Hanhund som spänner sig, hundmöten

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en hanhund som alltid varit jättesnäll med alla hundar han träffat, även hanhundar. Han kan vara lite vek.

Sista åren har han dock börjat spänna sig mycket när han ser andra hundar, reser ragg och skäller mycket, samtidigt som svansen viftar, så jag har lite svårt att tolka honom. :o

Han har börjat skälla mycket vid hundmöten, och jag tycker det är väldigt pinsamt. Det är något jag självklart vill jobba på, men hur?
Jag försöker att inte dra in honom till mig, det verkar som om han tar stöd av mig och blir stöddigare ju närmre han är.

Och hur bör jag låta honom träffa nya hundar?

Jag har alltid velat att de träffas lösa, han är inte alls lika spänd då.
Men vill ju inte heller riskera bråk.

Tikar går alltid bra, har alltid gjort. Han backar om dom fräser åt honom, är inte påträngande på något vis. Hanar är väl mer klurigt, eftersom han börjat spänna sig på ett annat sätt.

Så fort det finns ekonomi vill jag ta hjälp av tränare och jobba på detta.
Men tänkte höra vad ni har för tips och tankar sålänge.

Sv: Hanhund som spänner sig, hundmöten

Gäller det även när ni möter andra (han)hundar ute på promenad? spontant tänker jag skvallerträning så att han fokuserar på dig istället för den andra hunden. Eller bara att "bryta" beteendet innan han spänner upp sig t.ex. genom ett ord eller peta honom på rumpan så han tittar på dig istället för den andra hunden.

Jag har en hane som är lite osäker vid hundmöten och gärna spänner upp sig och kan låta lite otrevlig, han brukar jag ta in bakom mig vid hundmöten så att han känner att han inte behöver gå först och ha nåt ansvar för mig och mina andra hundar. Det fungerar jätte bra på honom, han varker spänner sig eller ger nåt ljud ifrån sig då.

Sv: Hanhund som spänner sig, hundmöten

Det gäller oavsett vad vi möter på promenad, tikar eller hanar. Bara han ser en annan hund börjar det.

Det är svårt att avbryta eftersom han tappar fokus på mig totalt, trots att jag kan stolla och spralla eller ha godis. Han blir inte aggressiv mot mig på något vis, bara lite "borta".

Vi bor numer där det är mååååånga jakthundar/hundar ute och går, så det finns gott om möjligheter att träna på möten, men just nu tycker jag det är så pinsamt att möta andra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 120
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 611
Senast: alicegard
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 906
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka