Hänga upp småmaskigt hönät i boxen

Sv: Hänga upp småmaskigt hönät i boxen

Jag har beslutat att ta bort nätet till mina hästar.
Den ena har fått det pga hon har haft upprepade koliker och att hon trampar ner silaget i bädden eftersom hon får väldigt mycket att äta. Den andra för att han behöver lång tuggtid.

Fram till idag så har jag lovprisat näten. Näten har hängt på såpass höjd att jag inte trott det varit möjligt att fastna.

Imorse så hittade stallägaren med min (kolikhästen) med nätet fastkilat mellan hov och ena bakskon, den andra hade hon tappat när hon försökt sparka sig loss, det var sparkmärken långt upp på väggen. Näötet hade lossnat från väggen men var i övrigt helt intakt. Som tur var så gick nätet lätt att klippa bort och hästen verkar inte ha tagit nån skada hon var inte alls halt bak(tack för det - det räcker med den dubbla hovbensfrakturen på ena framfoten sedan innan).

*kl

Min häst har ett nät inne eftersom hon visar tendenser att krubbita när hon kommer in och står inne på kvällarna när det är stökigt i stallet. Nätet innehåller då 2-3 kg hösilage blandat med halm. Det tar henne 1-2 tim att tömma nätet. Sedan har hon halmströ i boxen för sysselsättning, men jag ville få bort hennes fokus från krubbitningen och därför har hon ett fyllt nät under den kritiska tiden vid intag.

Men när man ser hur hon rycker och drar i det... hujeda mig. Frågan är hur mkt skada nacken kan ta av det för den relativt korta tid hon har nätet..?

Jag har köpt en höpåse också som jag ska sätta upp istället, när nätet åker ut i hagen i en ställning som inte är färdigbyggd. Påsen ser ut att inbjuda till mindre ryck, men lär ju samtidigt ta slut snabbare. I hagen kommer hon att ha halm i nätet, då jag vill säkra upp att hon har nåt att göra även när det ibland blir långt mellanmorgonmål och lunch.

När man hänger upp nät blir ätställningen väldigt onaturlig för hästen.. därför använder inte jag nät.

Den blir inte alls onaturlig. Hästar har utvecklats under ca. 50 miljoner år genom att fritt ströva omkring och livnärt sig på en rad olika växter, buskar samt blad och bark från träd, alla med olika ”ätställningar”. Hästar har inga problem alls med att äta ur hönät.

Kan du länka till någon vetenskaplig undersökning som visar att hästar tar skada av att äta ur hönät?

Ja och "slutet" på utvecklingen blev att hästen äter ifrån marken och livnärde sig därifrån.^^

Vad mer bevis behöver du mer än det? ;) Titta på hästen i dagsläget så har du svaret.

Jag kan säga att min häst går helt emot sin utveckling..han serveras både från marken och i nät då jag vill variera/kompensera och inte bara ha i nät.

Han föredrar och äter alltid ur näten först även fast precis samma föda ligger helt löst, alldeles intill nätet.

Så jag tror helt på att dem kan se det som en stimulerande syssellsättning också

Den blir inte alls onaturlig. Hästar har utvecklats under ca. 50 miljoner år genom att fritt ströva omkring och livnärt sig på en rad olika växter, buskar samt blad och bark från träd, alla med olika ”ätställningar”. Hästar har inga problem alls med att äta ur hönät.

Kan du länka till någon vetenskaplig undersökning som visar att hästar tar skada av att äta ur hönät?

vi har väl diskuterat att äta och stå och rycka ur frihängande högt hängande nät 24 timmar om dygnet? iallafall har jag diskuterat det?

det finns betydligt många källor och skrifter just ang. den svenska trenden att fodra hästarna i onaturligt läge och problemen de medför. det har flaggats sen länge när trenderna växt, av både veterinärer, equiterapeuter och hästtandläkare.
utöver det har det sen länge varit ett konstaterat allmänt faktum att ffa hästar som står på box många timmar av dygnet och per tradition fodras ur häckar mkt högt satta på väggarna, vilket är tradition i viss sport, behöver ffa nogsamma tandkontroller om inte annat.....

Senast ändrad:

Jag kan säga att min häst går helt emot sin utveckling..han serveras både från marken och i nät då jag vill variera/kompensera och inte bara ha i nät.

Han föredrar och äter alltid ur näten först även fast precis samma föda ligger helt löst, alldeles intill nätet.

Så jag tror helt på att dem kan se det som en stimulerande syssellsättning också

många hästar jag vet verkar " föredra" att äta ur nät. betyder inte att det är hälsosamt för den skull tyvärr. så komplicerat är det med hästar.....

Ja och "slutet" på utvecklingen blev att hästen äter ifrån marken och livnärde sig därifrån.^^

Vad mer bevis behöver du mer än det? ;) Titta på hästen i dagsläget så har du svaret.

Mina knaprar uppe i träden lika mycket som på marken så vad menar du?

*kl

Jag förstår öht inte käbblet i denna tråden ang hästars naturliga ätställning. Det är väl ändå rätt uppenbart att de huvudsakligen betar från marken? Men det är väl klart att de kan använda hals och huvud på andra vis än så... Eller har vi människor ingen förmåga att titta på stjärnorna heller, bara för att vi bevisligen får rätt ont i nacken av att titta uppåt några timmar per dag?

Är stor skillnad att titta på stjärnorna någon gång ibland, och att göra det i timtal. Ganska enkelt att förstå att en häst inte tar skada av att äta mat i andra nivåer än marknivå, om det är begränsad tid och inte i avsaknad av det naturliga.

Nej verkligen .
Jag blir också förvånad men Ffa beklämd . Som skrivet tidigare i fråga om trender och allmän sanningar som hämtas från internet i brist på annan kunskap eller förståelse av vikt att själv ha kunskap /allmän insatthet generellt jmf med att fråga på internet forum .

Senast ändrad:

Mina hästar har småmaskiga nät ute. Inte står hästen med mulen i vädret hela tiden..;) den tar en tugga ur nätet o tar ned huvudet o tuggar i sig.

Alla granar o lövträd har inte en gren eller barr under den nivån hästen når upp till , de har de smaskat i sig.

Equiterapeuten som jag har till kraken...sa att den enda rörliga delen vi inte har behandlat på den hästen är halsen o nacken...den gymnastiserar han väldigt bra själv....:D

Har anävnt näten i 5 år o inga problem alls

Vad intressant och höra ifrån en equiterapeuten. :)

En del säger tvärtom. Man vet ju att equiterapeuter är mer eller mindre olika i sina åsikter och tycken. Så det är intressant och höra. ^^

Varför tillverkar man inte hönät i sektioner som hålls ihop med kardborreband? fastnar hästen så drar den bara loss sektionen'

Nej klart den inte gör . Har aldrig påstått det ;) däremot har jag påtalat problematiken på nacke och tänder att stå 24/7 och rycka ur högt hängda , frihängande nät som har syftet att försvåra så mkt som möjligt för hästen att äta snabbt . Det blir ett problem .

Det är väl etablerat och heller inga konstigheter . Lika lite som tennisarmbåge på administratörer som halvkass jämförelse , då jag undviker att jämföra hästar med människor till största del ;)

Senast ändrad:

Mina har nät inne, de tar en tugga och sänker sedan huvudet medans de tuggar i sig maten de fått ut ur nätet innan de rycker ut ny mat. De rycker dessutom ut maten som är längst ner i näten och höjer därav inte huvudet så mycket än vad de gör när de ska ha tag på varandra över boxdörrarna. Tänderna kollades i somras, den ena ponnyns tänder var finare än alla andra gånger de blivit kollade. Den andra ponnyn hade också jätte fina tänder.

Vi är inne på att börja använda småmaskiga nät till 2 hästar på lösdrift.
Anledning till detta är att inte behöva lägga maten i leran utanför boxen.
Det är lerigt i den delen där hästarna får mat. Lägger i stora tunnor men dom drar ut maten på marken. Att få folk att fodra dom uppe i skogen funkar inte. En bit att gå i mörkret. Vi har tillgång till halm men vill inte ge fri tillgång. Min häst har precis tillfrisknat efter förstoppning pga en stor rektal böld. Så nu är vi inne på att sätta 2 nät inne i uteboxen tills det fryser ute eller blir torrare på marken.
Min häst har de senaste veckorna stått inne på nätterna och fått sin mat i nät.
Det har fungerat bra, speciellt som han stått på diet med mindre hö än vanligt för att avlasta tarmen och undvika förstoppning.
Det är svårt att få det optimalt när man inte har stallet hemma på gården.

Kl.

Kom ihåg att jag frågade här på forumet om hönät till en häst i boxen och blev mer eller mindre idiot förklarad för det visste ju alla hur stor skade risk det var (japp det var innan dom med små masker var vanliga om dom ens fanns).

Har hållt mej till att bara använda dom i transport efter det och är nu mer övertygad om att inte använda dom än innan då 3 hästen som jag känner till har fått en skada från näten varav 2 inte kommer bli helt återställa, näten har varit i höjd med den som visas på bilden här i tråden.

Håller med, min häst fick prova med nät i ett nytt stall. Det fungerade inte, han ryckte och slet frustrerat trots invänjning av nät ätandet. Dessutom fick han ont i nacke hals. Det innebar även en stress, åtminstone för honom. Finns det något mer rofyllt än att se en häst stå och mumsa från en stor hög från marknivå. Lugna och tillfreds! Inga nät mera!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 727
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar