R
Rikkan
Sv: "Hängmatterygg"
Några travare jag kollat på har väldig svank och de går mycket tuffa jobb och även i tryckvagn.
Jag kan se framför mig hur din häst pustar ut och slappnar av på gången och att ryggen därför sjunker en aning.
Ja hon får mindre svank, men hon utsätts samtidit för en kraftigare belastning uppifrån, som i teorin kan vara anledningen till den kraftiga svanken, ifall uppbyddnaden och underhållande träningen brister?Nej, det är jag övertygad om! För hon rids inte mycket och då hon rids kommer ryggen upp och hon får mindre svank.
Men du menar du då att hästen paddlar? D v s sänker ryggen, lyfter frambenen i yviga rörelse, skjuter som attan med bakbenen i stora sega steg och ett något felvinklat bäcken??Känner inget samband så, travaren får också mer svank då han travar illa och inte länger överlinjen som han ska i träning.
Några travare jag kollat på har väldig svank och de går mycket tuffa jobb och även i tryckvagn.
Har dessa 'barock' hängmattor liknande spänningar tro?De har stora bakdelar, tunn rygg och spänningar över manke och främre delen av ryggen.
Jag kan se framför mig hur din häst pustar ut och slappnar av på gången och att ryggen därför sjunker en aning.
Det beror alldeles på vilka hästar som jämförs. Skulle min jämföras med en ridhäst så skulle han inte se speciellt tjock ut, men om man jämför honom med en mager, magsårs travare DÅ ser han ut att ha hängmage, men inte att förglömma att han även har svikt i ryggen, som många av dessa uppdragna hästar saknar.Men jag funderar över det där med stor mage, jobbar antagonisten magmuskulaturen bra då hästen arbetar så pass och ändå är stor om magen.
Troligen mer med en obalanserad foderstat?Bukigheten har väl oftast inte med mycket mat att göra utan mer oengagerade magmuskler.
Tror att vissa travmänniskor ser på saken precis tvärt om, och därför anses min häst som ett totalt misslyckande.Ett snabbjobb drar ihop buken och höjer då även ryggen, och pållen ser ut som en vanlig travare, åtstramad likssom.
(inte så positivt i barockögon kanske, hellre då svingande slapp rygg..)