Hänger i tygeln.

Sv: Hänger i tygeln.

Om han hänger på bettet så gör en halt, rygga något steg och sen fram igen..

Jag rider en häst som var tung i munnen förut.. ibland så fick han gå med lite lösa tyglar och bära sig själv, speciellt när vi red ut.. då "släppte" jag honom och lät honom bära sig själv helt enkelt. Ibland, när jag tränade lite mer dressyrarbete så gjorde jag en halt varje gång han blev tung.. sen rygga 1-2 steg tills han "släpper" och sen fram igen.

Ja, så var det ju för mig iaf! ;) Eller är, fortfarande, om kusen är på spänn för dagen av någon anledning, fast nu börjar han kunna balansera bättre ändå i det läget.
Men som sagt - tips, filma så du får se i efterhand eller ha någon som står på marken och tittar på. Börja bara i smygskritt så man får känna av känslan och vet vad man ska eftersträva- varje gång du gör en halvhalt eller liten förhållning så ska tyngdpunkten aningens bakåt. Om man filmar så blir det väldigt blottande hur konsekvent man lyckats vara och om känslan stämde med hur det upplevdes från ryggen! :p När hästen kan den typen av halvhalt (viktigt att man strävar lite uppåt själv också med överkroppen och spänner magmusklerna för att hjälpa hästen) så kan man öva t ex varvbyten och sträva efter att hela tiden ha lite balanspunkt bakåt - och klarar den inte det utan att "dyka" fram lite i balanspunkt (det läge den förmodligen vill ha stöd eller kommer vilja ha stöd när den avlastar) så ber du om uppmed huvudet och halvhalt = balanspunkt bakåt, för att sen bara rida vidare i övningen och upprepa vid behov. Viktigt att man försöker få just det svaret i varje halvhalt, att balanspunkten flyttas lite bakåt. (Det behöver eg. inte betyda att den ska samla sig, utan att den ska lossa fram i de lägen den vill dyka fram så den får ansvara för att hålla balansen.)
Bara ett exempel på hur man kan tänka!

Men om hästen hänger sig i bettet, så erbjuder du den ett stöd och göra det. Ta bort möjligheten att hänga i bettet och erbjud en mjuk kontakt när hästen är eftergiven. Tillåt inte hästen hänga sig i bettet.

Så ska man rida runt ett helt pass på helt långa tyglar då?

kl.

har också samma "problem" med min ponny, dock så öppnar hon munnen också..

Ska man hålla emot eller släppa efter?

Så ska man rida runt ett helt pass på helt långa tyglar då?

Från början kanske man "måste" det om man ska kunna träna bort problemet. Det är en ganska rejäl ovana om man inte vill rida med det stödet. Har dom väl lärt sig det krävs det mycket mindre för att trigga att de vill ta stödet jämfört med en häst som aldrig lärt sig den ovanan.

Att rida runt på långa tyglar är inte en lösning, bara ett sätt att undvika att trigga fel reflexer under tiden man lär om.

Hästen hänger sig i bettet eftersom den vet att du håller upp huvudet på den. Det jag skulle göra är att chocksläppa tygeln när hästen hänger. Om du helt plötsligt släpper tygeln helt så kommer hästen att sluta hänga eftersom den lär sig att du inte kommer hålla upp den, utan helt plötsligt kan släppa och då kommer den tappa balansen om den inte bär sitt eget huvud.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!