Hane och Hona!

Sv: Hane och Hona!

Det är dock väldigt många som inte känner till att man kan behöva justera dos efter katt. I princip alla honkattsägare jag har känt genom min uppväxt har gett 1 piller i veckan oavsett eftersom det är vad veterinären har föreskrivit.

Sedan är det givetvis upp till var och en att bestämma om de ska ha kattungar eller inte men lösa fertila hankatter är ett gissel för omgivningen och han gör ju inte bara den egna katten dräktig utan han förlustar sig ju med vilken honkatt som låter honom komma till.

Stämmer att det är besvärligt för grannar och de som inte kastrerar eller ger p-piller. Men huvudinläggsskribenten kanske har innekatter? Framkom inte...

Vettarna är dåliga på att ge info om anpassad dos, de har standard 1 piller vecka och jättetrist de inte förklarar mer, aksnek de tycker det blir omständligt.

P-piller skrivs också ut alltför lättvindigt, jag har fått recept av vettar som inte träffat vare sig mig eller katten och inte har en susning vilka vi är... Inga frågor ställda mer än "Vart vill du jag ska ringa in receptet..." svagt...

Det kan väl vara jobbigt att ha en hane som ev börjar kissa överallt.
Får den gå länge okastrerad kan det bli en vana så att det inte går bort när den blir kastrerad.
Dessutom om den är utekatt så kan den råka ut för allvarliga skador om den råkat i slagsmål med en annan okastrerad katt.
En veterinär har sagt till mig att sådana skador är bland de dyraste behandlingarna hos veterinärerna.
Sen att det skulle vara lätt att hitta hem till kattungar är en sanning med modifikation.
På sommaren översvämmas marknaden av kattungar som söker hem i alla fall i Uppsalatrakten.
Jag vet också en hel del fall nu i år där kattungar har dumpats i kartonger och plastpåsar på flera ställen i landet.
En katthona kan få 8 ungar även om det inte är vanligt och det krävs jobb för att sköta dom och sen för att annonsera.
jag har haft kattmamma och kattungar som kom från en koloni när kattungarna var 4 veckor, de var betydligt mer sociala och keliga än en kattungekull på 10 veckor som vi fick in som ägaren skulle avliva annars.
Det finns faktiskt husiskattungar som lever ute som kan bli lika keliga och goa som en kattunge som föds inomhus ,om de bara får chansen.
Det finns både långhåriga och korthåriga, olika färger.

Sol skrev:
Givetvis är det inte bara hanarnas fel. It takes two to tango. ;) varje kattägare är ansvarig över sin katt. Vill man inte ha kattungar kastrerar man sin honkatt. Vill man inte bidra till att oönskade kattungar föds kastrerar man sin lösgående hankatt. Alla har vi ett ansvar.

:bow: :bow: :bow:
Du skriver mina tankar i alla dina inlägg Sol :idea:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 626
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 946
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar