Hänga upp småmaskigt hönät i boxen

Sv: Hänga upp småmaskigt hönät i boxen

Kräver iof en väldigt uppmärksam köpare av näten för att uppmärksamma det, och man behöver vara lite påläst och ha "efterforskat" (förstå uttrycket, alltså inte vara forskare i sig) på slowfeeding i sig osv, för att ö.h.t uppfatta det, enligt mig, så för mig är det inte konstigt i sig att många kanske missar detta, näten säljs ju i sig som lösningen på fördröjd ättid i sig, om man inte som sagt börjar grotta in sig, eller öht tänker på /vet riktigt hur hästen i sig är ämnad att äta och de problem som ev. kan tänkas fås fysiskt genom att ändra på det 24 timmar om dygnet under många långa månader/tider på året i sträck.

jag tror mest det blivit lite snedvridet just att fokus allmänt har blivit så mycket på att hästarna ska ha ngt att äta hela dygnet. och att äta blivit evivalent med konstant grovfoder i form av hö/silage. det är inte så hästarna är skapta i sig, de behöver äta ofta, men tuggbehovet är det som menas utöver själva näringsintaget givetvis. så med jämna näringstillfällen så utöver det, räcker det utmärkt med flera timmar med icke näringsrikt men tuggfrämjande "foder" för att få en välmående häst.
löv. grenar att gnaga på. gammalt visset gräs, bark. sly. eller halm.....

Kl

När hade hästar (fjordhästar) blandade jag under en period natthöet, som var det enda hästarna åt inne, med mycket halm. Jag blandade verkligen om på strå-nivå så att hö och halm var helt blandat. Det blev en form av naturligt hönät eftersom det tog betydligt längre tid för hästarna att äta upp då de först plockade ut höstråna. Kanske inte lika effektivt som nät, men längre ättid, naturlig betesställning och ingenstans att fastna.

Spinner vidare på ditt inlägg lite, tillverkarna har nu försökt börja anpassa sig till skodda hästar och ätvinkeln och skapat ett nytt nät, ett trekantigt med tygskydd på sidorna för att skodda hästar inte ska fastna och endast nät där uppe för bättre ätställning.

Men titta där! Det där blir ju en annan sak och helt klart en bättre lösning!

Men huga vilka priser :nailbiting:

Spinner vidare på ditt inlägg lite, tillverkarna har nu försökt börja anpassa sig till skodda hästar och ätvinkeln och skapat ett nytt nät, ett trekantigt med tygskydd på sidorna för att skodda hästar inte ska fastna och endast nät där uppe för bättre ätställning.

Men är dom inte fortfarande upphängd i luften?

Kl

Det hela handlar egentligen om vad i välbefinnandet hos hästen man sätter störst vikt på.

Längre äter tid till hästen så hästen verkligen får grovfoder så långt som möjligt under nattetid eller att hästen får äta i den ätställningen hästen är gjord till.

Kl Tänker högt: borde man inte kunna ta en plastvattenbalja och ha nätet i, såklart fästa det på något sätt genom att t.ex borra i baljan så man kan knyta fast nätet? Det löser ju iallafall ätvinkeln och att det inte blir mycket höspill, men ur säkerhetssynpunkt?
Bollar lite med tanken.. :)

Kl

Det hela handlar egentligen om vad i välbefinnandet hos hästen man sätter störst vikt på.

Längre äter tid till hästen så hästen verkligen får grovfoder så långt som möjligt under nattetid eller att hästen får äta i den ätställningen hästen är gjord till.

Ja, det enda sättet som både ger tillgång till grovfoder under längre tid och en helt naturlig ätställning utan säkerhetsrisker är ju höautomater som pytsar ut hö på golvet med regelbundna mellanrum.

Men jag tycker att en hökudde eller lågt spänt hönät är värt den lilla risken (jämfört mot den höga kostnaden av höautomat) om man har en oskodd häst :).

Aldrig karbinhake, alltid ordentligt igenknutet nät, alltid hakarna fästade i tunna balsnören som kan gå av så att hästen inte kan fastna mellan nät och boxvägg. Sen är ju egentligen den enda risken att hästen på något sätt skulle lyckas både bita hål i nätet och få in foten i det på en och samma natt. Risken finns, men den är låg.

Hästen kan fortfarande då kliva ner i den.

Jag kommer aldrig sätta något med nät i för låg höjd, och jag säger det igen även oskodda hovar trasslar in sig i nät som är i för låg höjd.

Hästen kan fortfarande då kliva ner i den.

Jag kommer aldrig sätta något med nät i för låg höjd, och jag säger det igen även oskodda hovar trasslar in sig i nät som är i för låg höjd.

Inte om man knutit igen den rätt. Jag "syr" igen mina med ett långt snöre.

Ja, det enda sättet som både ger tillgång till grovfoder under längre tid och en helt naturlig ätställning utan säkerhetsrisker är ju höautomater som pytsar ut hö på golvet med regelbundna mellanrum.

Men jag tycker att en hökudde eller lågt spänt hönät är värt den lilla risken (jämfört mot den höga kostnaden av höautomat) om man har en oskodd häst :).

Aldrig karbinhake, alltid ordentligt igenknutet nät, alltid hakarna fästade i tunna balsnören som kan gå av så att hästen inte kan fastna mellan nät och boxvägg. Sen är ju egentligen den enda risken att hästen på något sätt skulle lyckas både bita hål i nätet och få in foten i det på en och samma natt. Risken finns, men den är låg.

Grovfoder automater kan vara en god ide. ^^

Risken finns alltid att hästen kan skada sig. Som en sa tidigare "hästar kan om dom vill". Finns hästar som har krossat skallen för att dom har dunkat in huvudet i foderkrubban eller vattenkoppen. Sparkat emot foderkrubban eller vattenkoppen och skadad sig rejält. Och de tänker inte folk på när de talar om "riskfaktorer" i en hästbox. Finns många. Fast nätet kanske ger ett mer osäkert intryck, inte vet jag. Hehe.

Och sätta säkerhets anordningar för hönätet är en bra idé, om man behöver använda sig av hönät. Jag tror också om man kan få nätet att "släppa" när olyckan är framme så är det ett stort framsteg i säkerhetens synpunkt.

Men jag använder mig dock inte av varken nät eller häck då jag inte behöver. :) Det är fördelen med hög presterande och svårfödda hästar. ;)

Kl Tänker högt: borde man inte kunna ta en plastvattenbalja och ha nätet i, såklart fästa det på något sätt genom att t.ex borra i baljan så man kan knyta fast nätet? Det löser ju iallafall ätvinkeln och att det inte blir mycket höspill, men ur säkerhetssynpunkt?
Bollar lite med tanken.. :)

Låter som en bra idé ^^ Men då gäller det att hästen inte kan sätta in benet i baljan för då finns det risk att hästen trappar även in i nätet som ligger där inne.

Man kanske kan ha en balja utan nät och skära upp lagom stora hål som hästen kan äta ifrån. Dock soppas så små hål så hästen inte kan sätta in hoven men ändå kan äta ur. :)

Kl

När hade hästar (fjordhästar) blandade jag under en period natthöet, som var det enda hästarna åt inne, med mycket halm. Jag blandade verkligen om på strå-nivå så att hö och halm var helt blandat. Det blev en form av naturligt hönät eftersom det tog betydligt längre tid för hästarna att äta upp då de först plockade ut höstråna. Kanske inte lika effektivt som nät, men längre ättid, naturlig betesställning och ingenstans att fastna.

Ja i min Erf fungerar det sättet väldigt bra i fråga om vesäntligt förlängd ättid .
Och som sagt, står hästen utöver det på halm som strö existerar inte problemet med längre mellan fodring över natt öht .

Det handlar inte om att knyta rätt..altså näten har inte vilken hållbarhet som helst.
Vill hästarna he sönder dem så går det hål på dem väldigt snabbt.

Oskodda hovar som kraffsat hål i nätet, pålle kliver sen i det = pålle sitter fast.

Det finns dem som gnager hål i näten också och stoppar därefter ner hoven = sitter fast

Så, bara för att hästen är barfota är det absolut inte riskfritt och man bör om det inte hänger bortom sparkhöjd se till att bygga anordningar så att de inte kan sparka, kliva i det eller fastna oavsett skor eller ej.

Det är väl tur att inte näten har en bra hållbarhet. Jag hade mer velat att nätet går sönder "lättar" än vad den gör idag. Då har hästen ialf nån chans för att komma loss om olyckan skulle vara framme.

Men visst är det så att en barfota häst är också i riskzonen. Man ska nog inte få tanken "Äh, hästen är barfota den kan inte fastna"...

Jag har faktiskt gjort några egna "brottmaskor" eller vad man ska kalla det, för att göra nätet ännu svagare ifall olyckan är framme.

Men jag tycker inte att dessa nät har att göra på marknivå utan att man tänker sig noga för genom att anordna sparkskydd. Att lägga nätet löst på backen förstår jag överhuvudtaget inte att man gör.

Är olyckan framme går det fort, och jag skulle aldrig vilja se brutna hästben invirat i ett hönät.

Ja men visst är det så. Finns alltid en risk att hästen fastnar och kanske lättare om nätet ligger lägre.

Fast nu är det lite så att jag är emot hö nät eller foder häckar över huvud taget. ^^ Man löser ett problem som ger ett annat problem.
Och de andra problemet vill jag inte ha. Men det är som jag säger att det är lätt för mig att säga med tanke på de hästarna jag har.
För jag har inga problem att få en längre ät tid och låta hästarna äta i sin naturliga ställning.

Det man ska vara medveten om med att låta hästen äta högt (ovanförmarknivå) är att det inte bara är naken och tänderna som tar styck, det sträcker sig över hela ryggen. Att inte låta hästen få ner sitt huvud och använda sin rygg och sina bukmuskler för att äta på marken ger större skador än vad man kanske tror. Oavsett hur många timmar man låter hästen äta så är det den stunden hästen står och äter i t ex hö nätet som kroppen blir påfrestande. Vi talar inte om att det är när hästen får äta i flera timmar som påfrestningarna kommer utan det är i samma stund hästen tar sin första tugga ifrån t ex hö nätet. Samt att hästen får i sig partiklar ifrån grovfodret som dras in rätt i näshålan och bakåt.

Men som sagt lätt för mig och säga, jag som inte behöver använda t ex vis hö nät. Därför kanske mitt val var lättare. Vem vet ^^

Kräver iof en väldigt uppmärksam köpare av näten för att uppmärksamma det, och man behöver vara lite påläst och ha "efterforskat" (förstå uttrycket, alltså inte vara forskare i sig) på slowfeeding i sig osv, för att ö.h.t uppfatta det, enligt mig, så för mig är det inte konstigt i sig att många kanske missar detta, näten säljs ju i sig som lösningen på fördröjd ättid i sig, om man inte som sagt börjar grotta in sig, eller öht tänker på /vet riktigt hur hästen i sig är ämnad att äta och de problem som ev. kan tänkas fås fysiskt genom att ändra på det 24 timmar om dygnet under många långa månader/tider på året i sträck.

jag tror mest det blivit lite snedvridet just att fokus allmänt har blivit så mycket på att hästarna ska ha ngt att äta hela dygnet. och att äta blivit evivalent med konstant grovfoder i form av hö/silage. det är inte så hästarna är skapta i sig, de behöver äta ofta, men tuggbehovet är det som menas utöver själva näringsintaget givetvis. så med jämna näringstillfällen så utöver det, räcker det utmärkt med flera timmar med icke näringsrikt men tuggfrämjande "foder" för att få en välmående häst.
löv. grenar att gnaga på. gammalt visset gräs, bark. sly. eller halm.....
:):) De behöver bara själva söket- pillande, rotande, gnagande...
Halm är ju en mindre smaklig kost o de äter i lagom takt o inte bara för att det är gott.

Nu använder jag inte dessa, men att lägga ner nätet i en låda ger en bättre ätställning.

Fast jag tror näten går sönder innan hästen gör det, så brutna ben hade jag nog inte oroat mig för.. Åtminstone borde näten ha så pass låg brottstyrka att de går sönder.

Kl
Håller med om att det gått lite inflation i det här med SMHN. Jag använder det själv till kvällsfodringen visserligen, hönät + blandat med halm. Övriga fodringar sprids ut över halva hagen så hästarna måste gå och pilla i sig ett par tuggor i taget.
Jag har sett ett par hästar få sitt grovfoder i nät trots att de egentligen skulle behöva fri tillgång och hela natten på sig att äta upp. Trist när ägaren inte ser sånt själv.

Min ena skiter fullständigt i om det är halm eller ensilage han äter, han bara äter. Så där hjälper det inte att blanda med halm, han frossar på som vanligt ändå. Har aldrig mött en så extremt matglad häst. Det enda som förlänger ättiden där är att sprida ut maten över stor yta. Då kan han inte stå på ett och samma ställe och mumsa utan måste gå mellan tussarna.
I och med att de står på lösdrift har jag valt att ha nät på natten inne i lösdriften dels så det ska bli lättare för den som tar in/kvällsfodrar och dels för att det ska ta längre tid att äta för båda hästarna. Näten hänger rätt lågt, nedersta kanten kanske 30 cm över marken. Ingen har fastnat, skadat sig eller fått problem på andra sätt, trots skodda hovar och låga nät.

Brutna ben är nog osannolikt , senskador och ligamentskador hade jag oroat mig för .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 742
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar