Hane och Hona!

B

Bellaaa__

Hej, Jag är lite lite oerfaren :confused: och jag undrar en sak. Om jag skulle skaffa en Okastrerad hane att ha tillsammans med min hona och hon skulle gå på p-piller så skulle hon då inte bli gravid? Tänkte låta honom vara okastrerad trots all stark pisslukt för att man kanske någon gång ibland vill låta dom få para sig och få kattungar. //Bella ;)

Sv: Hane och Hona!

Om honan går på p-piller blir hon inte dräktig, hon löper inte heller. :)

Men tänk dig för, det finns andra nackdelar än pisslukten. ;)

En honkatt bör paras före tre års ålder, så vänta inte längre än så. P-piller kan ge allvarliga biverkningar, allra helst vid flera års bruk utan uppehåll.:crazy:

En okastrerad hane blir rastlös och rätt jobbig. Om han är utekatt, är risken stor han sticker iväg och förblir borta. Han måste också slåss för sitt revir, kan komma hem biten och skadad.:crazy:

Varför vill du egentligen låta honom vara okastrerad? Jag ser att du kanske vill para dom senare, men varför? Jag tycker inte om att ha okastrerade katter gående ute alls; det finns allt för många hemlösa kattungar till att jag ser fördelen med det. Om han får gå ute, kommer han garanterat att para andra honor, och det blir ennu fler kattungar som kanske bara slås ihjäl eller inte får ett bra hem.

Kastrera din hane, och eventuellt sterilisera din hona (eller håll henne inomhus eller ge piller), och köp/få en ny kattunge om du vill ha det senare..

En honkatt kan visst bli dräktig när hon står på p-piller, det räcker med att hon löper igenom det allra minste (vilket inte är ovanligt).

Hej.
Som vissa sagt ovan är det ingen bra permanent lösning att ha honkatten på p-piller. Glömmer man att ge och katten blir dräktig och man senare fortsätter ge p-piller under dräktigheten kan kattungarna bli missbildade m.m. (Hände min hona, kattungen var dödfödd) Dessutom kan katthonan få cystor el. liknande på äggstockarna vilket inte heller är bra. Hade jag varit i din situation hade jag kastrerat både honan och hanen.

Om du tvunget vill ta kattungar är det inte helt enkelt att få bra hem till dem, det finns ju som sagt kattungar i "var och varannan buske". Se iså fall till att det finns intresse hos folk omkring dig att ha katt så att du åtminstone har några hem innan du skaffar.

Att ha katt är det bästa som finns, om man bara har lagom många (och inte som i mitt förra stall 12 st)

Vi har en hona och an hane, båda okastrerade. Det fungerar också. ;) När det gäller hästar så bör dock inte djuren para sig en massa efter som att de kan ge med sig infektioner och liknande. Men det gör inte våra, så de får vara okastrerade. Hanen kissar inte inne längre, men det har varit prioder förut. Se till att den får vara ute mycket.

Det finns flera honkatter som blir dräktiga trots p-piller så jag skulle inte lita på att p-piller håller katten från att bli dräktig.

Bellaaa__ skrev:
Tänkte låta honom vara okastrerad trots all stark pisslukt för att man kanske någon gång ibland vill låta dom få para sig och få kattungar. //Bella ;)

Ska det vara innekatter? Om den okastrerade hankatten ska vara ute kommer han ju para sig med andra okastrerade honkatter och därigenom öka antalet hemlösa, oönskade kattungar. Snälla, tänk dig för en gång till och kastrera båda katterna. Det finns ingen anledning att ta kattungar på dem, blir du sugen på en liten kattunge längre fram (och det blir man ju ;) ) så finns det hur många som helst att välja på ändå.

tintilar:
Vi har en hona och an hane, båda okastrerade. Det fungerar också. /..../ Se till att den får vara ute mycket.
Men har du en okastrerad hankatt ute? Hur vet du då att den inte producerar kattungar med varenda okastrerad honkatt i grannskapet? Går honkatten på p-piller? Annars måste hon ha kattungar väldigt ofta? Till vilken anledning?

Visst kattungar är jättesöta och gulliga men det behövs faktiskt inte fler kattungar i det här landet. Om jag var i din situation skulle jag kastrera båda katterna då det är bäst för dem, dig och alla andra.

copernica skrev:
Varför vill du egentligen låta honom vara okastrerad? Jag ser att du kanske vill para dom senare, men varför? Jag tycker inte om att ha okastrerade katter gående ute alls; det finns allt för många hemlösa kattungar till att jag ser fördelen med det. Om han får gå ute, kommer han garanterat att para andra honor, och det blir ennu fler kattungar som kanske bara slås ihjäl eller inte får ett bra hem.

Kastrera din hane, och eventuellt sterilisera din hona (eller håll henne inomhus eller ge piller), och köp/få en ny kattunge om du vill ha det senare..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Att ha okastrerade katter ränandes ute är inte försvarbart, det finns för många oönskade katter här som far illa.:mad:

Är katterna dessutom syskon? :crazy:

Senast ändrad:

mm men jag gillar inte p-piller till katter. min kompis brukar ha det till deras katter och de får kattungar jämt ändå så jag tycker inte p-piller är bra, och sen är det nån annan som bor i närheten, med hon katt?:confused: de kanske inte vill ha katt ungar..

För hos min kompis, hon bor i en ganska liten by och det finns 3 okastrerade hankatter där och de har typ bara hon katter :smirk: inte så kull tycker de.. De har nyss fått 3 kullar 2 har de tagit bort 3 kattungar kvar nu och sen är det en till som är med ungar.

Thinkle skrev:
För hos min kompis, hon bor i en ganska liten by och det finns 3 okastrerade hankatter där och de har typ bara hon katter :smirk: inte så kull tycker de.. De har nyss fått 3 kullar 2 har de tagit bort 3 kattungar kvar nu och sen är det en till som är med ungar.

Dåligt att ha okastrerade hankatter lösspringande, men för att förhindra kattungar stup i ett så är det ju bra om de kastrera sina honkatter. Man kan ju inte enbart skylla på hankatterna...

Sedna skrev:
Dåligt att ha okastrerade hankatter lösspringande, men för att förhindra kattungar stup i ett så är det ju bra om de kastrera sina honkatter. Man kan ju inte enbart skylla på hankatterna...

mm jag vet de har en hon katt som är sterileserad men det är det att de har 6 st till och de blir ju lite dyrt om de ska sterilisera allihop de försöker göra sig av med det men det är inte så lätt :(

Thinkle skrev:
mm jag vet de har en hon katt som är sterileserad men det är det att de har 6 st till och de blir ju lite dyrt om de ska sterilisera allihop de försöker göra sig av med det men det är inte så lätt :(

Så de tar hellre ihjäl kattungar än att lägga ut några tusenlappar på att kastrera honorna? Helt absurt...

Sol skrev:
Så de tar hellre ihjäl kattungar än att lägga ut några tusenlappar på att kastrera honorna? Helt absurt...

Jag vet inte men om man räknar med alla katter de haft så har de säkert haft över 30 st De ger honorna P piller men det funkar inte :crazy: De skulle ju kastresat de från början så slapp de ha så många men nu är det som de är men det är ju fal av de som har han katterna att inte kastrera de men jag säger inte att de bara är hananas fel.

Givetvis är det inte bara hanarnas fel. It takes two to tango. ;) varje kattägare är ansvarig över sin katt. Vill man inte ha kattungar kastrerar man sin honkatt. Vill man inte bidra till att oönskade kattungar föds kastrerar man sin lösgående hankatt. Alla har vi ett ansvar.

Sol skrev:
Givetvis är det inte bara hanarnas fel. It takes two to tango. ;) varje kattägare är ansvarig över sin katt. Vill man inte ha kattungar kastrerar man sin honkatt. Vill man inte bidra till att oönskade kattungar föds kastrerar man sin lösgående hankatt. Alla har vi ett ansvar.

Och tänk att det ska vara så :devil: svårt för folk att förstå!
Eller det kanske är ansvarskänslan som det är brist på?

Sol skrev:

mm Jag har 2 han katter och de är kastrerade de flästa katter är kastrerade här där jag bor tror det är en han katt som inte är det

Visst är det så med p-piller att de inte är 100 % säkert och man ska anpassa dosen till varje katt individuellt så de inte löper igenom. Man får inte heller slarva utan måste komma ihåg att ge pillren på rätt tag. Tror jag är vanligaste orsaken till att de blir dräktiga, att man glömt dag.

Till vissa katter kan man göra uppehåll under oktober-januari eller ännu längre eftersom de inte löper alls. Har erfarenheten det funkar sämre med innekatter som inte känner av väder, årstider och kyla på samma sätt.

Om man vill ha kattungar eller ej är upp till var och en att avgöra själv, tycker jag. Om man tar ansvar och föder upp dem på ett bra sätt är det helt okej.

Finns stor efterfrågan på sociala, vaccinerade och besiktade husisungar, där man fött upp och fixat för ungarna och mammans bästa enligt konstens alla regler. De brukar också hamna i seriösa hem.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 626
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 946
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar