Hänger i tygeln -uppbyggnad?

V

veronican

Jag skulle verkligen behöva tips på hur göra när hästen hänger i tygeln, konkreta tips. Hon är under uppbyggnad och saknar ork och muskler men ridtips är varmt välkomna.

Kort sagt, hästen är lite ur kondition och har lite för lite muskler just nu, och nu vill jag bygga upp henne igen, givetvis med omväxlande träning och mycket skritt i skogen, men även en del dressyrpass.

Jag skulle hemskt gärna vilja ha bra tips på HUR jag bäst ska rida de gånger hon pga bristande ork börjar hänga i tygeln?

Jag har en nackskada och klarar mycket mindre än friska ryttare och har länge jobbat för att vara mycket lätt i handen, både för hennes och min skull och hon har verkligen blivit känslig och lyhörd för handen. MEN, nu när vi var i ridhuset häromdagen hände något som inte hänt på länge; hon fullkomligt häääängde i tygeln och nästan inget jag gjorde verkade hjälpa. Jag förstår att det är ett symptom på för lite ork och muskler och det byggs upp med varierande träning, men jag måste ha hjälp med vad jag ska göra JUST DÅ. Jag måste ju jogga henne i lättare dressyr ibland om hon ska bli starkare, men det får ju inte slita på hästen. Kanske händer det inte igen, men om det gör det vill jag ha en plan för ridningen. Eller om jag bara ska sitta av istället?

Ponera att man sitter där, i sadeln, har värmt upp och hästen känns bra och hon då börjar hänga nåt enormt i tygeln, har ni några bra konkreta rid-tips? Jag får vansinnigt ont.

Mycket tacksam för tips!
:bow:

Sv: Hänger i tygeln -uppbyggnad?

Jag har några förslag iallafall. För det första brukar jag aldrig ge hästen något att hänga i, om den försöker. Jag följer med i rörelsen och släpper ev ut så mycket tygeln genom handen som krävs. Det blir inte dragkamp, hästen får inte ont i munnen och du får inte ont i händerna, hästen lär sig inte att det finns något stöd att luta sig på eller motstånd att kämpa mot. Så jag tycker att det är om inte win-win så iallafall en arbetskompromiss, ingen förlorar.
Det är nog det bästa för dig också om du inte har kraft att sätta emot med stark rygg / mage och axlar.

Samtidigt driver jag mer, för att det inte ska bli belöning i form av vila när man hänger sig i tyglarna. Driv fram ordentligt, ev banka till lite som "straff" om hon verkligen försöker rycka tyglarna från dig. När hon svarar för framåtdrivningen höjer hon halsen med, beröm då genast, samla ihop så mycket tygel du får tillbaka och sakta av - sedan kan du ge lång tygel (släpp ut mjukt så hon kan följa handen neråt) en stund så hon får vila och sänka halsen, det är säkert det hon behöver just då. Sätt dig i avlastningssits samtidigt. Att jobba i form är ju jobbigt och hon kan behöva många små pauser att länga halsen på under ett arbetspass. Du kan försöka förekomma henne genom att ge tygel och skrittpaus efter varje samlingsförsök. Det är också lösgörande med dessa pauser, hästen brukar skaka på halsen och frusta om den jobbat bra precis innan - det blir ett litet facit och gör att man kan ta i med nya krafter i nästa repetition, om hästen vet att den belönas efteråt och kan våga ta i lite mer ett par steg.

Ge henne gymnastik för både huvud och kropp så hon har att tänka på och glömmer att bråka, men var kvick att belöna och pausa innan hon blir så trött att det blir motstånd pga det. Rid med henne utåtställd på volt, minska och öka volten. Rättställ, minska och öka. Vänd genom volten. Gör om. Rid på fyrkantig "volt" där du rider några steg öppna en sida och några steg sluta nästa, kvarts bakdelsvändning och vilopaus. Sedan varvbyte.

Om du t ex rider på en fyrkantig volt, där du gör en halvhalt och en kvarts bakdelsvändning i varje hörn, så kan du i början behöva ge tygel och frustpaus efter varje hörn. Om en vecka kan ni kanske klara ett varv innan frustpaus. Det blir fortfarande dynamik och muskelträning eftersom du repeterar en rörelse så mycket som krävs, men pausa mellan för syresättning.

Även i skritt på lång tygel kan du träna halt och igångsättning för sitsen.

Ett annat förslag är att svara med plock-och pill i munnen, som är svårt att ta stöd i / luta sig mot. Du kan ev ta lite "ryckigt" i henne om hon inte svarar alls. Pocka på uppmärksamhet genom tygeln. När hon svarar med att ge efter får hon eftergift i sin tur = lång tygel.

Lägger hon stor vikt i handen så kan du försöka att hålla fast i sadeln eller manen så att du får hjälp att hålla emot, men då blir det dragkamp och jag själv gillar inte det.

Det är säkert styrkan det hänger på. Klättra och skritta långrundor är jättebra. Cavalettiträna också då och då.
Gymnastikhoppa lågt någon dag i veckan (ev avsuttet). Studsserier är jobbiga och stärkande för baken.
Jobba på att förhålla med sätet, börja i skritt, sedan i trav, såsmåningom också i galopp. Försök göra halvhalt och halt med sitsen, så du befriar dina axlar från tygeln och gör henne lydig och uppmärksam på andra signaler - då kommer hon inte undan genom att slänga sig på tygeln.

Halvhalter och övergångar och använd inte axlar och armar att hålla emot utan din mage dvs mellandel. Övergångar stärker och sätter bak henne.
Halvhalterna balanserar.

Jag har några förslag iallafall. För det första brukar jag aldrig ge hästen något att hänga i, om den försöker.

Jag håller med, man kan t.o.m överdrivet lätta en kort stund så att man inte har någon kontakt alls med bettet. Man får försöka vara kvick på handen så de, som greger säger, inte får något att hänga i.

Jag håller med, man kan t.o.m överdrivet lätta en kort stund så att man inte har någon kontakt alls med bettet. Man får försöka vara kvick på handen så de, som greger säger, inte får något att hänga i.

Det har jag hört innan, men det fungerade inte övht.
Jag försökte massor, lät henne inte hänga, men inte ens när jag släppt efter så att jag nästan hade helt långa tyglar så lät hon bli att hänga. I skritt på volt släppte jag tyglarna, hon höll på att gå rakt in i väggen, så inne i sitt "hängande" var hon... Skumt.

Däremot i galoppen hängde hon inte, så jag galopperade mer än travade.

Försökte också höja handen, rida framåt som sjutton och släppa stödet när hon hade huvudet så högt, hjälpte bara en liten stund.

Finns det kanske vissa övningar som är bra att göra då? för i slutänden -en häst som bör sig själv behöver inte jag bära i handen ;)

Wow vilket utförligt och konkret svar!
Tack så mycket :bow:

Håller med dig, det ska inte behöva bli dragkamp. Varken för hennes skull eller min nacke. Tyvärr fungerade inte "ge henne inget att hänga i" den här gången. När jag tänker efter så var hon jättefin första 10-15 minuterna när jag värmde upp i främst skritt och lite trav. Hängde inte alls, flyttade fint i sidvärtes längs långsidan och kändes som om det här kan bli ett kanonpass! Men sedan tror jag att jag krävde för mycket, tog för lite skrittpauser som du talar varmt om (det glömmer jag ofta! jättebra att du påpekade vikten utav det, det ska jag ta till mig!!) och satte mig ner och jobbade i traven, något hon helt enkelt inte orkade.

Det var svårt och oväntat detta pass när hon hängde, för dels brukar hon inte göra så, dels hängde hon så enormt, släppte jag efter för att vägra låta henne hänga spraaaang hon istället, men hon springer lätt när orken saknas. Det svåra är att jag får så vansinnigt ont i axlarna, spänner mig och då är det svårt att sitta emot med ryggen och magen som man ska.

Ska ta till mig dina uppbyggnadstips och speciellt den övningen där man rider på en fyrkantig volt och göra mycket fler pauser i jobbet.
Mycket långa skritturer på småstigar i skogen blir och ska det bli, där får hon snirkla på svängande stigar och det går mycket uppåt och nedåt och över grenar och rötter, på lång tygel, nyttigt!
Har också tömkört idag. Då hängde hon ingenting, jättebra!
Är medveten om att hästen tappat mycket under den dryga månad jag inte kunde rida innan jul/nyår då jag hade skadat ben och det får ta tid att bygga upp igen. Blev bara så ledsen när hon hängde så enormt i mig bara några dagar innan vi hade haft ett underbart och helt häng-fritt pass på fältet några dagar tidigare.

Hur gör du konkret när du gör förhållningar i skritt och trav med sätet och magen? Alltså spänner du magen och "sitter till" en gång, eller kniper med skinkorna? spänner låren?

Synd att jag inte kan lägga in filmen, för min kompis filmade lite i slutet, men min vanliga fotosida (photobucket) tycker filmen är för stor och vägrar ladda upp.... :smirk:

Tack!!!
:bow:

Halvhalter och övergångar och använd inte axlar och armar att hålla emot utan din mage dvs mellandel. Övergångar stärker och sätter bak henne.
Halvhalterna balanserar.

Ah, bra påminnelse, halvhalter tycker jag är svårt. Sedan är ju inte bara hästrackaren otränad utan matte med :p efter 1,5 månad utan riktig ridning eller någon annan motion, har inte ens kunnat gå mina powerwalkpromenader pga mitt skadade ben som tyvärr inte är helt bra än heller. Men några situps varje kväll borde jag börja med!
Halvhalter och övergångar. och halter. Bra och nackvänliga övningar!

Har glömt att skriva att hästen rids på hackamore.
Hon fungerar utmärkt på det i vanliga fall, mycket mer avslappnad i hela kroppen än på bett, men när hon hänger i hacket blir hon 70 ggr tyngre än när hon enstaka ggr hängt i bettet förr om åren.

Det har jag hört innan, men det fungerade inte övht.
Jag försökte massor, lät henne inte hänga, men inte ens när jag släppt efter så att jag nästan hade helt långa tyglar så lät hon bli att hänga. I skritt på volt släppte jag tyglarna, hon höll på att gå rakt in i väggen, så inne i sitt "hängande" var hon... Skumt.

Jag håller med dig. Det är svårt. Men man ska bara släppa kort och hastigt , det ska knappt märkas och dessutom ska det upprepas igen, direkt om det inte verkar, och alltid föregås av halvhalt.

Detta gör man samtidigt med allt det andra som ex då greger föreslog.
Det är lättare att göra det på en häst som inte hänger så väldigt mycket som din ändå verkar göra, då klarar man det i regel bättre för då krävs inte kvickheten just för att hästen inte hänger sig på så.
Svårt, skulle jag vilja påstå.
Ligger din sadel med rätt avstånd från bakre bogbladskanten när du rider?

Jag vet att just det, alltså att sadeln klämmer på bogen, och att hästen därför får balansera upp ryttaren på sitt framparti, kan göra hästen hängande. De behöver liksom ett femte ben för att kompensera den tyngden ett felaktigt sadelläge ger.
Hela bogbladet ska pendla fritt vid rörelse.
Vänl. G.

Tack!
Jag tror att det är mest magen jag förhåller med, men det är en slags helhet som när det funkar som bäst verkar innebära helt korrekt sits och balans, vilket får hästen att samla sig till piaff nästan, och det är överkurs för oss båda, så de ögonblicken är inte så många.
Ska försöka beskriva, men bäst är nog att prova sig fram. I sakta mak kan man känna på hästens reaktion när man gör rätt.

Räta upp dig först så att det känns som om du sitter rakt, lång och i balans som om du skulle landa rakt på fötterna om hästen försvann under dig. Svikta i korsryggen så sätet följer med i hästens rörelser, medan du spänner magen så den stabiliserar paketet. Låren ska ligga an längs hästen, och jag upplever att benslutet blir bäst om man tänker att man sitter på lårens baksida snarare än insidan. Det är inte knäna som ska krama om hästen utan rumpan, lårens baksida och vaderna, ofta får jag tänka neråt-bakåt med hälarna, mot hästens bakhovar.

Sedan tänker jag nog "tighta upp mig", stabilisera eller krama. Andas ut och drar in naveln mot ryggraden samtidigt som jag "lyfter" underlivet (det övar man på i Pilates, så det kan man träna på även utan häst, stärker hållningsmuskler med andningstekniker) och vinklar då fram bäckenet, samtidigt som jag kniper med rumpan. Försöker samtidigt komma ihåg att trampa ner hälarna och förstärka kramandet med benen för att aktivera bakbenen. Då brukar hästen trampa till lite extra och så andas man och blir följsam igen.

På din beskrivning låter det som om hästen helt enkelt blev trött! Och som sto anser man sig veta vad man behöver och visar då sin ryttare tillrätta: här vill jag ha huvet hörru! :D Det kan man gott lyssna på, så länge hästen ger en vad man vill igen när man bedömer att den kan orka en omgång till.

I galoppen måste de lyfta sig lite mer för att inte trilla framstupa, så det är bra träning, men jobbigt. Är hon inte så stark är risken stor att hon sänker ryggen för att få upp huvud och hals och blir lite släpig i benen, så jag tipsar att göra många fattningar, men inte galoppa så många steg i taget på ridbana (i skogen däremot är det bara bra att tuffa på lite, det är de böjda spåren som sliter om hästen inte orkar gå i rätt form) och då ge många pauser. Hästar orkar inte alltid så mycket som vi vill tro, inte när de verkligen jobbar rätt iallafall! Tuffa på framstupa är lättare... :angel:

Du skrev att det var bättre i galopp? Jag tänker att kanske balanserar hon upp sej bättre i galoppen medan hon i traven skjuter på alldeles för mycket vilket blir framåt-neråt på fel sätt.....:cool:

För att hon kommer i obalans av sitt eget påskjut?

Rider du lätt och sitter du i galopp kanske du omedvetet har din vikt för långt fram i trav?

Bara funderingar. Men för att avhjälpa är jag kvar vid det förra rådet:D, balansera och rid många övergångar, med stabiliteten i din mellandel som motkraften. Svårt,ja:D En lättare väg är att balansera upp i lättridning med att du tydligt markerar takten dvs påverkar henne till balans i en bra takt, med vikten lite bakåtflyttad (din egen)

Och halvhalterna:idea:

Du skrev att det var bättre i galopp? Jag tänker att kanske balanserar hon upp sej bättre i galoppen medan hon i traven skjuter på alldeles för mycket vilket blir framåt-neråt på fel sätt.....:cool:

För att hon kommer i obalans av sitt eget påskjut?

Rider du lätt och sitter du i galopp kanske du omedvetet har din vikt för långt fram i trav?

Bara funderingar. Men för att avhjälpa är jag kvar vid det förra rådet:D, balansera och rid många övergångar, med stabiliteten i din mellandel som motkraften. Svårt,ja:D En lättare väg är att balansera upp i lättridning med att du tydligt markerar takten dvs påverkar henne till balans i en bra takt, med vikten lite bakåtflyttad (din egen)

Och halvhalterna:idea:

Bra funderingar!

Ja, hon har nog lättare för att "springa ifrån" arbetet i traven... Brukar gå bättre att sitta ner och sitta emot, men nu tror jag inte hon orkade pga jag satt ner mycket, men det är riktigt svårt att få till en bra lättridning där man kan hålla emot lika mycket med sätet och mellangärdet tycker jag, jättesvårt...
Att hon inte är tung i handen i galoppen kan ju vara gångartens natur, eller att jag inte kommer åt henne lika väl där, då hon lätt skjuter in rumpan innanför... men galoppen kändes ändå enormt mkt bättre än vanligt, det är vår svåraste gångart, och jag kunde sitta till ordentligt och samla henne för sätet.

Jag är slarvig med att träna mycket övergångar uppsuttet, tränade det idag på tömmen och då ser man ju verkligen att hästen får jobba, måste bättra mig där! Ska också tömköra mer för att bygga upp henne.

Hm, ja jag tror det är förekomma istället för förekommas som gäller ;) Alltså inte kräva så mkt av henne innan hon är mer igång, för hon BRUKAR inte hänga i mig annars... Men jag har ännu ont i nacken efter hängandet i fredags :(

Jag håller med dig. Det är svårt. Men man ska bara släppa kort och hastigt , det ska knappt märkas och dessutom ska det upprepas igen, direkt om det inte verkar, och alltid föregås av halvhalt.

Detta gör man samtidigt med allt det andra som ex då greger föreslog.
Det är lättare att göra det på en häst som inte hänger så väldigt mycket som din ändå verkar göra, då klarar man det i regel bättre för då krävs inte kvickheten just för att hästen inte hänger sig på så.
Svårt, skulle jag vilja påstå.
Ligger din sadel med rätt avstånd från bakre bogbladskanten när du rider?

Jag vet att just det, alltså att sadeln klämmer på bogen, och att hästen därför får balansera upp ryttaren på sitt framparti, kan göra hästen hängande. De behöver liksom ett femte ben för att kompensera den tyngden ett felaktigt sadelläge ger.
Hela bogbladet ska pendla fritt vid rörelse.
Vänl. G.

Jo jag tror nog att sadeln ligger rätt, när vi köpte den provade sadelmakare och utprovare ut den noga och jag stoppade om den för några månader sedan när den åkte fram lite och nu ligger den stilla och inte för långt fram tycker jag. Trots att hon egentligen är för tunn nu och behöver mer hull och muskler tycker jag att sadeln ligger still.

Jag lyckades ta ett par stillfoton utav filmen ifrån ridpasset i fredags när hon hängde så, men bilder säger ju egentligen inte så mkt jämfört med film, men ändå... Tyvärr usel kvalitet pga att de är ifrån en kamerafilmsnutt.

Men jag vet inte om man får lägga upp ridbilder här, eller om tråden måste ligga under DressyrGnägg istället då?? :confused:
(isåfall kanske någon snäll moderator kan flytta tråden?)

ridbild7.jpg
ridbild8.jpg

ridbild9.jpg
ridbild10.jpg

På första bilderna orkar jag hålla ihop henne bättre, sen orkar hon inte riktigt. Dock hängde hon inte alls lika mycket just denna sekvens, jämfört med innan jag galopperade.

Bra att sadeln passar. Bilder är bilder, men utifrån att titta enbart på dina bilder tycker jag din häst går alldeles för mycket bakom lodplan.
Om hon går hela tiden så och hänger så håller du kanske för hårt? Jag menar, ingen anledning att ha näsan i den positionen.

Häst som går så mkt bakom lodplan, brukar istället ha problem med att ta stöd på bettet.

Men som sagt, svårt att bedöma efter kort, det är ju enbart ögonblicksbilder, svårt och omöjligt att göra en korrekt bedömning.

Jo, bilder är inte helt rättvisa, men visst går hon bakom lod. Men det är ju för att hon inte orkar och för att hon hänger i mig. Det brukar hon inte göra när hon är starkare så det är väl bara tålamod och mycket uppbyggande träning som gäller. Jo man kanske kan säga att jag håller för hårt i henne, jag är vanligtvis ganska lätt på handen, men det är svårt när hon blir hängande och springer ifrån arbetet. Ju starkare hon blir muskelmässigt, ju mer jag orkar sitta emot och ge sjutton i att bromsa med handen, ju bättre blir det nog.

Det är det jag försökte komma åt med den här tråden, bra åtgärder när det blir häng i tygeln, för då blir hon hård och jag säkert hård i handen tillbaka och hon blir bakom lod och arbetar inte rätt. Bilderna ovan visar just hur det blev när hon hängde och inte orkade..

hehe stöd på bettet är lite svårt utan bett ;) hon rids ju på hackamore, men även på hacket kan ju hästen ta rätt och fel stöd.
I galoppen är hon inte lika mycket bakom lod.

Ridbild2.jpg

ridbild4.jpg

ridbild5.jpg

Men jag får sänka mina krav lite och inse att efter TRE dressyrpass orkar ingen häst som vilat en månad drygt och tappat mkt muskler, arbeta perfekt. Känns dock jättekul att arbeta vidare, för får vi bara hålla oss friska nu kan det nog bli jättebra! Hon var så fin vid tömkörningen i måndags, men det märks att orken och styrkan saknas. Hon kämpar alltid, försöker alltid.

*host* Syns inte på galoppbilderna vad jag gör för fel med högerhanden va? :angel:
Upptäckte massa "intressanta" olater jag har för mig, när jag nogrannt studerat filmen 110 ggr nu :p Vad sägs om denna?

ridbild14.jpg

Bäst jag hjälper till med samlingen med armbågarna och ja för sjutton hela armarna, då måste det ju gå bättre!

:D Men det är roligt att ha nåt att jobba med!

Du har redan fått väldigt bra tips.
Jag skulle också säga mycket övergångar och arbeta med att balansera upp henne. Låt henne inte "ramla iväg" neråt utan sakta av då eller byt tempo, gör iaf något som bryter mönstret och får henne alert. Det brukar vara lätt för hästen att hänga i handen om man bara travar varv på varv och inget händer.

Du kan också prova byta till ett vanligt tränsbett. Bara för att kolla om problemet kanske sitter där.
Bara en tanke: om det är hacket du rider med på bilderna se det ut som att det är rätt så kraftigt vinklat...? Det kanske blir för mycket hävstångsverkan...

Såg inte att det var hackamore, blev lite tveksam, men trodde möjligtvis du red på bett med ngn delta tygel.
Varför hackamore?

Du har redan fått väldigt bra tips.
Jag skulle också säga mycket övergångar och arbeta med att balansera upp henne. Låt henne inte "ramla iväg" neråt utan sakta av då eller byt tempo, gör iaf något som bryter mönstret och får henne alert. Det brukar vara lätt för hästen att hänga i handen om man bara travar varv på varv och inget händer.

Du kan också prova byta till ett vanligt tränsbett. Bara för att kolla om problemet kanske sitter där.
Bara en tanke: om det är hacket du rider med på bilderna se det ut som att det är rätt så kraftigt vinklat...? Det kanske blir för mycket hävstångsverkan...

Tack för ditt svar!
Hur menar du med vinklat?
Det sitter så här;
Gabbymhack.jpg

Eller menar du att jag tar för hårt i henne? Nej jag tror inte det blir för starkt för henne, hon går enormt mycket bättre på detta, alltså slappnar av mer i hela kroppen med hacket än bett, tyvärr. Har alltid ridit henne på bett för, men hon har varit en "giraffhäst", dvs gått väldigt högt med huvudet när hon inte går i form, varit svår att få att kännas avslappnad i kroppen oavsett vart skallen är, men med hacket kan hon gå i vilken form hon vill men ändå kännas avslappnad i hela kroppen, härlig känsla!
Har försökt med bett igen (har ridit på hacket ett halvår ungefär) men hon protesterar. Släpper bettet, höjer huvudet och spänner hela kroppen. Tänderna är kollade och raspade i höstas, hon hade ont i somras av tänderna när jag bytte till hacket, kanske sitter det kvar mentalt, för hon ska inte ha nåt tandproblem nu. Provade med ett rakt tränsbett som vi ridit på förr när jag tömkörde i förrgår och det gick ganska bra förutom att hon la tungan över bettet två ggr och började då gapa, ruska på huvudet och hålla huvudet högt mkt irriterad. Märkligt, aldrig sett henne göra så förr. Trots att jag höjde upp bettet mellan de två gångerna...

Anyway, jag lyssnar gärna på min häst och vill hon hellre ha hackamore så får hon det. Vi tävlar inte längre ändå (hon är 20 år).
Men helst hade jag velat ha bett, självklart, för det är bra mkt svårare att rida på hack, men i vanliga fall brukar jag vara mycket lätt på handen med hacket, här hänger hon tyvärr i mig och när hon blir trött och hängig verkar hacket vara mer välkomnande än ett bett att hänga i tyvärr..

Ja mycket mer övergångar är ett bra tips!

Såg inte att det var hackamore, blev lite tveksam, men trodde möjligtvis du red på bett med ngn delta tygel.
Varför hackamore?

Nej bilderna är ju rätt kassa, så man ser inte detaljer ;)

Hon trivs helt enkelt bättre på hacket.
Jag avskyr ridning framifrån, för hårda händer, för mkt fokus på huvudet och kan heller inte rida massa med handen eftersom nacken tar stryk. Jag vill kunna lägga fram handen och när hon når dit erbjuda ett mjukt lätt stöd.

Förr red jag henne på ett vanligt tredelat, men hon har aldrig varit så avslappnad i hela kroppen, oavsett hur lösgjord, uppvärmd, vältränad, eller genomriden hon är. Med bett har hon som jag skrev tidigare varit lite giraff innan man ridit henne lösgjord så hon slappnar av i kroppen och går i form och suger på bettet. Giraff är alltså högt huvud, spänd igenom hela överlinjen och inget stöd på bettet :( Inte roligt alls.

Att jag provade hackamore var pga att hon hade en tand som slog emot bettet ibland vid ridning i slutet av sommaren. När det hände reagerade hon starkt, slog huvudet i vädret, släppte bettet och blev spänd. Ajj. I väntan på tandkoll testade jag hacket, och hon gillade det! Det är ett ponnyhack, det mildaste alltså.
Sedan fick hon tänderna kollade i oktober, var en hel del vassa kanter men han fick det fint sa han, tyckte inte hon behövde kollas igen på ett år.
Provade bett igen, de två bett hon varit finast på förr, men nu protesterade hon än mer, verkligen släppte bettet, höjde skallen och spände hela kroppen. Tror hon vant sig vid hacket och gillar det. Eftersom hon haft dessa tendenser förr också, men inte så starkt förstås.

Så nu rider jag på hack eftersom det verkar vara damens egen önskan :D Börjat tömköra på bett igen, men senast la hon tungan över bettet två ggr! Aldrig någonsin sett henne göra så förr! Annars tog hon ganska fint stöd på bettet. Ska försöka smyga in bett igen i vår om det går, annars får det bli hack för hela femman. Huvudsaken är att hon är nöjd.

Senast ändrad av en moderator:

Inget fel på hackamore, jag bara undrade. Möjligtvis reagerar vissa hästar att de blir lite fördröjda med att lyssna till tygeltag. Har själv haft det ett tag på min, för ett tag sedan, p.g.a. en inflammation i kinden med där märkte jag ingen skillnad.

Inget fel på hackamore, jag bara undrade. Möjligtvis reagerar vissa hästar att de blir lite fördröjda med att lyssna till tygeltag. Har själv haft det ett tag på min, för ett tag sedan, p.g.a. en inflammation i kinden med där märkte jag ingen skillnad.

Det är bra att det finns bettlösa alternativ.

Jo, nyanserna blir mindre och det är svårare med tex ledande tygeltag, men det nyttigt tycker jag, för man får svänga osv för sitsen istället för handen ;) Jag tycker att det är svårare att rida på hack, men otroligt nyttigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka