Hane eller tik

fryckan

Trådstartare
Vad föredrar du och varför?
Jag kommer skaffa valp nästa år och har nu en hane och har därför tänkt att nästa hund också ska bli hane pga detta men börjar nu fundera på tik då jag främst sysslar med agility och en tiks storlek kan vara en fördel där jämfört med en hanes (det är jaktgolden eller labbe som är aktuellt här).
Ni som blandar hanar och tikar, hur funkar det kring löp?

Jag föredrar tikar! För att... jag vet inte, det har nog mest blivit så. Min första hund är en tik och då kändes det mest dumt och krångligt att lägga till en hund, dessutom är detta nästan ett all-female hushåll. :D Minus ormen Nipper, men han är gammal som gatan och räknas inte.

Men nej, skämt åsido kändes det smidigt och lättsamt med en till tik plus att jag hade utställnings och avelsdrömmar. Det blev inte av, men nästa hund kommer också att bli en tik.

Jag föredrar generellt sett hanar förutom när det gäller kelpie då vill jag ha tik. Jag vet inte varför det är så. Just nu har jag en 5 årig kelpietik som är kastrerad pga medicinska skäl och en schipperkehane som är 10 månader. Har haft 2 hundar i olika varianter genom åren, båda hanar eller blandat, har aldrig haft 2 egna tikar samtidigt dock.

Tik, tycker det mer personliga, nättare i kroppen och så slipper man markeringskisseri och piss i päls/på framben.

Det beror helt på vilket typ av hund/ras och vad jag vill ha hunden till.
Större hundar föredrar jag hanar, finns inget äckligare än en stor kåt löptik😅
Jag har tik och okastrerade hane och lämnar bort hanen vid löp. Inga problem alls.
Golden och labrador skiljer sig ju en hel del i storlek mellan tik och hane samt att vissa hanar är rätt översexuella?

Jag har alltid varit tikmänniska - tills jag bytte till nuvarande ras :D "råkade" behålla en hane ur min andra kull och jag är fast :love: efter det har jag fastnat för flera hanar ur både egna kullar och från andras. Har dock än så länge bara en hane (och två tikar), men när grabben här närmar sig 5 år eller så, så kommer garanterat nästa hane in här :p
Tikarna är bitchigare helt klart, så grabbar är mys :heart

Jag kan bara tänka mig hanar. Tycker jag förstår hanhundar bättre och helt enkelt trivs mkt bättre med hanhundar :laugh:. Samma med hästar. Har dock aldrig haft en tikhund men har svårt att ens tänka mig det - varför kan jag inte förklara.

Mina tikar är rätt mycket sig själva under löp. Den ena kan visserligen inte gå lös i närheten av tätort och den andra kan yla lite mot månen när dagarna är "rätt" men annars är det lite samma lika och egentligen inget besvär. :)
nu senast blev shiban skendräktig och fick mjölk, men det är en gång på nio + fjorton år så det räknas knappt. :D

Jag är en hanhundsmänniska. Vet inte varför riktigt egentligen, har alltid bara varit så. När första hunden skulle köpas rekommenderade kunniga inom rasen en hane dessutom iom att det var vår första hund. Så då var det ingen diskussion. Och när hund nummer två skulle köpas var det ju lättare med en hane iom att vi redan hade en osv :D Mina favorithästar genom åren har nästan bara varit valacker.

Jag har bara ägt tikar, men i släkten och vänner har det mestadels funnits hanhundar. Jag har medvetet valt tikar för jag har så ofantligt svårt för det eviga pissandet, markerandet och det mysiga med att ha en ylande karl så fort nån granntik löper ;) Jag har bott i stan mestadels så jag tycker det är skönt med tik, löpen kan vara jobbiga med passandet och att ej kunna ha på dagis. men hittills har det ändå vägt upp.

Jag har både och. Kan väl se fördelar med bägge men jag gillar att tikarna generellt är lite mer fokuserade, smartare :angel: och tänker efter lite innan. Känns inte lika brötiga och korkade.

Nej men skämt åsido. Hanar är ju ofta lite tramsigare/flamsigare och mognar senare. Jag gillar väl båda men gillar att tikar är mer behändig storlek (schäfer) också.

Mina har inte haft jobbiga löp direkt. Är så gott som sig själva och har kunnat träna och motionera som vanligt.

Jag gillar hanar eftersom jag (tydligen) gillar omogna barnrumpor som aldrig växer upp... 🙃

Har aldrig haft tik, alltid redan funnits en hanhund i familjen så det har liksom fallit sig naturligt att "nästa hund" också varit en hane, för att slippa problem kring löp osv. Skulle vara sugen på att testa ha en tik nån gång, kanske är som med hästar där jag en dag upptäckte att jag ju föredrar ston egentligen, men har svårt att se hur jag skulle lösa det rent praktiskt.

Jag gillar hanhundar bäst. Även hingstar/valacker och har istortsätt bara killkompisar.

Tikar är envisa, tjuriga, tråkiga. Hanar har mer will to please, gladare, roligare, mer arbetsvilja. Nej, jag generaliserar inte alls :angel:

I dagsläget har jag tre tikar. Det är vansinnigt. Min hane gick bort i somras och den här hösten utan hane i huset har varit pest. Som tur är flyttar det hit en ny hane nästa vecka, äntligen!

Anledningen till att jag har tre tikar nu är avelsplaner. Men mamma får from nu ha tikarna, alt fodervärdar, o så har jag hanar hemma själv tror jag minsann :D

Gällande att ha hanar o tikar ihop har det aldrig varit något problem hittills. Jag har inte ens behövt ha dem särade under höglöpet. Men då har jag haft dom under uppsyn hela tiden och hanhundarna har varit lydiga. Ingen av mina tikar har varit särskilt slampiga. När jag tex duschar o går på toa får den ena följa med mig in på toaletten. Måste jag åka hemifrån får den ena följa med, oftast hanhunden får passa på att rensa hjärnan. Hanarna äter ju dåligt under löpet men brukar ta med de ut på en långpromenad i skogen ensamma och träna lite balansövningar o sådär, så får de tänka på annat och får i sig sin mat som belöningsgodis.

Skulle det inte gå att göra såhär i framtiden så har jag lösningen att lämna den ena hunden till mamma. Eller annan släkt/vän.

Har tre tikar hemma, valde det för att vi upplever att hanarna i vår ras, pumi, generellt dels blir lite större, och dels är lite vassare i humöret. Maken tävlar agility, och många hanar går över på large istället för medium.
Den ena tiken har lite jobbigt vid löp, blir låg och sen skendräktig, den andra märks inte alls lika mycket. Den tredje vet vi inte än, hon är bara sju månader 😍

Jag har svårt att tänka mig en tik. Har bara ägt hannar, har aldrig ens funderat på att köpa tik.
Verkar så mycket slabb vid löp och krångel med juvertumörer, livmoderinflammationer och annat ;)

Hanar är dessutom lättare att komma till tals med. Har sällan fastnat för nån tik i bekantskapskretsen.
Kommunikation med hanar är enklare känns det som. vet inte varför.

(Men bland hästar är det annorlunda. Har helst ridit ston, inte valacker.)

Om några år blir det hund igen, när jag slutat jobba. Antar att det blir hanar igen. Nu av mindre och enklare ras. Drömmer om phalene.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 741
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar