Hänsyn till andra ryttare...

peperoni2

Trådstartare
Det här kanske är en lite konstig fråga... Men hur tycker ni att man ska uppföra sig när man möter, rider om eller en bit framför andra ryttare från andra stall??? Hur ska man uppföra sig när man rider förbi hagar med hästar och stall???

Jag kanske ska förklara lite till... Häromdagen när jag var ute och red, red en annan tjej ca 20 meter framför mig. Det är helt fri sikt på vägen och hon var helt medveten om att jag red bakom henne. Hon börjar trava och galloppera framför mig varpå min häst tror att något jättefarligt har hänt och skenar efter... Människan framför mig fattar ingenting utan fortsätter galloppera lugnt... Hon säger inget när jag kommer ikapp henne heller...

Hur skulle ni ha gjort???

/Linda

Sv: Hänsyn till andra ryttare...

Om jag hade varit du hade hon fått höra, det kan jag säga...haha Vi har ett islännings-stall här i närheten som rider ungefär sådär. Man kan vara ute och rida med en ridskolegrupp med 10 barn så kommer dom flygande förbi i världens galopp. Det hjälper ju inte att många av våra lektionshästar är rädda för islänningar heller... :smirk:

hade nog inte fräst iväg i värsta galoppen, men att trava eller galoppera lungt tycker jag inte borde vara några problem även om jag har en annan ryttare 20 meter bakom.
Förutsätter att dom som rider ute har koll på sin häst.

möten och "omkörningar" gör jag dock alltid i skritt. tycker att det är det ända rätta och rider dessutom med stora marginaler imellan hästarna.

rider förbi stall och rasthagar gör jag oxå i skritt.
större hagar däremot kan jag tänka mej att rida i annan gångart men håller då uppsikt på hästarna i hagen

skulle nog ha travat iaf, den som är bakom får ju hålla koll på sin häst, göra halt och vänta tills hästen framför är borta om man sitter på en grönare häst. Det är inte alltid man märker om någon är en bit bakom.
Om jag märker att den andra ryttaren tappar kontrollen saktar jag självklart ner.

Jag skulle då aldrig gjort som hon gjorde! :mad: Man vet ju aldrig hur hästen bakom en är, kanske är det en hypernervös häst som skenar så fort andra ökar på tempot! Okej att man börjar trava, men galoppera? Det är ju ändå då dom flesta hästar blir lite galna...! :D Nä, jag skulle ha travat en bra bit, och när hästen bakom mig hade försvunnit (en bra bit) så skulle jag fatta galopp! Att hon inte sa något när du kom ikapp, då tror jag att hon skämdes! Jag skulle iallafll ha gjort det om jag gjort något dumt..!

Förbi andra stall ska man ABSOLUT alltid skritta! hästarna i hagarna blir ju uppspelta annars...

precis vad jag tänkte.

BrokenSilence skrev:
hade nog inte fräst iväg i värsta galoppen, men att trava eller galoppera lungt tycker jag inte borde vara några problem även om jag har en annan ryttare 20 meter bakom.

möten och "omkörningar" gör jag dock alltid i skritt. tycker att det är det ända rätta och rider dessutom med stora marginaler imellan hästarna.

rider förbi stall och rasthagar gör jag oxå i skritt.
större hagar däremot kan jag tänka mej att rida i annan gångart men håller då uppsikt på hästarna i hagen
*nickar instämmande*

Jag gör som du, förutsätter att folk har sån koll på egna hästen att den inte blir panikslagen om jag börjar galoppa. Min egen häst är ganska ung och kanske skulle försöka sätta efter en bit, men jag har nog tillräcklig koll för att få stopp på henne. OM jag kände att "nu DRAR hon" så skulle jag hojta till ryttaren framför och be den att sakta av. Om jag själv rider tätt framför någon så kollar jag väl lite bakåt kanske när jag travar eller galopperar så att jag kan se att det verkar vara kontrollerat. Men om hästen såg lugn o trygg och balanserad ut skulle jag inte nödvändigtvis göra det utan ta för givet att personen har koll själv.

I_Love_Humle skrev:
Förbi andra stall ska man ABSOLUT alltid skritta! hästarna i hagarna blir ju uppspelta annars...
Jag tycker i o för sig inte det gör så mkt om deras hästar blir uppspelta. Däremot kanske MIN häst då blir lite prillig och av DET skälet kan jag undvika det. Om däremot hästen jag sitter på är lugn och kontrollerad gör det väl inte så mkt om deras hästar får busa runt lite när jag rider förbi!?

skule bara ha travat iaf. och man skrittar förbi hagar...
det var några tjejer från samma stall som jag som vi mötte ute en gång..
vi skrittade på vägen längs ett stort fält och dom red upp jämsides med oss och frågade om det var okej att dom galopperade. Vi sa att dom kunde väl vänta (vi hade nästan hunnit förbi) men dom bara satte iväg..varför ens fråga?
ren tur att våra hästar inte brydde sig..

Når andre ryttere rir forbi, vil jeg at de skal gjøre det samme som meg, nemlig ta det rolig i skritt og gjerne hilse på ;-) Det verste jeg vet er folk som suser forbi.

Om jeg rir forbi hager med hester, rir jeg aldri inn til gjerdet. Synes det er feil at folk på død og liv skal la hestene hilse på hverandre; når jeg sitter oppå er det jeg som bestemmer hvor hesten skal gå. En stall rir jeg forbi i skritt.

Hilser -alltid- på alle.

Kan ju säga att jag har en islänning själv... Som jag håller på att sätta igång efter en knäledinflammation... Pga av detta har hon MYCKET överskottsenergi och får inte galloppera... Tyvärr finns det fler i närheten som inte har respekt mot andra... Några kom travande upp bakom mig, frågade om det var ok att de travade förbi. Jag svarade nej, min häst sticker nog då... Varpå de skrittar förbi tills de är 10 meter framför, där börjar de trava... Min häst studsade sidledes i galopp resten av vägen hem... Det var när vi fortfarande bara fick skritta på grund av knät...

Förbi hagar kan jag kanske förstå traven, men inte in på eller precis förbi en halvst skymd stallplan... Vad händer om någon är på väg ut med en häst eller en bil???

/Linda

Jag trodde att jag skulle ha så pass koll på min häst... Hon har aldrig förut stuckit med mig men gjorde det nu... Det fanns inte en chans att stoppa henne...

Även den snällaste häst kan få för sig saker när en annan häst springer iväg...

Hon hade sett mig... hennes häst hade stannat och tittat på hos och undrat vad vi gjorde där typ...

Vi har haft lite problem där jag bor med en tjej som rider i full galopp med HANDHÄST och inte saktar ner när man möter dem... Ibland kan de även komma flera i bredd... Självklart saktar man alltid ner till skritt när man kommer i fatt eller möter någon oavsett om det är en annan häst, bil, cykel eller gående... Det trodde jag var sunt förnuft... :crazy:

aaargh... kan bli förbannad för mindre... jag menar.. hur svårt är det att ställa en fråga om det är okej för den andra ryttaren att man rider i en snabbare gångart?!? man vet ju aldrig hur den andras häst är + att den då är förberedd på att det kommer att hända och kanske kan ta å göra lite förebyggande grejer för å få sin hästs uppmärksamhet...
möten, oavsett om det är häst, fotgängare, cyklist i skritt..
Sen ser jag det som självklarhet att hälsa på så gott som alla man möter (kanske inte de som joggar me freestyle på sig då men) och väldigt noga med att tacka de förnuftiga bilister som saktar in och kör om med goda marginaler... vet ju själv hur tröttsamt (inte bilkörning i detta fallet) det är att aldrig få ett tack fast man visat hänsyn, efter ett tag börjar man skita i det eftersom det verkar kvitta lixom

Möten och omkörningar i skritt med ett artigt HEJ!
Innan omkörning brukar jag också göra framförvarande ryttare uppmärksam på att jag ska köra om.
Naturligtvis frågar jag om det är OK att köra om.
Efter omkörning sakta fartökning, först i skritt, sen i trav, OM det är OK för den omkörda.
Jag förutsätter att den omkörda ryttaren säger till om jag ska ta det försiktigt.

Naturligtvis förutsätter man att andra ryttare har kontroll på sina hästar. Har dom inte det, ska dom hålla sig i paddock. :bow:

Håller med!

Skulle inte rida upp bakom i fullt ös eller rida om, och vid möte saktar jag av.

Men om jag är 20 meter framför så travar jag iväg om inte ryttaren bakom bett mig att inte göra det.

Man måste ju ha kontroll på sin häst, någorlunda iallafall. Det har hänt mig när jag t ex ridit förbi en hage, att hästarna har satt full fart mot mig eller bara busat i hagen. Har jag unghäst sitter jag av om jag känner det är någon risk.

Tänk om man skulle behöva sakta av eller liknande varje gång vid möte mm om man var på t ex en travbana... hur skulle det se ut?

BrokenSilence skrev:

jo det är väl klart att man ska ha kontroll över sin häst... men vet själv när min pålla skulle sättas igång efter 3-4 mån vila (pga skada).. då var det faktiskt tro det eller ej säkrare att rida ut på honom än att hålla sig i paddock... tyckte paddocken var så tråkig (tänk dig själv att bara få skrittas runt på spåret helt rak utan några övningar i 40-60 minuter :crazy: )att minsta lilla fick honom å få otroliga energiutbrott :crazy: har kvar blåmärke på låret från en av alla graciösa avkastningar i paddocken för ett år sen nästan.. medans skritten ut gick alldeles utmärkt lugnt :crazy: och inte en enda gång kände jag mig det minsta osäker.. men hade vi då fått möte med nån som galoppade förbi eller ifrån... tja kan bara tänka mig vart det hade slutat :crazy:

nu svarar jag inte bara till dig, utan lånar endast knappen... min ponny var en väldigt lugn och nästintill "trög" häst i vanliga fall då man red. men om jag hade sällskap av annan häst med ryttare blev han mycket piggare, nästan het. jag skulle ha blivit vansinnig om nån ridit förbi mig och strax framför fattat galopp eller liknande, många gånger kunde jag hålla honom i åtminstone trav även om han ville sticka men ibland bet han bara fast bettet och drog. det enda som gick att göra då var att försöka styra mot ett dike eftersom han var klok nog att inte springa ner i dessa, vid dessa tillfällen gick det helt enkelt inte att få kontakt genom förhållningar eller liknande och de hade inte hjälpt att träna i paddock heller eftersom han tyckte de var så tråkigt att han knappt gick att få framåt...

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar