Hanging cheek snaffle

Smuldaisy

Trådstartare
I TR Dressyr finns ett bett som kallas Hanging cheek snaffle med lite hävstångseffekt som är godkänt är det samma bett som H**ks kallar Baucher Horsepower? Tycker de ser väldigt lika ut.... Någon som rider/tävlar på detta/dessa bett som kan delge några tankar/erfarenheter?

Sv: Hanging cheek snaffle

Det är ingen hävstång på detta bett då tyglarna fästes direkt i bettringen och sidostyckena skall sitta i de små ringarna högre upp. Baucher och Hanging cheek är samma bett, trevligt bett som ligger stabilt i hästarnas munnar. Det är dock tvetydigt om tredelat är tillåtet på tävling eller ej (Hööks har väl dock bara ett tvådelat) då Ridsportsförbundet gett olika svar, och då det endast är det tvådelade som är avbildat i TR.

Det är ingen hävstång på detta bett då tyglarna fästes direkt i bettringen och sidostyckena skall sitta i de små ringarna högre upp. Baucher och Hanging cheek är samma bett, trevligt bett som ligger stabilt i hästarnas munnar. Det är dock tvetydigt om tredelat är tillåtet på tävling eller ej (Hööks har väl dock bara ett tvådelat) då Ridsportsförbundet gett olika svar, och då det endast är det tvådelade som är avbildat i TR.

Så tränset ska fästas i de små ringarna, och tyglarna i de stora? Blir det inte en liten hävstångseffekt då? Eller tänker jag helt fel? :)

Jag köpte och provade bettet på min häst. När man tar i tyglarna så drar man ner nackstycket på tränset vilket ger ett litet tryck på hästen. Hästen svarade väldigt bra på det och sökte sig neråt.

Idag var första gången på läänge hon haft framåtbjudning på en träning! Ska testa bettet några gånger till och sen byta tillbaka till det vanliga tre delade igen och se om det är någon skillnad. Men idag gick hon väldigt fint på det så jag är väldigt nöjd med det!
Kostar 199kr på hööks, märket är globus.

Jag köpte och provade bettet på min häst. När man tar i tyglarna så drar man ner nackstycket på tränset vilket ger ett litet tryck på hästen. Hästen svarade väldigt bra på det och sökte sig neråt.

Idag var första gången på läänge hon haft framåtbjudning på en träning! Ska testa bettet några gånger till och sen byta tillbaka till det vanliga tre delade igen och se om det är någon skillnad. Men idag gick hon väldigt fint på det så jag är väldigt nöjd med det!
Kostar 199kr på hööks, märket är globus.

Det låter som om du har satt bettet upp och ner. De små ringarna ska vara upptill på bettet.

I TR Dressyr finns ett bett som kallas Hanging cheek snaffle med lite hävstångseffekt som är godkänt är det samma bett som H**ks kallar Baucher Horsepower? Tycker de ser väldigt lika ut.... Någon som rider/tävlar på detta/dessa bett som kan delge några tankar/erfarenheter?

Finns många som både rider och tävlar på det. Du får ha det både som tränsbett och bridongbett. Bettet har en halv hävstång, inte riktig som bett med kedja men ja det inverkar både i munnen och på nacken precis som stångbetten gör.

Finns säkert hästar som gillar bettet eller blir lättare att rida i ändamålsenlig form med detta bett men jag gillar det verkligen inte. Men jag gillar å andra sidan inte stångbett i dressyr heller;)

Det låter som om du har satt bettet upp och ner. De små ringarna ska vara upptill på bettet.

Haha jag är inte blind ;) kan se på bilder hur det ska sitta...
Bettet har den effekten. Det ska ge ett tryck på nacken som gör att hästen får mer stöd och sänker sig. När man tar tyglarna rör sig de små ringarna lite och då drar de med sig nackstycket.
Min häst har jätte svårt för att sänka sig på andra bett. Detta går mycket lättare! Är såå nöjd!

Det är ingen hävstång öht per definition å fysiska grundlagar då motstånd saknas .

Och jag som trodde att jag just skrev att en halv hävstång inte är någon hävstång...

Nä för en halv hävstång är det ju öht inte därav kommentaren ;) men jag förstår andemeningen även om meningsbyggnaden blev galen .

Det har ingen hävstångseffekt. Däremot ligger det rakt i munnen och många hästar trivs mycket bra på det.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 420
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama