Hantera unghäst

Hippocampus

Trådstartare
Jag ska skaffa en unghäst. Jag har erfarenhet av unghästar från 2.5-3 års ålder men inte de yngre. Jag har aldrig tänkt så mycket på hanteringen av de små, de hästar som kommit vid 2.5 års ålder till stallet (där jag jobbat) har ofta kommit från lösdrift ganska ohanterade (verkning, grimma av/på, borstat lite ungefär) och det har inte varit problem att sätta in dem på box, sadla, tränsa och sedan sitta in dem/rida på en månad typ.
Det tänket har jag haft enda sen dess. Men nu är det ju annorlunda, hästen är mycket yngre (kommer komma när den är 9 månader) och jag har läst mycket på Buke hur alla hanterar sina hästar i tid och otid och blir då fundersam om jag kanske är lite för lättvindig av mig.

Nu kommer detta vara min häst och jag bestämmer men lite input behövs nog :D Jag läser mycket unghästböcker och den jag läser just nu (äldre bok) har tänket att "låt hästen vara under de första två åren, rätt foder, god hovvård. Träna inte ett eller tvååringar i uppvisning vid hand".

Enligt forskning jag läst är det ingen skillnad på föl som är hanterade och föl som är ohanterade första tiden i livet när de sedan blir 3.

Är jag en dålig ägare då om jag låter min häst gå på lösdrift med kompisar, får bra mat, verka hovar och borsta lite de första 2-2.5 åren? Det är inte för att jag är lat utan för att jag inte vill pilla för mycket med hästen.

Sv: Hantera unghäst

Det är nog en smaksak tror jag!
Unghästen i vårt stall fick vänja sig tidigt vid att ledas i grimma till och från hagen samt verka hovar och bli borstad.
Det var först när han var 2,5-3 år som hanteringen påbörjades på allvar med vänjning av utrustning, longering, inridning, lastning o.s.v.

Han var inte alls redo för t.ex. 3-årstestet, då hade vi knappt kommit upp på honom.
Det är juh så olika från häst till häst när det är dags att ta de olika stegen!

Sv: Hantera unghäs

En ren smaksak skulle jag tro. Dock väljer jag att hantera mina ungdjur. De visas på utställning redan som unga föl. Tvättas, borstas, leds verkas ja allt möjligt redan första året.
"Min" planering.
Föl - lastträning med mamma och utställning.
1 åring - promenader i skogen, tömkörning med ledare, på hösten efter bete är det dags att tömköra med linor o skacklar.
2 åring - dags att sätta på vagnen och efter betet är det dags att kunna köra med vagn utan ledare.
3 åring - dags att rida in, betäcka om det är ett sto, 3 årstest samt sommarpremiering. Mer ridning efter betet och sen rida dem lätt tills de börjar bli tunga inför fölning.

Jag köper inga undjur som inte är hanterade, vill ha dem välhanterade från start. Vill helst inte behöva hantera andras undjur som "bara" gått på lösdrift, det händer att vi får sådana i stallar jag stått i.

Jag har haft två stycken från föl, den ena är 6 år nu och den andra 2,5 år.

De blev inte så jättemycket hanterade under sina första år, de blev hanterade varje dag genom in och utsläpp (har aldrig gått på några längre beten) och sen borstning och verkning vid behov. Lastträning också naturligtvis. Något annat har inte behövts tycker jag... men som sagt, det är nog lite smaksak

Klart man gör olika :D Men lite inputs är ju alltid bra att få. Det jag lärt mig är att hästar är otroligt lättlärda, de fattar efter en eller två gånger så jag anser ju inte att man måste nöta in något hos en häst.
KL
Jag vill inte köra in hästen, mest för att jag inte gillar att köra och då är det ingen idé eftersom jag skulle göra hästen osäker eftersom jag tycker det är läskigt.

Min undran är, går 3 årstesten på våren/sommaren?

Vad är det frör sorts häst du ska ha ? Om du ska ha en som du vill kräva lite av i vuxen ålder skulle jag rekommendera att tömköra och t om köra in den som 1,5 åring...du har så mycket igen på det längre fram i både mentalt och fysiskt....

..de flrsta hästar gillar att bli ompysslade ohanterade, i normala mängder och inte överdrivet....när man lär unghästar saker ska man aldrig traggla för länge med samma sak..( som NH o sånt)

Senast ändrad:

Japp, treårstesten går på våren, maj har jag för mig.
Lite synd att det är så tidigt, tror att många fler hade varit redo för det efter sommaren!
Vi red in som bäst under sommaren, perfekt när man blev av med den värsta energin p.g.a. sol och bete! Det finns mycket energi i dem ändå! =)

Fast man behöver aldrig lägga vagn på sin unghäst utan bara tömköra . Unghästar som är tömkörda innan inridning tycker jag har lättare för sig.
Man ska aldrig traggla med en unghäst, det räcker med korta pass och det måste hända ngt så de inte hittar på egna saker.

Fördelen med att köra in en unghäst är att de är mer musklade när det är dags att rida in dem, de kan dessutom många kommandon som man har vid ridning.

Jag upplever att 3 åringar är lite sega och hittar inte på så mkt dumt medan 4 o 5 års ålder är värst, som värsta tonåren ;) en av anledningarna till varför många väljer att betäcka sina 3 åriga ston, då kan de gå som fölmärrar som 4 åringar:idea:

De unghästar vi har/haft i den åldern är inne i vardagen så att säga. Det vill säga, de leds, binds upp, borstas, tas på och av grimma och lastas. Det sätts alltså inte in någon träningstid annat än det som går åt innan de kommit in i rutinerna. Jag anser att de ska inte tycka att den typen av hantering är konstig eller känna sig obekväma i den eftersom den ändå är så pass grundläggande.

När de är runt 1,5 år brukar vi vilja tömköra in dem och eventuellt också köra in dem beroende på individen. De följer också med på korta turer som handhäst, om så bara på en äng någonstans, om de känns mogna för det.

Hästar behöver lära sig i lugn och ro allting de ska kunna när de blir större/äldre. Därför anser jag att det är stor fördel att man börjar när de är små med basic hantering som att leda dem, lyfta ben och kunna sätta på ett täcke eller liknande vid behov. Då kan man öka kraven sakta istället för att man en dag plötsligt ska lära dem 'allt' på en gång.
De ska givetvis ha mycket utevistelse och kompisar, lösdrift om man kan tillgodose deras näringsintag ordentligt.

En häst kan inte lära sig hur den ska bete sig runt människor om man inte lär den det. Det är inget den lär sig i hagen av andra hästar om du inte är där.

Men det är ju så basic, ingen häst måste tränas varje dag i flera år för att lära sig sånt?
Fölis blir ju verkad, klappad, borstad och uppbunden (de senaste varje dag ändå om än på lösdrift). Hästar är inga jättesmarta djur men så dumma tror jag inte de är ;)

Hanteringsbiten tror jag har mindre betydelse så länge hästen hanteras av någon med lite erfarenhet, kanske kan det vara en fördel att ha en unghäst, som går på lösdrift, några månader om året i box så att den lär sig det också.

Mycket viktigare är att unghästen får den fysiska träning den behöver genom välägnade stora hagar och stimulans från en bra sammansatt flock.

Tycker det är viktigt att man övar lite på lastning, man vet aldrig när olyckan är framme+ att det är bra om pålle kan vara ensam kortare stunder.

Som så många andra säger är det en smaksak. Jag väljer att hantera mitt 3 mån föl varje dag. Borstar, kliar, lyfter hovar, har på filt + täckgjord, går på promenad. Hon följer med på löst grimskaft, stannar när jag stannar och går när jag går. Jag hanterar henne korta stunder varje dag, kanske 10 minuter per dag. Resten av tiden får hon gå på bete med morsan och bara vara föl :)

Nej jag menar inte att de är dumma. Jag grejar inte med mina varje dag när de går på betet heller (de är 2 år nu) men nu när jag tar in dem så går det bra att ta in dem och hålla på med dem ensamma i stallet för att de har blivit vanda vid att hanteras i rimlig mängd under lång tid.
De blir inte förvånade när jag sätter på benskydd eller sadel och reagerar inte ens när jag sitter upp första gången, för de är vana vid att det kommer nya saker lite hela tiden.

Vad jag är emot är 'låta gå på lösdrift utan i princip någon hantering alls och pang bom så ska det ridas in'. Sen undrar man varför hästarna får perioder i framtiden där de blir helt anti, slutar gå in i transporten, går inte att ta i hagen etc.

Som andra sagt, det är nog en smaksak.
Jag fick hem min häst när hon var 9 mån (nu 5 år), och henne har vi hanterat mycket hela tiden. Vi började ganska direkt med att ta ut och leda henne, först bara runt på gården för att vänja henne, och sedan ut små promenader -Både med och utan sällskap. Efter ett tag började vi lasta på henne och köra in till ridklubben för att gå promenader där, en transportsträcka på ca 8km och i början åkte hon lös, och innan vi började ha henne fast i transporten lärde vi henne ju att stå uppbunden hemma och sedan testade vi att binda henne i transporten men inte köra nånstans osv.
När hon var lös i transporten + i början när hon var uppbunden, hade vi höbalar där fram för att hon inte skulle kunna fastna under bommen.
När vi åkte till ridklubben brukade jag tex lösgaloppera henne i paddocken en liten stund, och ta skogspromenader.
Vi brukade lasta och åka med henne ett par gånger i veckan, men gjorde alltid "nåt" med henne varje dag (borsta, öva på att stå uppbunden, eller vad som helst).

För mig och min häst så har det funkat väldigt bra med all denna hantering för hon har liksom aldrig överraskats av något utan bara tagit det som ett nytt påhitt av matte. Som exempel råkade vi ut för problem med transporten efter halva sträckan till ridklubben och lastade av+om till ny transport i vägkanten utan minsta funderande från hästens sida -hon var då 1 år.
Allt -tränsvänjning, tömkörning, sadelvänjning, inridning och visningar har flutit väldigt lätt, nästan så jag blivit misstänksam :p Undrat om det kan vara SÅ lätt, är första unghästen jag utbildat själv.

Okej, EN grej hade vi lite problem med. Regntäcket....... ett fleecetäcke på i boxen när hon var blöt = inga problem. Men när vi började med regntäcket så :devil::devil: Hon slogs med näbbar och klor :p Hon var inte rädd för täcket, utan rent ut sagt förbannad. Men bokstavligen över en natt så la hon ner det. Krigade fullt ena dagen, men nästa morgon så stod hon stilla och har aldrig protesterat igen.

Jag har haft tre föl och jag har hanterat dem från det att jag fått hem dem. De var 4, 6 och 7 månader gamla.
Man ska inte träna dem men man ska hantera dem och lära dem hur de ska uppföra sig i det vardagliga...leda dem till och från hage, borsta, kratsa hovar, spola ben, stå still när man pysslar med dem, försiktigt lära dem att stå uppbundna...sånt som de behöver kunna för att det dagliga i stallet ska funka.
Och tänker man inte på det som träning utan bara som självklarheter så brukar det bli bra.
Resterande tid ska de få vara hästar, kuta omkring i hagen med nån jämnårig kompis gärna. Men det går utan det oxå, alltså en jämnårig...kompisar ska de ju ha om man inte har kvar dem hos mamman.
Jag tycker inte att man ska slösa bort tre år av formbar tid till att låta dem gå i en hage. Man lär känna varann så mkt djupare om man tar sig tiden från det att de är små. Det är iaf min erfarenhet och åsikt. :)

Har bara haft en unghäst (egen uppfödning :D) och har gjort som Welsh fast inga utställning och inte så mycket promenader utan mer som handhäst.

Han är nu mera 6år och har varit och är mycket trygg och lätthanterlig i allt.
Fick till och med beröm av en fd travtränare (han som hjälpte mej att köra in han) som tycker så gott som alla ridhästar är ouppfostrade kräk som får panik för minta lilla.

Skall inte ta på mej hela äran för hur han är men jag måste ha gjort nått rätt i alla fall.

Kram

Ohanterade äldre hästar (nu räknar jag 1,5 och äldre, travhästar) är inte roligt att hantera, ouppfostrade hästar över huvudtaget. Jag har själv aldrig haft föl men hanterar åringar, unghästar och äldre hästar var dag. Känner några som har en 2 årig rätt vass russhingst som gör lite som han vill, han står på två ben, går prcis helt som han vill och har blivit hingstig, jag undrar varför man inte tar ner hästarna på jorden redan innan det blir fel? Inget ont om de som äger denna fina häst, men jag väljer att den dagen jag får ett föl ska det börja hanteras redan från början.

Hantering, ompyssling, mysning, att ledas, lyfta ben är saker som jag gärna skulle vilja börja med så tidigt som möjligt, självklart på fölis villkor och utan att stressa fram något om fölis inte är redo. Lägga på sele och huvudlag vid 1-1,5 års ålder och inkörning rätt snart därefter vid 1,5 år ungefär. Lastning är ju också en viktig del som gärna också ska vara avklarat tidigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar