Hantera sin unghäst

D

Doriskis

Jag undrar om ni har några råd gällande att hantera sin unghäst. Alltså inte inridning utan vänja vid träns, leda, eventuellt tömköra och liknande. Jag ska köpa en häst som nu är 2:6 år och funderar på om man kan börja med detta så smått sen vår/sommar då han är 3. Alltså återigen, har inte tänkt att sitta upp eller ens ligga över honom då.

Jag har förstått att en del tycker att de ska gå i unghästflock och kanske inte hanteras så mycket eller är det jag som är ute och seglar?
Kan tillägga att han kommer att stå i ett stall med andra islandshästar varav två stycken är unghästar.

Sv: Hantera sin unghäst

Använd sökfunktionen - detta är ett ämne som debatterats hett mellan varven ... :angel:

Hmm.. försökte med det..men hittade inte det jag sökte..
Jag får försöka hitta information någon annastans istället..

Tycker absolut du kan börja.
Min 2-åring som jag hade pysslade jag med i stort sett varje dag.
Löslongerade lite, borstade hann dock aldrig komma längre då hon såldes.

Sedan tar man ju långa pauser emellan varven med dom små liven.:love:

I senaste islandshästen är det ett reportage från en clinic med Toti och Heimir. Artikeln tar också upp Holars sätt att hantera unghästar - och inte är det många timmar per år inte :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 337
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka