Hankatt(?) som hänger kring mitt hus

Glimfeather

Trådstartare
Är det vanligt att hankatter skriker efter kastrerade honor? Jag har en drygt 2-årig hona som är kastrerad sedan nästan två år, så hon hann ju aldrig bli könsmogen innan. Nu har det sedan en tid tillbaka börjat springa en större katt här runt huset och står vid dörren och skriker. Någon gång har jag sett min katt ligga under bilen medan den här andre katten står och jamar brevid. Har fått för mig att det är en hankatt. Han verkar inte vara ute efter bråk och är ganska skygg. Men vågade komma fram och nosa på min hand idag.

Jag vet inte vems katt det är, om han ens har ett hem. Jag ska höra med grannarna när jag får tillfälle. Det gör ont i mig när jag tänker på att han kanske går runt och är hungrig, även om det finns mycket möss och sork här.

Hon som bodde här innan hade en grå katt som hon lämnade kvar :crazy: Jag har bott här i över två år, men det kan ju vara samma katt? Ser aldrig andra katter runt mitt hus, och han liknar ingen jag sett här innan. Här finns inte så många katter f.ö så man har ju koll på de flesta. Dock är de flesta hus här sommarhus så man börjar ju fundera på om det är en sommarkatt ... Jag förstår inte varför han hänger här om han har någonstans att bo. Katter brukar väl inte vara sådär väldigt sociala med andra katter de inte bor med?

Vad ska jag göra om jag inte får reda på var han bor? Börja mata? Locka in honom och åka till veterinär för att kolla om han har chip?
 
Sv: Hankatt(?) som hänger kring mitt hus

Jag som bor lite halvt på landet (men ca 1km till begyggelse) har haft otaliga kattbesök av hanar som försökt locka mina 3 honor på alla vis :D De är steriliserade allihop så de har inte haft nått för det men strävat ändå.
Jag brukar shasa bort dem o de har bara kommit en period för att försvinna sen igen. Alla som varit på besök ä jag säker på att de varit okastrerade, för den sången har inte varit tyst :p
Prova att fånga den o se om du kan hitta ägaren. Många kattägare behöver upplysas om att deras kisse är o friar o dessutom kan råka illa ut om de hamnar i bråk. En katt kan gå långt för att fria också.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp