Hankatt som tappat i vikt..

A

Atomiic

nu är det så att min hankatt har tappat vikt och börjat bete sig underligt.. Detta började efter att vi skaffade en ny katt, men behöver ju självklart inte vara problemet.. :confused: :crazy:

Vi hade två katter, Smirnoff och Maja. Maja är mamma till Smirnoff, vi skaffade en katt till för at Smirren skulle ha någon lite mer aktiv katt att leka med, då maja tycker att han är brutal ocj jobbig, hon vill mest bara mysa, vilket inte Smirren vill.. Balansgång.

Så vi skaffade oss Koda som för tillfälet stog utan hem, det har gått jättebra..Men en sak klaffade fel, det var Maja och Koda som fann varandra, äntligen hade Maja nån att leka med :) Min gamla Maja, fd.vanvårdad 8år gammal, har nu de senaste veckorna blossat upp och blivit en HELT annan katt, det är skitkul..

Men den enas lycka den andras olycka heter det väl.. Nu har alltså hankatten tappat i vikt och börjat bete sig väldigt skumt stundtals.
Det som är, är att Smirren är den katten som här hemma får ABSOLUT odelad uppmärksamhet 90% av tiden man är hemma. Han är kontaktsökande (ligger i mitt knä nu och spinner) och charmig, de andra är mer självständiga men är självklart myskatter de oxå. vi har ju självklart sett till att inte stöta bort nån av de andra katterna, men ändå verkar det som att Smirren känner sig lite bortstött, eller?? :( :crazy:
Vill ju bara att han ska må bra, nån som har ett tips på vad det kan vara :confused:

Sv: Hankatt som tappat i vikt..

Innan jag ger mig in på något djupare försök till analys måste jag fråga om Smirnoff är kastrerad?

Innan jag ger mig in på något djupare försök till analys måste jag fråga om Smirnoff är kastrerad?

Ja det är han, och han är avmaskad nyligen och innekatt, har aldrig vistats ute!

raderat...

Senast ändrad av en moderator:

Han känner sig nog bortstött och övergiven av sin mamma och nya "kompis"...

Hur länge har du haft din nya katt?

Kanske mår han bra igen när de funnit varandra all tre?

Jag antar att han äter och dricker som han ska?!
Gör han det hade jag låtit katterna få ett par veckor på sig att bli kompisar, har den nya katten redan varit hos er så länge så får man nog leta orsak på fler ställen...

Men jag tror att din kisse är deppig:cry: inget kul att vara ensam ju...

det var min första tanke oxå, men en nya kissenKoda hade varit hos oss ca en månad när han började bete sig som han gjorde. Det är det som är lustigt.
Äter som han ska, svårt att säga men jag skulle vilja säga att han inte gör det, han "ger" upp maten till de andra, han går fram o kollar äter lite sen går därifrån.
Så nu har vi börjat ge honom mat när han vill uppe på bänken då KASTAR han i sig maten.

men jag tror/hoppas att vi hittat problemet.
Jag skrev ju att dom var avmaskade, men nu tror jag att jag kanske inte gjorde det som det skulle jag hade dne flytande Axilur, vilket mina katter inte alls gillade, så jag är osäker om dom fick i sig det dom skulle, plus att sista dagen gav jag i fodret för att jag tänkte "men dom har iget ändå" så jag tänkte avmaska dom igen.

Samma dag som jag sa det, kommer Koda o lägger sig i sängen, jag klappar henne o gissa vad jag får för nåt äckligt på fingret :eek: :eek: Jo en bandmask.
Så nu är dom avmaskade på nytt med tabletter denna ggn.

Och nu ber jag till, typ Gud, att det är det som är problemet,
för om han magrat kan det inte vara dåså att han är hungrig och tar ut det på Koda, eller är jag knäpp?
Deppig, jag vet inte eftersom han är glad och tillgiven, fast det är klart det är ju mot oss.
Kanske inte är samma sak.

Jag hade nog bett en vet titta nogrant på honom...

En kastrerad katt kan ju få urinsten, det kan ge väldigt diffusa symtom en tid innan det blir akut...

Jag var hos vet flera gånger under ett par månaders tid innan det blev akut, tyvärr kunde inte vet hitta något fel utan det blev akut innan de fattade vad som var problemet.

Det var det första jag misstänkte, men jag pratade med en kompis som har haft katter med det, och hon trodde att det inte skulle vara nåt om det inte visade sig direkt.
Men du har alltså erfarenhet av att man kan se det innan det "bryter" ut, innan själva "stenen" bildas?

Liknande trådar

Övr. Katt Ja nu blev ju rubriken inte helt 100 men hursomhelst! Vi skaffade en kattkompis till vår heliga birma (hankatt) i oktober förra året...
Svar
10
· Visningar
2 217
Senast: Aliche
·
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 405
Senast: TinyWiny
·
D
Övr. Katt Som nybliven kattägare till två syskon behöver jag verkligen ett par goda råd! Vi lärde oss uppenbarligen inte särskilt mycket om just...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron. Här är hennes och min historia. Hösten 1997 fick jag för mig att jag...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama