Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som vet hur lång handläggningstid det är på SKK för enkla dispensärenden? Gäller korsbandsopererad hund som behöver intyg.
Ah då tar det mer än 2 veckor alltså . Misstänkte nästan det men hoppas kan man ju!Vet inte hur lång tid det tar i sådana ärenden men överlag brukar SKK ha mycket att göra nu pga alla valpkullar som ska registreras.
Fast så lång tid brukar det ju verkligen inte ta att registrera en titel. Har du hört med skk så det fått alla uppgifter?Ja, det verkar gå riktigt trögt. Jag har väntat i en månad nu på att en titel på min hund ska registreras.
Måste de inte dubbelkolla så uppgifterna stämmer när man ansöker om titel? Annars kan ju vem som helst hitta på lite när de ansöker. Dispensansökan är ju klar när den kommer in, veterinären har skrivit på och det är väl bara att säga ja eller nej.Fast så lång tid brukar det ju verkligen inte ta att registrera en titel. Har du hört med skk så det fått alla uppgifter?
Tror tiden för att få dispens är betydligt längre än att registrera en titel.
Det är ju definitivt en operation som höjer hundens prestationsförmåga (från halt till hel), så visst är det en form av dopning, därför är det vettigt med dispens. Det är viktigt att Kennelklubben är noga med alla prestationshöjande veterinära åtgärder av djurskyddsskäl. Sedan hoppas ju jag att SKK för statistik på raser och dispensorsaker eftersom det är en viktig källa till kunskap som är värdefull inom aveln. Om många hundar i en ras har dispens av samma orsak, kanske de dispenserna ska dras in tills uppfödarna kommit tillrätta med problemen så att det inte går att tävla med hundar som med all säkerhet kommer att lida av en viss åkomma/skada.Måste de inte dubbelkolla så uppgifterna stämmer när man ansöker om titel? Annars kan ju vem som helst hitta på lite när de ansöker. Dispensansökan är ju klar när den kommer in, veterinären har skrivit på och det är väl bara att säga ja eller nej.
Säger de någonsin nej till den dispens efter den här typen av operation förresten? Jag tycker det är HELT galet att man måste ansöka (de flesta vet nog inte ens om det). Och om de alltid säger ja, vad är poängen? Om de säger nej, hur motiverar de det?
Fast så lång tid brukar det ju verkligen inte ta att registrera en titel. Har du hört med skk så det fått alla uppgifter?
Tror tiden för att få dispens är betydligt längre än att registrera en titel.
De
Det är ju definitivt en operation som höjer hundens prestationsförmåga (från halt till hel), så visst är det en form av dopning, därför är det vettigt med dispens. Det är viktigt att Kennelklubben är noga med alla prestationshöjande veterinära åtgärder av djurskyddsskäl. Sedan hoppas ju jag att SKK för statistik på raser och dispensorsaker eftersom det är en viktig källa till kunskap som är värdefull inom aveln. Om många hundar i en ras har dispens av samma orsak, kanske de dispenserna ska dras in tills uppfödarna kommit tillrätta med problemen så att det inte går att tävla med hundar som med all säkerhet kommer att lida av en viss åkomma/skada.
Alla frakturer behöver inte opereras, "rena brott" räcker det ibland att fixera. Var tycker du själv att dispensgränsen ska gå? Osteochondrosoperation, epilepsimedicinering, artrosmedicinering....? Antar att SKK har veterinärmedicinskt grundade skäl till sina bestämmelser.Men va? Att skruva ihop ett benbrott är ju också prestationshöjande enligt samma princip och det behövs ingen dispens för. Om en ras är drabbad ovanligt ofta (som Rottweiler enligt min erfarenhet) så kan man väl ha en rapporteringsskyldighet eller något. I min ras är det så ovanligt att ingen jag pratat med har hört talas om någon annan hund (veterinärer, uppfödare, fysioterapeuter). Korsbandet kan gå av av många olika orsaker. Det kan vara försvagat pga hundens fysik, men hunden kan ju också skada korsbandet pga en olycka (som i min hunds fall).
Mediciner känns väl ganska logiskt att det är dispens på? Men inte operationer som ska lappa ihop hunden efter skada som uppkommit genom yttre påverkan.Alla frakturer behöver inte opereras, "rena brott" räcker det ibland att fixera. Var tycker du själv att dispensgränsen ska gå? Osteochondrosoperation, epilepsimedicinering, artrosmedicinering....? Antar att SKK har veterinärmedicinskt grundade skäl till sina bestämmelser.
Vad säger du om osteochondrosoperationer som har en starkt ärftlig orsak? Eller korsbandsoperationer på rottweiler, eller sådana där gomoperationer på plattnosar? Visst höjer kirurgi medfödd prestationsförmåga/ lagar medfödda svagheter där? Klart vettigt att SKKs dopingbestämmelser kräver dispenser tycker jag.Mediciner känns väl ganska logiskt att det är dispens på? Men inte operationer som ska lappa ihop hunden efter skada som uppkommit genom yttre påverkan.
Vilken tur!SKK var i alla fall supersnabba, fick hem godkänd dispensansökan idag och fick ok från arrangören att efteranmäla till utställningen. Så det löste sig
Jag har för mig att senaste LP-titeln också tog ganska lång tid...Vilken tur!
Titeln har fortfarande inte registrerats hos SKK. Trots att jag skickat in ansökan två gånger och det nu gått en månad sedan andra ansökan. Suck....
Jag har för mig att senaste LP-titeln också tog ganska lång tid...
Jag säger att det ska vara rapporteringsskyldighet för vissa diagnoser hos de raser som har problem. Dispens drabbar bara de hundägare som tävlar och som läser dopingreglementet tillräckligt noga. Jag gissar att det är under 10% av opererade tävlingshundar som har ansökt om dispens. Kunskapen är för dålig och det gäller även behandlande veterinärer. Och även bland de hundar som drabbas så skiljer sig behandling och prognos. Riktigt små hundar (under 10 kg) kan klara sig utan operation (dvs SKK missar helt), riktigt tunga raser som t ex utställningsavlade rottweilers opereras kanske inte alls utan avlivas istället.Vad säger du om osteochondrosoperationer som har en starkt ärftlig orsak? Eller korsbandsoperationer på rottweiler, eller sådana där gomoperationer på plattnosar? Visst höjer kirurgi medfödd prestationsförmåga/ lagar medfödda svagheter där? Klart vettigt att SKKs dopingbestämmelser kräver dispenser tycker jag.
Någon som vet hur lång handläggningstid det är på SKK för enkla dispensärenden? Gäller korsbandsopererad hund som behöver intyg.
Kolla tidigare i tråden! Det gick fort, knappt en vecka.Har du fått svar? Hur lång tid tog det?
Jag ska skickade precis in en dispensansökan.
Kolla tidigare i tråden! Det gick fort, knappt en vecka.