Hänger i tygeln.

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan, rider en häst som är expert på att hålla sin vikt i tygeln, med sitt huvud då. Ibland får man ruska till honom ordentligt, men genast igen sänker han huvudet och man får hålla upp det. Då blir han att peka utåtställd med nosen, fast halsen och resten av huvudet är inåtställd. Någon som har tips eller känner igen sig? :)

Sv: Hänger i tygeln.

Jag känner igen mig lite, red på en störd ridskolehäst förut som hade jättesvårt att "balansera sig" utan att hänga i bettet och bli framtung, om du kan rida hästen i form så är det lätt hänt att hästen hänger lite i bettet, för att få stöd.. men egentligen ska den inte hänga sig i överhuvudtaget, vad använder du för bett och hur är ponnyn/hästen byggd etc?

Men om hästen hänger sig i bettet, så erbjuder du den ett stöd och göra det. Ta bort möjligheten att hänga i bettet och erbjud en mjuk kontakt när hästen är eftergiven. Tillåt inte hästen hänga sig i bettet.

Säger som föregående, låt inte hästen hänga i bettet. Den kan inte göra det om du inte låter den.

Man får inte erbjuda den stöd nog att hänga där.

Jag har ridit för två olika tränare under tiden som jag hade problem med hängande i tygeln och den ena förespråkade att man släppte stödet helt och drev på, medan den andra förespråkade framåtdrivning och halvhalter för att samla upp. Båda metoderna har funkat, men det har ju varit beroende av vart jag har befunnit mig i ridningen och vilken häst jag har suttit på. Min nuvarande använder jag den andra metoden på.

min häst fick jag lära att bära sitt huvud själv. Hon lade sig i handen om hon fich välja och var i förfärlig framvikt. (tung häst som är byggd i nedförsbacke)
Jag backade och började arbeta i skritt med i stort sett hängande tyglar. ("sa" vad jag ville och gav total eftergift direkt) Hon fick bära upp sig bak och fick inte en chans att hänga. När hon var ridbar i skritt och orkade bära sig (utan hänga) då började jag med traven. I början orkade hon bara några steg i trav och då travade jag ett fåtal steg med många upprepningar istället. Bättre att trava en så kort bit att hon orkade istället för att hon skulle falla i framvikt och jag skulle bli tvungen att korrigera. Sedan utökades längden på traven i takt med att hon orkade. Jag har idag en häst som är lätt i framdelen och väldigt ridbar. man får helt enkelt lära dem att använda kroppen på ett annat sätt.

Man får inte erbjuda den stöd nog att hänga där.

Jag har ridit för två olika tränare under tiden som jag hade problem med hängande i tygeln och den ena förespråkade att man släppte stödet helt och drev på, medan den andra förespråkade framåtdrivning och halvhalter för att samla upp. Båda metoderna har funkat, men det har ju varit beroende av vart jag har befunnit mig i ridningen och vilken häst jag har suttit på. Min nuvarande använder jag den andra metoden på.

Jag anade att det är just så. Det känns dock lite komplicerat, för min häst är ganska snabb, energisk och vill fram travare som hon är och om jag då driver fram ännu mer så bara ökar hon, tex från skritt till trav eller trav till travartrav typ och det var ju inte meningen, känner jag. Nu har jag dock själv noterat att det där hängandet inte inträffar lika tungt mer eller lika ofta. Hon stressar inte heller lika mycket fram i traven, så vida hon inte drar upp huvudet. Det handlar alltså att hon fått balans att börja bära upp sig själv lite grann?

Det var kul den dagen jag märkte att jag inte hade 500 kg häst, eller vad hon kan väga, i handen på samma vis mer! :)

Min medryttarhäst hängde mer än gärna i tygeln förut och hon var också himla springig. Men att helt enkelt inte ge henne möjligheten att ta stöd i handen och framåtdrivning/halvhalter som pancakes säger har funkat bra för oss. Springa gjorde hon ju för att komma undan arbetet också :)

Hej har samma problem. Min ponny försöker ta över och vill bestämma själv, men det är när hon hänger i tygeln så liksom går hon bara på i sin egen takt, blir som ett ånglok på det viset att hon inte tar halvhalter eller skänkel framåt. Då brukar jag ruckla loss bettet sen lägger jag på vänsterskänkel sen snabbt höger skänkel. Då hinner man få dom att släppa bettet de hänger i sen får man en "wake-up-call" skänkel som säger åt dom att det där gör man inte. Min ponny vet att hon inte får hänga i handen, hon gör det när hon försöker komma undan, och att morra eller ryta i en gång brukar också hjälpa. Men det är svårt... Alla tricks passar inte alla hästar..

Fast om hon är den springiga typen så behöver du nog inte driva så fasligt. Sammla ihop henne med halvhalter och få tillbaka henne istället.
Det är ju inte frågan om att det behöver/ska gå fort, hänger dom i handen så gäller det ju att få in baken under sig och lätta i handen.

lite modernare tredelat bett, alltså med upphöjning i mitten partiet, annars en liten stor häst :)

Har hört om andra som längt tygeln när hästen hänger för att den inte ska kunna hänga. Detta är dock inget jag provat själv.

På min unghäst som kan bli lite tung när hon blir trött gör jag sk lyftande tygeltag. Funkar på henne.

Prova att lyfta handen uppåt-framåt, så bör den ha svårt med att hänga sig i tygeln:)

kl
Jag passar pa att vacka lite liv i den har traden.

Stallet dar jag rider har tva hastar som garna hanger i tygeln. Den ene ar ganska ung (7-8 ar) och den andre ar val 10-15 ar.

Den unge tuggar och dreglar men verkar ta mycket stod - betyder det alltsa att han kanske gor sa for att han inte riktigt orkar bara/balansera sig sjalv? Halvhalter och framatdrivning verkar funka, men jag har undrat over vad som ligger bakom beteendet.

Den aldre ar mer att han forsoker dra tyglarna ur handen pa en nar man rider i skritt (och aven vid halt - trav o galopp ar daremot inga problem). Jag har inte harda hander (savitt jag vet iaf, ridlarare brukar tvartom kommentera mjuk o foljsam).
Vad kan detta da beror pa? Ar det sa enkelt att han tycker att skritt betyder langa tyglar (jag tror manga ryttare alltid ger honom det vid skritt namligen) Eller ar det nagot annat han forsoker saga med sitt beteende?
Halvhalt fungerar inte, men framatdrivning far honom 'pa andra tankar'.

En annan sak jag funderat pa ar att bada dessa hastarna ar 'fippliga' men sina munnar/lappar, dvs de star ofta och gor sma grimascher och de undersoker garna bade saker och manniskor med lapparna. Har det nagot som helst sammantraffande?

"Problemet" är ett symptom på att hästen avlastar rumpan och lägger om balansen i framvikt = dålig balans (avsett om det kommer från att den hänger sig, eller om den hänger sig i handen i brist på balans, så har man alltså brist på balans).
Att man får de symptomet kan vara att man vill "ha ner" huvudet på hästen innan den är i balans nog att gå där i kombination med att man ger den ett stöd - ger lillfingret och den tar hela näven. Hade man aldrig gett ett stöd så hade problemet märkts av, bara med andra symptom - ex. att den hamnar för djupt/bakom hand.
Så första steget blir att ta bort stödet. Man får också vara supernoga med att försöka undvika bakåt-tygeltag (dragande, men bakåt öht kan bli triggande för hästen att hinna ta stöd) ta så korta tygeltag som möjligt (helst max ½ sekund per tygeltag).
Då kommer man garanterat få en massa andra symptom. Det här är bara för att försöka återställa balansen och mankhöjden till normalläge iaf och det får gärna bli en fri form - hellre än att man försöker ha hästen på tygeln i det läget.

Sen får man öva lite balansövningar, halvhalter, övergångar, allmänt försöka få hästen i bättre balans och friare i framdelen/lite mer vikt bak. Så småningom kan man börja rida "normalt" men får nog ett bra tag tänka på att inte trigga hästen till att lägga sig i handen, hellre ha lite mer öppen form. Vissa hästar är fenomenala på att ta stöd, att de faller fram bara man kortat tyglarna en dm från lång tygel även om de då inte kan hänga sig i handen på samma sätt. Så det avgörande kommer bli huruvida man faktiskt får hästen börja jobba bakifrån.

Det svåraste för oss ryttare är nog att tillåta den där övergångsperioden och hålla koll på oss själva. Koppla bort prestigen och börja om från början.

Jag hoppar in här på ett hörn då jag har enorma problem med detta med min häst och har nu bestämt mig från att börja om från noll, jag får inte ordning på det helt enkelt.
Hon är innan riden på stång och på stång och jaktkandar är hon mjuk och lagom stöd. Väldigt reglerbar och fin. Men så fort tränsbettet kommer på så gör hon som du skrev, räcker man tar tygeln en dm så hänger hon sig.
Jag har provat att rida på långa tyglar, då tar hon ofta halvhalt osv ganska bra men får liksom inte över det till korta tyglar. Har provat MKT halvhalter och över gångar. Har gnatat hela vintern med detta men hon ger liksom inte ens efter då man fångar upp henne utan det är konstant 500 kg häst i handen.

Så nu ska jag starta från noll, alltså inte ta ett travsteg innan jag har henne där jag vill i skritten.
Så nu behöver jag tips på hur jag ska stärka hennes balans, för det är där det ligger tror jag. Hon är relativt stark men dålig balans och takt.
Finns det övningar man kan börja med från marken?
Och hur ska jag börja i skritten? Långa tyglar?
Saken är den att när jag kortar tyglarna så går hon liksom emot mig direkt, sträcker fram näsan och låter mig liksom inte ta tyglarna, men när jag tar dom och kramar om lite så ger hon efter genom att knäppa nacken.. Jag vill ju att hon ska mjukna men för den delen inte knäppa av. Fast även när hon då knäpper av så är hon tung.
Jag misstänker att hon är riden/körd på hård hand...
Det är en explosiv häst med mkt nerv och tanke. Fruktansvärt känslig och mkt riden med sits.

om det är så extremt (nu kanske det låter värre än det är iofs! :p) så hade jag nog manuellt tagit upp huvudet på hästen till "fri" form och jobbat på att försöka ändra balanspunkten lite bakåt (inte egentligen samla, mer ändra om till normalläge). Kan t ex funka att smygskritta innanför spåret och be hästen gå så sakta som möjligt, tills den inser att den måste balansera om för att hålla balansen. Kan vara att flytta inåt/utåt på volt och byta varv/byta igenom volten ofta, och en massa andra balansövningar lite beroende på vad som funkar för hästen. Tänka att ett tygeltag inte får ge motsatt effekt oc då har det för mig hjälpt att sträva lite uppåt i tygeltagen (istället för bakåt när man behöver förstärka) och vara impulsiva för att aldrig verka bakåt.
Halvhalt/förhållning varje gång hästen vill "lägga sig" lite framåt i tygndpunkt för att befästa att tyngdpunkten ska ligga mer bakåt.

Senast ändrad:

Det är ju inte så att hon inte är ridbar hehe :p
Hon går ju i en rätt hyffsad form och är reglerbar. Men jag hatar att ha massa häst i handen. Det är inte bekvämt för någon av oss. Jag vill att hästen ska ha sug i bettet, men man ska inte behöva kramma tyglarna för att dom inte ska glida iväg..
Ja det är väl bara fortsätta med halvjalterna/övergångarna men bara i skritt tills hon är okej där.
Saken är den att någon dag då och då så är hon "normal" och varke gång blir jag lika glad! Men nästa är hon lika tung igen.. Jag upplever att hon är bättre när hon är lite trött.
Hon är som sagt explosiv och det sprutar energi ut öronen på henne.. Jag tror detta och en sju h*lvetes arbetsvilja ihop med taskig balans gör att hon hänger sig. Hon vill så mkt och då ångar hon iväg när hon känner att hon inte klarar bära upp sig.
Mer balans och få henne att vänta på mig, bara bita ihop och fortsätta :p

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar