Handlade jag rätt?

Sv: Handlade jag rätt?

vem har sagt att hästar kramas? Jag skrev, "krama era hästar".
Du förstod nog inte, men det menas med att man faktiskt ska behandla hästen med vänlighet och inte glömma att klappa och gosa med den. Trist med folk som aldrig gör sånt, utan behandlar dem som maskiner och när dom bryter mönstret så får dom pisk...

cj

Hm... du missförstod aningens. Jag hade aldrig åtgärdat något sår utan att binda upp hästen först. det jag beskrev var en inlevelse i hur trådskrivaren hellre borde gjort än att direkt gå o hämta en pisk. Hon tycks inte ens ha letat efter grimskaft eller rep o binda upp hästen med. Läs mina tidigare inslag...

det verkar lite som om folk därute tror att ledarskap endast är förknippat med tillsägelser... Kel, gos och beröm är ju en lika viktig del. Om inte viktigare. varför förstår inte människor att ömhet är så viktigt och att det generar tillförlit?

/cj

En mycket smart märr som helt enkelt överlistat sina "hanterare"..

Om du bundit upp henne ordentligt och bett någon hålla upp en hov så hade det aldrig hänt.

Först mutar du henne med äpplen och sedan använder du spö.. :confused:
Så nu har stoet överlistat dig inte bara en gång utan fler.. :crazy:

Skulle aldrig ens komma på tanken att göra som du gjort..
Har heller aldrig behövts..oavsett skadans art.

Försök att vara lite smartare än märren nästa gång och förebygg innan.

AM

tycker också det var slarvigt att inte ens ha ett grimskaft men hur mycket det än stämmer så kan det ju vara lite svårt att ha ett bra förhållande som bygger på vänlighet och respekt innan hon börjar när det är nån annans häst...

för det första hade jag aldrig hållt en häst i bara grimma eftersom man är ganska försvarslös då. Kvittar hur snäll och väluppfostrad hästen är, alla kan bli skrämda och drabbas av panik. För det andra hade ingen kommit i närheten av min häst med ett spö. Men andra gör vad de vill såklar...

Själv hade jag utfustat mig med ett långt rep som snurras framför hästen (viner), och bakom mig för det är inte meningen att det ska träffa hästen på något sätt. De flesta brukar ha respekt för det. Min kan också "stövla" iväg om hon är ensam i stallet och står i gången men det är bara att lugnt och stilla spärra vägen frammåt med repet och be hästen backa. Upprepa upprepa upprepa till hästen förstår att det inte är lånt. Handlar det däremot om smärta eller rädsla ska man dock INTE stänga in hästen. Bättre då att vara på ett ställe med gott om plats där hästen kan få snurra. Dvs. börjar den gå spänner grimskaftet och tvingar den att svänga. Grimskaftet är spänt hela tiden hästen går runt men slaknar och ger eftergift i samma stund som hästen står stilla.

hej brukar inte hästar ställas i stall gången med kedjor på båda sidor om grimma eller träns med gummi grumka om kedjorna ?
och som ska behandlas typ itrav stall är bra på det,har jag sett
sätt aldrig fast en häst om inte med hjälpare finns kan hålla dom i kedjor och träns. :banana: :bump: :devil:

Skulle ju aldrig drömma om att sätta fast en häst i träns. Men jag kanske missuppfattar vad du menar?

Vad menar du?

En häst ska vara så väluppfostrad att den kan stå uppbunden i stallgången. Man binder upp hästen i grimma, aldrig i träns! Sätter du fast kedjorna i bettringarna kan hästen riva sönder sin mun!

Lena J skrev:
Hej
Jag tycker du ska använda träns när du gör såna grejer....
Det är ju en ung häst och det är ju helt naturligt att testa om det går (att gå över matte..). Hej då/Lena
Måste bara fråga, är en 5-åring verkligen en så ung häst att den måste behandlas på ett speciellt sätt?
I mina ögon är en 5-åring en vuxen häst som ska vara så uppfostrad och hanterad att den vet att den absolut inte får knalla över någon...
En åring är i mina ögon en ung häst och bör behandlas mer varsamt!

Håller med... men... ingen häst skall kliva på en... Vare sig den är 1 eller 20 år gammal.
Men sen kan en 5åring anses ung beroende på NÄR den började hanteras tycker jag. En som gått lösdrift etc och tas in vid 3 eller fyra års ålder är ju väldigt efter i hanterings syfte än om man tar in den från en lösdrift som åring tex... Tittar man på tex varmblods hingstar så verkar de flesta helt utan hanteringsproblem... Vi spekulerade lite i detta, då vi hade 7 hingstar i samma stall, och kom fram till att dessa körs in vid ett års ålder och har många år på nacken i hantering. När en tjej vile ha uppstallning för sin 3åriga hingst (ridhäst) sa jag - No problems... tjeeeeeeena... hon hade pisk och hjälm när hon lasta ur sin häst... Den hoppa ur "lilla" öppningen ovanför krubban, röjde loss rejält, kunde inte släppas i hagen för han sprängde den och skulle fajtas med de 2 andra hingstarna... Vi var sju man första utsläppet för att hindra han från att spränga hagen...
Herregudars... Men det funkade sen. Han var hur go som helst att umgås med tyckte jag, men ouppfostrad... Att piska en sådan häst är uteslutet.
Sätta fast i träns e ingen bra ide, kan skada munnen rejält... Men jag tror hon som skrev det inte menade att sätta fast den i tränset, utan tränsa och hålla i???
fast det ska räcka med grimma anser jag... Värre och bara stå o hålla även med träns... dom knallar endå om de vill...
Bremsen knyter man fast i sidostycket om man är ensam i stallet... hemskt att bremsa tycker jag, men i skaderisk perspektiv är det bättre...
/cj

seejii skrev:
Håller med... men... ingen häst skall kliva på en... Vare sig den är 1 eller 20 år gammal.
Men sen kan en 5åring anses ung beroende på NÄR den började hanteras tycker jag. En som gått lösdrift etc och tas in vid 3 eller fyra års ålder är ju väldigt efter i hanterings syfte än om man tar in den från en lösdrift som åring tex... Tittar man på tex varmblods hingstar så verkar de flesta helt utan hanteringsproblem... Vi spekulerade lite i detta, då vi hade 7 hingstar i samma stall, och kom fram till att dessa körs in vid ett års ålder och har många år på nacken i hantering. När en tjej vile ha uppstallning för sin 3åriga hingst (ridhäst) sa jag - No problems... tjeeeeeeena... hon hade pisk och hjälm när hon lasta ur sin häst... Den hoppa ur "lilla" öppningen ovanför krubban, röjde loss rejält, kunde inte släppas i hagen för han sprängde den och skulle fajtas med de 2 andra hingstarna... Vi var sju man första utsläppet för att hindra han från att spränga hagen...
Herregudars... Men det funkade sen. Han var hur go som helst att umgås med tyckte jag, men ouppfostrad... Att piska en sådan häst är uteslutet.
Sätta fast i träns e ingen bra ide, kan skada munnen rejält... Men jag tror hon som skrev det inte menade att sätta fast den i tränset, utan tränsa och hålla i???
fast det ska räcka med grimma anser jag... Värre och bara stå o hålla även med träns... dom knallar endå om de vill...
Bremsen knyter man fast i sidostycket om man är ensam i stallet... hemskt att bremsa tycker jag, men i skaderisk perspektiv är det bättre...
/cj
Självklart handlar det om när man började med hantering... Men Lena(?) påpekade att en 5-åring var en unghäst och skulle därför hanteras mer varsamt?
Sen är det ju skillnad på att vara ung och att vara ohanterad!

Sen kan man ju ifrågasätta hur smart det är att låta en häst gå ohanterad i lösdrift tills den är 4 år? Det gör ju bara att man skapar sig problem?

Ingen häst ska knalla över någon, men en åring har jag mer överseenede med än vad jag har med en 5 åring.. Eftersom jag tycker den senare borde som åring (senast) lärt sig vad som gäller!

Nu kanske många fattar varför man INTE ska ge hästen något gott först EFTER behandling/ryck .m.m
Det ska vara en belöning...inte som nu en "muta" och "ska ha" symdrom..

jag tycker detta låter som en respektlös häst som inte bryr sig om dig och det jag skulle arbeta med är att lära hästen ha respekt och sedan respektera hästen. Alla hästar kan bli knasiga vid sårvård, men sånt beteende är ouppfostrat. :mad:
men om jag nu hade en sådan här häst skulle jag bett någon hålla upp ett framben eller använt träns eller brems. :bow:

måste bara tillägga att det var bra att du var bestämd mot henne, och även om man absolut inte skall behöva lägga till Spö för att få hästen att lyda, så behövdes det uppenbarligen i det här fallet. Egentligen är jag allergisk mot människor som "slår" sina hästar. Som sagt, du behlver uppenbarligen arbeta med att lära hästen vad respekt är.

Jag tror att du tanker ratt, men du handlade fel enligt mej.

Jag undrar vad du tankte pa nar du stod och gullade och matade en hast, nar en annan manniska rengjorde ett sar????????? :confused: :confused:
Det ar mycket viktigt att den som haller i hasten ar vaken pa hastens ALLA rorelser och lemmar. Star du och ger en hast ett apple, sa tittar du antagligen pa applet och hastens mun, nar du skulle kollat pa oronen och hur hasten reagerade pa allting!! Tank om hasten hade flygit i luften och fatt panik, och dar star du utan att veta att det skulle handa, utan chans att gora nagonting at det, och dessutom med ett djavla apple i handen!! Jag fattar varfor olyckor hander nar sadana som du haller i hastar!! Hade det varit jag som stod under hasten och rengjorde saret hade jag anvant spoet pa dej och inte pa hasten, for du hade ingen pejl alls pa vad du gjorde. :mad: :devil:

Dessutom tycker jag att du gjorde fel nar det tog 3 ganger innan hasten stod still. Och var det inte for att agaren till hasten tvattat rent saret, hade det kunnat blivit en 4:e gang.
Du sa inte till hasten tillrackligt mycket forsta eller andra gangen for att den skulle sta still och fa respekt for dej.
Jag hade sagt till tillrackligt hart for att hasten skulle fatta redan forsta gangen. Att peta med ett spo pa en angvalt ar ingen ide, battre att dra till hart en gang, an att behova ha samma argumenation med hasten igen, igen och igen!!
En hast behover inte alltid vara latthanterlig, men manniskorna som har hand om hasten maste veta vad de sysslar med och denna gangen maste jag saga att du stod och sov.

Jag tycker att det ar intressant hur ni hade ett spo till hands, men inte ett grimskaft, men det ar ju en helt annan diskussion.
Att man alltid ar vaken nar man sysslar med hastar ar ett maste, men att man alltid har ratt utrustning till hands ar en sjalvklarhet!! :smirk:

Jag blir lite mörkrädd när jag ser att så många tycker att våld är godtagbart!

Ifall någon tvättade ett sår poå dig och du för att komma undan knuffade undan denna, är det då ok att du blir slagen för det? Givetvis inte!

Våld är endast godtagbart om då måste skydda dig själv och i detta fall var du aldrig utsatt för fara utan hästen gick bara lungt som du själv sa. Det är inte att vara utsatt för fara.

Är hästen inte nog uppfostrad, sätt fast den, det finns ingen ursäkt för att inte göra det. Inte ett enda grimskaft i hela stallet? Vad leder ni ut hästarna med? Eller ides ni inte hämta?

Sammet skrev:
Ifall någon tvättade ett sår poå dig och du för att komma undan knuffade undan denna, är det då ok att du blir slagen för det? Givetvis inte!
Nej, inte jag som manniska. Men mej kan man resonera med och forklara varfor saker och ting hander runt omkring mej.
Jag medger att jag ger mina hastar en och annan small nar jag tycker att det behovs. Hade jag kunnat ta med hastarna och satt dem runt koksbordet for att forklara varfor de inte far gora si och sa, da hade jag gjort det!!
Nar mina hastar ar klara for forsaljning ar de mycket latthanterliga och lattsamma att ha att gora med i de flesta situationer. De har inga men for livet, utan ar trevliga individer som mar bra i sej sjalva.

Är hästen inte nog uppfostrad, sätt fast den, det finns ingen ursäkt för att inte göra det. Inte ett enda grimskaft i hela stallet? Vad leder ni ut hästarna med? Eller ides ni inte hämta?
Mycket bra sagt!! Jag funderade pa precis samma sak i mitt tidigare inlagg....intressant att de hade ett spo till hands men inte ett grimskaft eller nagot typ av rep. :smirk: :crazy:

Det här är en svår fråga om man inte vet om hästen handlade av smärta eller av bristande respekt...

om det var av smärta så ska man VERKLIGEN INTE börja slåss!!!

Och så vill jag reda ut det här om respekt!
Många tror att respekt uppnås gemon ett slag när hästen inte gör som man vill. Idiotiskt! Sånt här beteende ger bara rädsla!
Jag kommer att jämföra med lärare och skolgång för att vi är som hästarnas lärare och det vi lär dom ska dom minnas och dra nytta av resten av livet.

Tänk er en skolklass första dagen i skolan...
Man vet inte riktigt vad som gäller och man är lite spänd, har kanske svårt att sitta stilla och vill prata med sina nya kompisar.
När läraren kommer in är det första den gör att drämma näven i första bästa bänk och skrika "Håll käften!"
Ger ett sånt här beteende respekt?
Svar: nej! bara rädsla!
Hade det varit skillnad om läraren kommit in och sagt "hej alla elever om ni är tysta när jag pratar så kommer ni att få lära er mycket kul dom närmaste åren"? Jag tror det!

Jag har en lärare som aldrig har skrikit åt oss dom 3 år vi har haft honom! Ändå är hans lektioner dom lugnaste.
Han ställer inte höga krav på oss men ändå så ligger nästan alla elever på VG-MVG nivå!
Han har en auktoritet som gör att han bara säger "tyst" och klassen blir knäpptyst!
Denna person är min förebild när det gäller hästhållning, trots att han förmodligen aldrig sysslat med hästar.

Så tänk efter nästa gång ni tänker slå till er häst för att den ska visa respekt!

Man kan inte jamfora hastar med manniskor, for vi har 2 helt olika satt att resonera och 2 helt olika sprak.
Vi som manniskor kan resonera med varandra, och aven kompromissa sa att alla blir glada. Hastarna fungerar inte sa. Det ar varken eller.
Se hur hastarna uppfostrar sina unga, hur de tar emot en ny medlem i en flock och hur de hanterar olika nya situationer.

Det ar upp till oss hastagare och hanterare att gora hastarnas liv sa enkelt som mojligt, dar regler ar satta och dar hasten vet vad som forvantas.
En hast ska veta att det ar lattare att sta still nar man blir klippt, an att borja braka.
Precis som hastarna, sa har vi manniskor samma radslor och grejer for oss, tex tandlakarskrack eller svara att sko!. Det ar lite av samma sak. Men man kan reson forklara for en person varfor den maste ga till tandlakaren for att det onda ska forsvinna, men med en hast sa fungerar det inte sa. Den lar sej dock att det kanns battre nar den ar verkad och skodd.

Inspektera hur hastarna uppfostrar och haller ordning pa varandra, innan du borjar jamfora med en mansklig larare. Man behover inte vara en elak harskare for att man har pli pa sina hastar, precis som man inte kan vara alldeles for mjuk mot hasten heller.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar