med och de som är felhanterade är också jobbiga på sitt sätt.

Men VAD ÄR mindre hanterade??

AM

Men VAD ÄR mindre hanterade??

Undrar jag också.

Min 2-åring som jag fick hem i våras har gått på lösdrift i flock sedan han blev avvand. Uppbunden 2 ggr/dag för kraftfoder och visitering, verkad var 6-8 vecka, intagen i stallet ensam för rykt o.s.v. ca 1 gg/vecka. Hade haft träns på sig men inte tömkörd. Lastad 1 gg till utställning som 1-åring.

Enligt många är han säkert "lite" hanterad iom att han inte är pysslad med dagligen, promenerad och tömkörd.

Men jag har hittills (om man bortser 2-3 första veckorna innan han var hemmastadd) inte ÖVERHUVUDTAGET haft några hanteringsproblem.

Tvärtom, han är mycket lätt att leda, lyfta hovar, verka, vara ifrån kompisen, är inte rädd för nånting utan mera nyfiken. Inte bufflig alls, respekterar människan och lyssnar på små signaler. :)

Jag har bara tömkört hittills, på ca 5 ggr a´10-15 minuter är han fullt styrbar.

Inte rädd för nya grejer bara man tar det lugnt och sansat.
Går bra att lasta, även på främmande plats.
O.s.v.

Som nån annan sa, unghästar lär sig snabbt och man ska inte nöta.
Nu i juli har han inte gjort nånting på 4-5 veckor, bara gått på bete, enda jag har gjort är visitera och smörja in flugmedel. Ändå var det inga som helst problem att ta in bort från kompisen, binda upp och verka hovar. Han är så trygg i sig själv så det är inga problem.

Planen är att tömköra och ev köra in i höst/vinter, sen börja sitta på honom nästa vår-sommar. Det är ett kallblod så jag har ingen brådska, de växer ju länge.

Blev lite långt det här men det är mina funderingar:o. Det är min första unghäst så jag hoppas att nånting blir rätt i alla fall.;)

En som man inte haft grimma på eller iaf inte vant den vid det så att varje gång den ska tas på måste hästen vallas in i en box och 'överfallas' därinne, den går inte att leda och sparkar med benen om man försöker ta i dem.
Den är van vid att människor finns men har liksom inte blivit hanterad mer än att den sprungit med lös typ. Det anser jag vara 'mindre hanterad' för den är ju ändå något hanterad liksom.
En ohanterad måste väl vara en som man fångat in nånstans som aldrig sett en människa?

De hästarna jag pratat om i denna tråd blev fångade med lasso.
O det har inte varit problem alls med dem.

Nu är ju inte min plan att min ska bli en lassofångad häst kanske :D

Min 2-åring som jag fick hem i våras har gått på lösdrift i flock sedan han blev avvand. Uppbunden 2 ggr/dag för kraftfoder och visitering, verkad var 6-8 vecka, intagen i stallet ensam för rykt o.s.v. ca 1 gg/vecka. Hade haft träns på sig men inte tömkörd. Lastad 1 gg till utställning som 1-åring.

Den hästen har ju blivit hanterad två gånger om dagen, det tycker jag är rätt mycket :o Speciellt praktiskt att den kan stå inne ensam, det förenklar ju en hel del :)

Den hästen har ju blivit hanterad två gånger om dagen, det tycker jag är rätt mycket Speciellt praktiskt att den kan stå inne ensam, det förenklar ju en hel del

Jo, men jag har stött på såna som anser att för att en unghäst ska vara välhanterad ska den ha stått uppbunden i spilta nattetid sen den blev avvand, blivit inkörd vid 1,5 år o.s.v.
Visst funkar ju det också, men jag är väldigt nöjd med den uppfostran min 2-åring har fått hos uppfödaren.

Som du säger, han är väldigt enkel och lättsam att ha att göras med då han tycker att det är helt ok att stå inne ensam, uppbunden inga problem o.s.v. Min hovslagare berömmer honom varje gång för att han uppför sig så bra och har så fina hovar.:)

Uppfödaren berättade för mig att nu förra vintern som 2-åring fick han inte speciellt mycket kraftfoder, men måste ju ändå stå uppbunden så länge 1-åringarna åt. Så då la han sig helt enkelt ner och tog en tupplur på maten :rofl:(de bands upp med spiltuppbindning med kloss). Så då vet jag ju att jag kan stalla upp honom i spilta när som helst utan problem, om det skulle behövas.

Jaa absolut, folk definierar nog det där med mycket och lite hanterad vääldigt olika :) Finns ju folk som hopptränar sina 2-åringar, sen andra som inte ens sätter grimma på sina hästar förrän de är 4-5 år :cool:
Hehee! Härligt, han låter som en trevlig pålle :D Skön attityd :D

Fast om ni gör allt det där med dem är de ju hanterade och då har ju hästen lärt sig hur man uppför sig med människor. Det är lite annorlunda att få på grimman och verka en helt ohanterad treåring liksom. Jag tror verkligen att man tjänar på att hantera unghästar så att de kan ha grimma på sig och lyfta på hovarna, sen hur mycket man gör i övrigt är väl en smaksak.

Hästarna måste ju verkas och avmaskas innan dem blir 3år. Redan när dem är föl måste dem ju bli verkade! så tills dem blir 3år så har dem hunnit vant sig vid både grimma och bli verkade.

Mycket viktigare är att unghästen får den fysiska träning den behöver genom välägnade stora hagar och stimulans från en bra sammansatt flock.

Absolut inte att förglömma!!
Tyvärr har jag sett alldeles för många som låter sina små gå i små, tråkiga hagar utan någon som helst stimulans. Man får aldrig glömma att de första åren faktiskt lägger grunden för hela hästens liv.

-Lyfta hovar lär dem sig vid verkning,
-Ha på grimma lär dem sig vid verkning och avmaskning

Du låter som hovslagarens dröm :).

Eller?

Har hört väldigt många "trevliga" historier om folk som har stora starka 2-3 åringar särskilt av större raser som aldrig lärt sig lyfta på benen och ha någon snubbe som står och grejar och bankar lite på hovarna av våran hovslagare.

Har själv får speciella order av våran hovis att för jösse namn lyfta alla ben på våran något bestämda och självsäkra 1,5 åriga nordsvensk varje dag och helst flera ggr per dag. Samt att förbereda genom att hålla upp längre än vad man gör när man bara kratsar hovarna.

Så nu står jag och lyfter- håller upp länge och har en liten handträdgårdsspade som jag står och bankar lite lätt på hovarnas undersida med. Finns inget att binda upp pållan i ute på betet så jag har grimma och långt grimskaft på henne och så får hon extremt mycket beröm och ibland en godbit.

Nu lyfte vi iofs benen på henne redan som föl, men inte mer än vad man gör vid hovkratsning. Och sedan skadade jag ena handen illa i höstas och hade väldigt svårt att lyfta hästben med högerhanden. Så då blev det bara benlyft utförda i den mån handen klarade av. ( De gamla hästarna lyfter själva så där behöver man inte nån kraft och de står bara och väntar tills man blev klar.....)

Jag anser att man redan som föl lär fölet att ha grimma på och att man ska kunna ta av och på grimman utan meck. När fölet är ett par månader så får nån gå bredvid och ha fölet i grimskaft medan man leder stoet, alternativt man sätter sele på stoet och binder fölet i selens sida och sedan leder man omkring på stoet så att fölet lär sig följa med.

Fölet ska veta att det inte är farligt att bli avborstad.

6 mån-1 år fölet ska kunna vara uppbunden tex i ett träd medan man borstar av det etc. Fölet ska kunna följa med i grimma och grimskaft när man går promenader till fots. Fölet ska vänjas vid hästtransporter. Det är bra om man vant fölet vid att det inte är farligt med att sätta av och på täcke. ( Man behöver ju inte verkligen HA ett täcke på fölet- av och påtagande kan göras med en filt.

1 år man kan prova att sätta av och på en lätt sele och leda omkring fölet. Ev leka tömkörning ( tex med två grimskaft i grimman som man bara går och dinglar runt med när någon annan leder fölet.)

1-2 år man fortsätter med att tömköra i sele och ökar svårighetsgraden allt eftersom. Fortfarande bara korta för hästen trevliga arbetspass. Man lär fölet att ha träns och bett i munnen. Men man kan fortfarande jobba mycket med tömmen bara fästa i grimman, tex om man arbetar i en mindre hage. Har man unghästens mamma hemma eller en annan gammal klok häst är det guld att låta fölet vara med när man arbetar den vuxna hästen. Tro det eller ej, unghästarna lär sig mycket av att imitera vuxna artfränder!

När hästen glatt går i selen och lyssnar på styrning och igångsättning samt stannar när den ska och är lugn och tillfreds och säker på sig själv när man arbetar i sele kan man börja med att ha linor i selen. Bra om linorna i sig själva är lite tunga- i början går en medhjälpare och håller i linorna. Tanken är att vänja vid att linorna dunsar mot bakbenen. När hästen gillar linorna och tom klarar av mindre intrassling utan panik eller oro så är det dags att låta hästen ha svängeldrag i linan. Nästa steg är att man drar lite saker, tex nån mindre slana. När hästen tycker detta är ok så skrammetränar man. Dvs man har nån som går och drar en plåtbalja efter när man tömkör. Tanken är att man så småningom ska kunna låta hästen dra baljan ( fäst i svängeldraget) på grusväg- med några stenar i så det skramlar duktigt när man kör. Har man vant hästen vid detta kommer den inte bli rädd för redskap och vagnar som låter bakom sig....

När hästen närmar sig 2 så börjar man att vänja den gå i skaklar/dra en släpa. Och så fort den accepterar det så är det dags att börja köra på allvar med rockard eller lättare redskap. Fortfarande i korta pass.

Om man har en lätt sadel- tex dom där små syntetsadlarna avsedda för shettisar så kan man tidigt vänja unghästen vid dessa. Låt dem nosa och prova att lägga den på ryggen utan att spänna nån gjord under magen. Sedan kan man försiktigt vänja dom vid att ha gjorden under magen. En sån sadel kan man ha på unghästen ibland när man är ute och promenerar med den.

Om en häst är inkörd i 2- 2,5 årsåldern så har man oerhört mycket gratis när man sedan rider in när hästen är ca 3+. Att du sedan plötsligt sitter på ryggen på hästen är inte så konstigt för hästen då! Alla rösthjälper och tömhjälper är då vardagsmat! Ett tips är att man kan rida i hagen på en äldre häst så att fölet kan SE Att människor ibland sitter på hästar. Att rida och ha en unghäst som handhäst är också en mycket bra övning.

Och GLÖM INTE miljöträning! Ta fölet /unghästen och låt den se världen! Bor du i närheten av en by så promenixa dit med fölet så den lär sig att cyklister/gubbar med rollator etc inte är farliga! Ska det tex vara en medeltidsmarknad- lasta fölet i transporten och gå omkring där och sedan när både unghästen och du är trött lasta och åk hem! Låt grannarnas barn köra moped i din hage! Din häst kommer inte lyfta på örat åt motorcyklar & mopeder som vuxen. Etc. Det finns massor av miljöträningsideer att göra bara man är lite kreativ! Gå till korvkiosken med fölet i koppel, köp en korv- ät den och ge korvbrödet till fölet och gå sedan hem igen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar