Det gjorde mina föräldrar med för mina syskon, tills mina syskon blev sura på mina föräldrar, nu har dom insett att dom gick på knäna och aldrig hade någon ledig tid för att dom behövde hjälpa till med mina syskons barn hela tiden. Dom är lättade över att dom inte får passa barnen längre för att dom vill kunna få återhämtning eller pyssla med saker dom tycker är kul och givande som att renovera sitt hus och fixa i trädgården osv. Så visst det fungerar väl att ha sina föräldrar som barnvakter och att dom ska ställa upp hela tiden, men det är på bekostnad av deras egna liv.
Fast att det var så för er betyder inte är så för alla mor- och farföräldrar. Vi har absolut noll förväntningar på dem, men de har valt att de vill få mycket tid med sina barnbarn, och jag tycker att det är fint både för dem och barnen att de får en nära relation.
Vi skulle kunna diskutera hur länge som helst om man lyfter enskilda familjer, för den var det si och för den var det så. Jag lyfte en tanke på ett generellt plan. Att bo flera generationer ihop är inte unikt varken i historien eller världen idag.