Hantera/träna bort resursförsvar

WildWilma

Trådstartare
Finns säkert flera liknande trådar men när är jag lite lat.

Jag har två kelpiehanar 5 och 2,5 år gamla. Nu har den yngre (Helix) allt mer börjat vakta mig, framförallt mot främmande hundar men även mot min andra hund samt husse ibland. Ger jag godis till en någon annan hund än min andra gör han utfall mot den hunden. När har han även börjat med det bara jag klappar en annan hund. Hittills har han inte gjort så mot min äldre hund (Kiro) men igår gjorde han det mot honom när han kom fram till mig och ville bli klappad. Han fick då inte vara kvar i samma rum som oss. Spontant skulle jag vilja bli riktigt jäkla arg på honom (han är lite hård i skallen så bara "nej" räcker inte långt) så han inte vågar göra så igen. Men då skulle Kiro som är riktigt vek bli fruktansvärt ledsen.

Så det jag vill försöka lära honom är att det är positivt när andra interagerar med mig. Först och främst våra familjemedlemmar men i längden även andra hundar. Någon som har några bra förslag på hur jag ska komma dit?

Idag satte jag mig i tvättstugan och interagerade med Kiro och Helix fick sitta på sidan och så kastade jag godbitar till honom. Inga tendenser att bli upprörd, antagligen en situation som blev mer "träning/matsituation" för honom och det är han van vid.

Vi har en liknande situation här hemma. Jag har två hundar inne som egentligen inte gillar varandra men som ändå accepterar varandra tack vare att vi sätter gränser.
För det första är det lugn och ro som gäller. Inget stim eller stoj om inte jag bjuder in till det. Om jag vill klappa och mysa med en hund platsar jag först den andra eller säger till den att den inte får komma fram just då.
Den hund som vaktar mig (oftast Toka) får en tillsägelse att så gör vi inte. Detta funkar bra och de nonchalerar varandra ganska mycket inomhus.
Inte svaret på din fråga men tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Så det jag vill försöka lära honom är att det är positivt när andra interagerar med mig. Först och främst våra familjemedlemmar men i längden även andra hundar. Någon som har några bra förslag på hur jag ska komma dit?

Interaktioner med andra följs av något fantastiskt för honom, helt enkelt. I början snabbt och mycket, när han gjort kopplingen kan du dra ut på det mer. Du vill inte att han hinner agera helst. Och framförallt i träningen med den andra hunden, håll i tankarna att den avundsjuka ska få något bättre. Alltså om den andra får en foderkula så får han leverpastej, om den andra får ett "hej&klapp" får han leka, osv. Och det här är klassiskt, så tänk tvärtom mot vanligt: få men länge, inte massor av snabba repetitioner som när ni tränar operant. 1 sak händer, följs av 1 bra och gärna utdragen "belöning", klart, ni går och gör något annat.

Har samma problem med min äldsta kelpie. Har dock rätt vek så med honom fungerar en kombination av att säga åt honom och berömma när han är tolerant i känsliga situationer. Men visst uppstår tråkiga situationer, men inte värre än att vi kan leva med det.

Även jag har en lite sur kelpie. Vi har löst det så att han får inte ligga under bordet och vakta när vi äter, och i andra situationer så får han beröm när han klarar av att dela med sig. Belönar inte med godis i de situationerna, bara röst och kel.

Börjar undra om mitt Skägg är en förklädd Kelpie :cautious:
Han resursvaktar mig mot de andra hundarna. Han resursvaktar även vissa liggplatser, matbordet, leksaker, var enda pinne i skogen osv.

Matbordet får han inte vara vid och övriga situationer är absolut ett nej.
Han är lättläst så det är ganska enkelt att ligga före honom, bryta och sen belöna när han gör rätt. Precis som @Milosari belönar jag med röst. Godis eller en klapp ger direkt tillbaka beteendet.

Tack för svaren, intressant att höra att man inte är ensam med detta "problem". Inte för att jag hade trott det.

Jag upplever inte alls att mina hundar ogillar varandra, de har ett fint samspel och leker mycket. Tror Helix helt enkelt börjar bli lite vuxen och prova var gränsen går med andra hundar, från att alltid ha varit extremt fjäskig. Han verkar gilla andra hundar överlag men vill tydlig ha mig för sig själv. Jag hoppas att tydliga konsekvenser = man får inte vara med vi dessa beteenden samt belöning vid bra beteenden ska göra att vi slipper bråk i framtiden också för hittills har de aldrig slagits med varandra men Kiro säger ifrån ibland. Det är dock lite klurigt att förutspå när det ska hända hemma, med andra hundar är det inte svårt. Vi får träna med grannhunden på att jag får hälsa på henne och ge henne godis och han får gotte vid sidan av då :D

Min leker också med både mina egna och andras, sover tillsammans mm och funkar bra i flock tills han får för sig att vakta saker. Som mig, sängen, "mina saker" typ strumpor :cautious:

I regel är det bra mutter och lite tandvisning, men ibland kan han tända till på en nanosekund i situationer som jag inte ens hinner uppfatta att det var på gång. Hittills aldrig skadat någon, mer än någon rispa, och tror inte heller det är hans avsikt.

Min leker också med både mina egna och andras, sover tillsammans mm och funkar bra i flock tills han får för sig att vakta saker. Som mig, sängen, "mina saker" typ strumpor :cautious:

I regel är det bra mutter och lite tandvisning, men ibland kan han tända till på en nanosekund i situationer som jag inte ens hinner uppfatta att det var på gång. Hittills aldrig skadat någon, mer än någon rispa, och tror inte heller det är hans avsikt.

Låter lite som Helix, han varnar dock inte med mutter eller tänder utan gör utfall men inte för att bita utan för att skrämmas tolkar jag det som. Han har aldrig skadat någon utan är mest "dryg".

T Vi får träna med grannhunden på att jag får hälsa på henne och ge henne godis och han får gotte vid sidan av då :D

Den där skulle jag vilja påstå är skitsvår. Helt enkelt för att du inte kan veta vad du belönar. Du belönar ju alltid det starkaste stimulit. I värsta fall står din hund och önskar att grannhunden ska försvinna dit pepparn växer, under tiden äter han gotta utan att veta varför. Men du ser en hund som sitter och tittar på, du är nöjd och du belönar. Medans din hunds hjärna blir belönad för att den vill se grannhunden gå upp i rök. Vad vi tror att vi belönar och vad vi faktiskt belönar i ganska många gånger inte samma sak.
Jag är nog inne lite på @Milosari att vid tydliga egna val, så belönar jag. Sen skulle jag nog förtydliga reglerna hemma, så här uppför vi oss, annars får man inte vara med.

Den där skulle jag vilja påstå är skitsvår. Helt enkelt för att du inte kan veta vad du belönar. Du belönar ju alltid det starkaste stimulit. I värsta fall står din hund och önskar att grannhunden ska försvinna dit pepparn växer, under tiden äter han gotta utan att veta varför. Men du ser en hund som sitter och tittar på, du är nöjd och du belönar. Medans din hunds hjärna blir belönad för att den vill se grannhunden gå upp i rök. Vad vi tror att vi belönar och vad vi faktiskt belönar i ganska många gånger inte samma sak.
Jag är nog inne lite på @Milosari att vid tydliga egna val, så belönar jag. Sen skulle jag nog förtydliga reglerna hemma, så här uppför vi oss, annars får man inte vara med.

Hm, belöna känsla eller belöna beteende i det här fallet? Jag är med på att setupen är riskabel, men din förklaring känns lite tokig...

Rent krasst så vill jag bara att han ska "bete" sig även om han inte gillar situationen. Sen lär det inte bli någon bättring när han inte får godis om han tycker det är så jobbigt att han sitter och är arg som du skriver. Men han tycker om grannhunden i alla andra situationer så jag tror inte att det utan har bara insett att han kan försvara en resurs (mig eller godis som jag har) med framgång. Jag vill få honom att förstå att det inte är rätt sätt. Han kommer inte få ta del av resursen om han gör så, då blir han utan. "delar" han med sig så får han en minst lika bra resurs. Han visar inte alls detta beteende om grannhundens matte ger dem godis samtidigt, då "delar" han utan problem. Det är runt mig han beter sig illa.

Skulle gärna se att jag kunde vänta ut rätt beteende och belöna det men det är lite svårt i dessa situationer.

Nu har jag ett par gånger kunnat bryta när jag sett att han börjar utmana Kiro om en resurs (mig eller mat/godis) och visat att det beteende gör att han blir utan.

Rent krasst så vill jag bara att han ska "bete" sig även om han inte gillar situationen. Sen lär det inte bli någon bättring när han inte får godis om han tycker det är så jobbigt att han sitter och är arg som du skriver. Men han tycker om grannhunden i alla andra situationer så jag tror inte att det utan har bara insett att han kan försvara en resurs (mig eller godis som jag har) med framgång. Jag vill få honom att förstå att det inte är rätt sätt. Han kommer inte få ta del av resursen om han gör så, då blir han utan. "delar" han med sig så får han en minst lika bra resurs. Han visar inte alls detta beteende om grannhundens matte ger dem godis samtidigt, då "delar" han utan problem. Det är runt mig han beter sig illa.

Skulle gärna se att jag kunde vänta ut rätt beteende och belöna det men det är lite svårt i dessa situationer.

Nu har jag ett par gånger kunnat bryta när jag sett att han börjar utmana Kiro om en resurs (mig eller mat/godis) och visat att det beteende gör att han blir utan.

Jag hade faktiskt varit väldigt försiktig med att straffa felbeteenden med att han blir utan godis runt andra hundar.

Jag hade faktiskt varit väldigt försiktig med att straffa felbeteenden med att han blir utan godis runt andra hundar.

Är inte helt säker på vad du menar?
Han kommer få godis men när han försöker "skrämma" bort andra hundar från mig då får han inte ta del av den resursen han vaktar vare sig det är mig eller godis som jag har. Har jag godis blir han utan, har jag inget godis får han inte vara nära mig. Kommer han fram "snällt" så får han ta del av resurserna. Är det Kiro som är den andra hunden är han i minst 90 % av fallen "snäll" och får "vara med".

Är inte helt säker på vad du menar?
Han kommer få godis men när han försöker "skrämma" bort andra hundar från mig då får han inte ta del av den resursen han vaktar vare sig det är mig eller godis som jag har. Har jag godis blir han utan, har jag inget godis får han inte vara nära mig. Kommer han fram "snällt" så får han ta del av resurserna. Är det Kiro som är den andra hunden är han i minst 90 % av fallen "snäll" och får "vara med".

Får den andra godis när han blir utan?

Jag hade oavsett inte valt att jobba på det viset, jag tycker det är mycket riskabelt. Visst kan man ha tur, men jag föredrar att slippa lita på det. Känsla styr beteende, jobbar du på rätt känsla får du rätt beteende "gratis". Men jobbar du på beteenden som går stick i stäv med känslan så kan du skapa i längden värre beteenden. Inte nödvändigtvis (du kan lyckas påverka känslan ändå, tex), men det är en risk. Jag ser ingen anledning att ta den. :)

Får den andra godis när han blir utan?

Jag hade oavsett inte valt att jobba på det viset, jag tycker det är mycket riskabelt. Visst kan man ha tur, men jag föredrar att slippa lita på det. Känsla styr beteende, jobbar du på rätt känsla får du rätt beteende "gratis". Men jobbar du på beteenden som går stick i stäv med känslan så kan du skapa i längden värre beteenden. Inte nödvändigtvis (du kan lyckas påverka känslan ändå, tex), men det är en risk. Jag ser ingen anledning att ta den. :)

Hittills har jag inte direkt tränat med "andra" hundar. Men skulle han göra så mot Kiro när det är godis inblandat så kommer Kiro få godisen och han blir utan först för att sedan få när han visat ett lämpligt beteende. Det är inte Helix som fördelar resurserna i vårat hushåll även om han gärna skulle vilja. Nu verkar det tack och lov vara så invant att man inte får "bråka" om godis eller mat med Kiro så det har aldrig hänt sen han var typ 3 månader. Med honom har det bara hänt att Helix blivit "sur" när det inte varit några andra resurser förutom mig inblandade. I en annan vaktsituation som i sängen lyckades vi snabbt få bort detta beteende genom att om han försökte få bort Kiro så åkte han själv ner från sängen.

Varför skulle en hund inte kunna förstå att det är ett visst beteende som leder till en oönskad konsekvens? Varför skulle det förvärra dessa beteenden? Jag vet att positiva straff kan leda till en motsatt effekt. Jag ser det dock som ett negativt straff, belöningen i form av resursen försvinner en tidsperiod, allt från 1 minut till flera minuter.

Hur ska jag få fram rätt känsla hos honom? Han har alltid varit väldigt mån om föremål och mat och hade som liten valp inga problem att sno mat av Kiro. Han kommer alltid vilja ha ett föremål eller mat om det finns. Ska jag få honom att inte vilja ha det?

Det nya för mig och anledningen att jag skrev här är att han börjat vakta mig som resurs utan att varken mat eller föremål är inblandade. Det hade varit trevligt att kunna hälsa på hans hundkompisar när vi är ute på promenad utan att han kommer och polisar.

Men kan du inte bara plats honom en bit bort när du hälsar på folk ?

Han har tyvärr inte den stadgan i vardagen än, ska jobba mer på det. Sen är det framförallt när de går lösa med andra hundar som detta har hänt. Det kommer fram en hund till mig och jag klappar lite och säger hej så kommer han farande och ska få bort den hunden.

Hittills har jag inte direkt tränat med "andra" hundar. Men skulle han göra så mot Kiro när det är godis inblandat så kommer Kiro få godisen och han blir utan först för att sedan få när han visat ett lämpligt beteende. Det är inte Helix som fördelar resurserna i vårat hushåll även om han gärna skulle vilja. Nu verkar det tack och lov vara så invant att man inte får "bråka" om godis eller mat med Kiro så det har aldrig hänt sen han var typ 3 månader. Med honom har det bara hänt att Helix blivit "sur" när det inte varit några andra resurser förutom mig inblandade. I en annan vaktsituation som i sängen lyckades vi snabbt få bort detta beteende genom att om han försökte få bort Kiro så åkte han själv ner från sängen.

Varför skulle en hund inte kunna förstå att det är ett visst beteende som leder till en oönskad konsekvens? Varför skulle det förvärra dessa beteenden? Jag vet att positiva straff kan leda till en motsatt effekt. Jag ser det dock som ett negativt straff, belöningen i form av resursen försvinner en tidsperiod, allt från 1 minut till flera minuter.

Hur ska jag få fram rätt känsla hos honom? Han har alltid varit väldigt mån om föremål och mat och hade som liten valp inga problem att sno mat av Kiro. Han kommer alltid vilja ha ett föremål eller mat om det finns. Ska jag få honom att inte vilja ha det?

Det nya för mig och anledningen att jag skrev här är att han börjat vakta mig som resurs utan att varken mat eller föremål är inblandade. Det hade varit trevligt att kunna hälsa på hans hundkompisar när vi är ute på promenad utan att han kommer och polisar.

Hur du kan göra har jag redan skrivit? Du frågade hur du kunde få honom att just se det som något positivt, det var specifikt från den utgångspunkten jag svarade. För att förändra en känsla är det klassisk betingning som gäller, inte operant. Jag säger inte att han inte kan förstå att hans beteenden ger konsekvenser, jag menar att oavsett vad han förstår så är det även en känsloupplevelse som är inblandad. Och ju sämre humör man blir på, desto svårare är det att göra rätt - även när man faktiskt vet vad rätt är.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 720
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Mina två yngre hundar tål inte varandra längre. Tror det ligger revirtänk bakom, men vet inte riktigt. Den yngre vaktar nog mig, ska...
Svar
19
· Visningar
2 744
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: stintans
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar