Hanhund för parning!

K

Kitan

Jag funderar att till hösten para min blandrastik på 4 år. Men har lite funderingar kring valet av hanhunden? Har ni några speciella tips ni kommer att tänka på man ska tänka på? Självklart ska det vara en trevlig hane, med bra lynne osv osv. Men är intresserad av om ni har några erfarenheter att dela med er av?

om du nu tvunget måste avla på din tik (det tycker jag inte att du ska göra, visste du att medelåldern för en blandrashane är ca 1,5 år?) så ska du först och främst besiktiga henne. kolla henne för sina rasers rasbundna sjukdomar, ev röntga (avla aldrig på en hund med HD/AD), sedan ska du kolla upp föräldrar och syskon och se till så att de är kärnfriska (vissa defekter syns inte utanpå, därför ska även de besiktigas så att din tik inte visar sig bära på defekta anlag). när nu detta är gjort (det kostar, det får du vara beredd på) ska du leta upp en hane som är minst lika noggrant kollad, gärna en renras med meriter.

tänk på att även om 1:a generationens blandraser kan vara något friskare (förutsatt att de inte har samma rasbundna sjukdomar) så kan 2:a generationen bli sjukare.

det finns tusen och åter tusen argument för att inte avla fram fler blandraser, de enda gångerna det kan vara befogat är när man vill ha fram t ex bättre draghundar eller bättre vallhundar och där är aveln ytterst noggrant kontrollerad (=man har ett mål med sin avel).

Tack för tipsen! Alltid roligt att höra andras tankar...Tycker dock att det är enormt tråkigt med allas fördomar för blandrashundar, jag fullkomligt ÄLSKAR dem! :love: Och jag vill hemskt gärna ta EN kull med valpar efter min tik. Hon är en underbar hund, som förhoppningsvis även får underbara valpar.
Men TACK så mycket för dina erfarenheter och tips! :bow:

Jag licksom många andra älskar blandrashundar. Ofta mycket friska hundar! Jag vet även att min tik skulle älska rollen som mamma, och jag tror det skulle betyda mycket för henne. Och då hindrar inte det mig för att hon är utav 2 raser.

Jag har en trevlig hund lämplig för parning av blandraser.
Den är kastrerad och kan då inte föra några dåliga gener vidare :D :D :D

min tik skulle älska rollen som mamma, och jag tror det skulle betyda mycket för henne

Hundar är inte människor. Hundar går inte och längtar efter barn, de styrs av drifter. Endast en tik i vargflocken får valpar, övriga får vackert avstå. Hundar klarar sig alltså utan att få valpar, de är byggda för det.

Nä men det förstår faktiskt jag också. Det är inte heller anledningen till att jag ska ta valpar på henne, men jag la till det. Det jag menade är helt enkelt att hon blir en kanonmamma.
Det var inte en sånn här disskussion jag ville ha, jag ville bara få lite tips och råd på vägen.

Som Cillamuffins skrev, kolla tiken och ev hane noga innan.

Sen så får man räkna med att få vissa inlägg när man skriver om blandraser...
Man måste klart och tydligt skriva vilka svar man vill och inte vill ha, men det garanterar inget ändå.
Vissa måste bara få skriva sin syn på det ändå för 1000 gången :smirk:
(menar ingen specifik nu :crazy:)

:) Jag tänkte nästan att det skulle bli en sådan disskussion just pga att hon är blandras. Och folk får absolut tycka precis vad dom vill, men jag tycker bara att det blir så himla löjligt, det är ju inte det jag har bett om.... :smirk:
Men tusen tack för ditt svar!! :bow: :) Jag har hittat en renrasig hane, som är ad/hd fri Mhtestad, osv Som verkar vara mycket trevlig! :)

Jag är i mot det här med alvel på blandras :(

Jag kan inte hindra dig att avla. men var för guds skull väldigt noga med vart dina valpar hamnar.. :crazy:

Jag har sett så mycket skit vad gällande blandisar så hälften vore nog..

Ja jag kommer vara så noga jag kan med att välja hem åt valparna. Och hoppas att jag inte kommer att bli totalt grundlurad utav någon! Blir riktigt arg när jag tänker på de oansvarsfulla människor som skaffar sig en hund för att sen missköta det! :mad:
Var det något speciellt du tänkte på med "hemskheter" om blandrashundar? Vet du många som har farit illa just pga blandrasen?? Tack för svaren!

Häärligt med hundar! :love: Vill gärna ta med mig ALLA hundar hem!! Nej men helt ärligt så har jag inte bestämt mig helt på den punkten ännu, utan det är nåt jag måste tänka över. Men förmodligen så blir det ju bara en kull, så ska jag ha en avkomma efter min underbara tik så blir det ju nu.

Jag har själv haft flertalet omplaceringar alla av blandras typ..Och jag känner desto fler blandisar som inte har det bra..

"Det höll på att bli en till igår" (finns en tråd "Attans" heter den)

Sen får du ursäkta då jag blir lite ställd då du skriver att du älskar blandisar..Det låter lite naivt i mina ögon,och inte heller som någon anledning till att avla fram fler :crazy:

"hemskheter" om blandrashundar?
Skulle jag skriva allt så blir jag sittande här och skriva väldigt länge..
Vet du många som har farit illa just pga blandrasen??
JA! typ alla dom som jag har haft.+ resterande blandisar jag träffat :smirk:

Du får ursäkta att jag låter butter/negativ och kanske tom elak..
*Q som grät sig till söms för att männsikan är så egoisktisk och avlar fram hundar hit och dit utan att sedan ge dem ett drägligt liv*

Om du verkligen vill veta vad de hundar jag har träffat råkat ut för så ska jag skriva en lång redovisning åt dig..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30