Hänger i tygeln -uppbyggnad?

Sv: Hänger i tygeln -uppbyggnad?

Tack för ditt svar!
Hur menar du med vinklat?
................

Ok! Trivs hästen på hackamore ska du ju självklart ha det! :) Många hästar föredrar ju bettlöst.
Jag vill inte kritisera din ridning på nåt sätt. Jag menade bara att det såg ut som att du red med tränsbett för tygeln gick i rak linje från bettet om man säger så. men så läste jag att det var hack och tänkte att tygeln brukar "hänga" ner en bit från munnen pga hävstången... Hoppas du förstår vad jag menar. ;)

Jadå, absolut! men det här är buke och man måste förklara öööövertydligt annars hugger pirajorna direkt :p

Tack för ditt svar!!

Har precis samma problem med en av mina hästar... Själv hade jag bara ridit i skritt tills jag hade fått hästen att sluta hänga i bettet.

Innan jag hade börjat rida hade jag gjort några övningar från marken med bettet för att få hästens mun mer aktiv, så hon börjar tugga på bettet. Ska försöka förklara hur man gör med risk för att göra bort mig.

Stå framför hästen, ta tag i bettringarna på vardera sida och sätt tummarna på själva bettet och tryck rakt bak så att bettet trycker på tungan, så att hon får böja huvudet bakom lodplan. Så fort hon slutar trycka emot och börjar tugga med munnen släpper du och berömmer. Först gör du detta tills hon ger efter direkt när du trycker på bettet, sedan gör du lika dant fast du trycker åt motsatt håll, så att du trycker med bettet uppåt mot gommen. Du ska se att hennes mun kommer att bli mer aktiv. Det är möjligt att hon bråkar lite med dig här men ge inte upp!

Sedan kan du göra precis samma sak när du sitter på henne. Börja med att sitta på henne i halt och hålla händerna lite lågt och dra rakt bak med tyglarna tills hon släpper och börjar tugga, när hon börjar tugga berömmer du så klart och släpper efter.

Jag hade sedan börjat rida henne i öppna på en liten volt så att hon hela tiden får koncentrera sig på sitt inre bakben samtidigt som hon inte har kraften att dra emot och hänga. Lirka med handen hela tiden för att främja tuggandet.

Har precis samma problem med en av mina hästar... Själv hade jag bara ridit i skritt tills jag hade fått hästen att sluta hänga i bettet.

Innan jag hade börjat rida hade jag gjort några övningar från marken med bettet för att få hästens mun mer aktiv, så hon börjar tugga på bettet. Ska försöka förklara hur man gör med risk för att göra bort mig.

Stå framför hästen, ta tag i bettringarna på vardera sida och sätt tummarna på själva bettet och tryck rakt bak så att bettet trycker på tungan, så att hon får böja huvudet bakom lodplan. Så fort hon slutar trycka emot och börjar tugga med munnen släpper du och berömmer. Först gör du detta tills hon ger efter direkt när du trycker på bettet, sedan gör du lika dant fast du trycker åt motsatt håll, så att du trycker med bettet uppåt mot gommen. Du ska se att hennes mun kommer att bli mer aktiv. Det är möjligt att hon bråkar lite med dig här men ge inte upp!

Sedan kan du göra precis samma sak när du sitter på henne. Börja med att sitta på henne i halt och hålla händerna lite lågt och dra rakt bak med tyglarna tills hon släpper och börjar tugga, när hon börjar tugga berömmer du så klart och släpper efter.

Jag hade sedan börjat rida henne i öppna på en liten volt så att hon hela tiden får koncentrera sig på sitt inre bakben samtidigt som hon inte har kraften att dra emot och hänga. Lirka med handen hela tiden för att främja tuggandet.

Tack för ett utförligt svar, men jag rider som sagt på hackamore, bettlöst ;)

Sedan anser jag personligen också att när min häst hänger i handen är det ett symptom på antingen för dålig ridning från min sida eller för lite muskler och kondition på hästen och har svårt att se nyttan med din övning.. Hon har inga problem med att inte hänga när vi båda är fullt igång och hon är lösgjord och fin. Såg också fin ut när jag tömkörde, så det är nog mer styrketräning som gäller här.
Men tack ändå.

Jag skulle jobba hästen mycket i skritt på i stort sett hängande tyglar för att hästen inte ska få en chans att hänga sig på. Mycket böjning, sidvärtsrörelser, vändningar, skolor osv.
Det ger styrka och balans utan att det blir för mycket för hästen. När man jobbat så ett tag och sen börjar med de andra gångarterna märks det vilken nytta det gör.
Man får liksom börja från början på en sån häst för att få den att lära sig ett annat sätt att använda sin kropp. Hitta sin balans och bära upp ryttaren (och bära upp sig själv förstås)
Finns inte den grunden finns inget att bygga vidare på heller.

Senast ändrad:

Jag håller i stort sett med men vill lägga till halter, igångsättningar och övergångar, några steg trav och ner igen i skritt eller halt osv. Övergångar ur skolorna, mm.

Allt för små lätta hjälper.

Ja jag håller med. räknade inte upp allt jag kan tänka mig men det finns mycket man kan jobba med i skritt. tex övergångar mellan olika skolor tycker jag är kalasbra träning. halter och ryggningar ska inte glömmas bort heller. Sätter man sig och funderar finns det mängder att göra i skritt. När underlaget är dåligt ibland på vintern ägnar jag mig åt sånt arbete.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka