Handla på Mässa - plast eller papper?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag tycker det är viktigt att vi försöker dra ner på det tanklösa användandet av plastpåsar; det finns städer där plastpåsar är bannade från livsmedelsbutiker t.ex. !

Så: Om ni går runt på en Mässa, säg Hästmässa, och shoppar, vill ni ha plastkasse eller funkar det lika bra med papperskasse? Jag tänker mig att stora saker, som hästtäcken osv behöver en rejäl plastkasse som håller, men annars? SKULLE ni, isåfall, kunna tänka er att betala 2 kr för papperskassen eller tog ni hellre en gratis av plast?

Jag står ju på Mässa ibland och vill slippa dela ut plastkassar i hundratal (tusental!!). Jag kan ta fram fina papperskassar i återvunnet material, men de kostar. Mässor är dyra som de är och man tjänar verkligen inga stora pengar på dem, ibland går man back, men det är så roligt....... Jag vill ta fram en fin papperskasse med tryck på (eller kanske en fin sticker på, men då är väl den av plast...??) men det är dyrt. Jag vill inte göra en dunderförlust på kalaset, men inte heller sprida mera plast.

Vad säger ni? Skulle ni betala 2:- för en fin papperskasse eller ta en i plast gratis? Skulle ni betala 1 krona?

Jag tycker det är viktigt att vi försöker dra ner på det tanklösa användandet av plastpåsar; det finns städer där plastpåsar är bannade från livsmedelsbutiker t.ex. !

Så: Om ni går runt på en Mässa, säg Hästmässa, och shoppar, vill ni ha plastkasse eller funkar det lika bra med papperskasse? Jag tänker mig att stora saker, som hästtäcken osv behöver en rejäl plastkasse som håller, men annars? SKULLE ni, isåfall, kunna tänka er att betala 2 kr för papperskassen eller tog ni hellre en gratis av plast?

Jag står ju på Mässa ibland och vill slippa dela ut plastkassar i hundratal (tusental!!). Jag kan ta fram fina papperskassar i återvunnet material, men de kostar. Mässor är dyra som de är och man tjänar verkligen inga stora pengar på dem, ibland går man back, men det är så roligt....... Jag vill ta fram en fin papperskasse med tryck på (eller kanske en fin sticker på, men då är väl den av plast...??) men det är dyrt. Jag vill inte göra en dunderförlust på kalaset, men inte heller sprida mera plast.

Vad säger ni? Skulle ni betala 2:- för en fin papperskasse eller ta en i plast gratis? Skulle ni betala 1 krona?

Jag brukar alltid ha ryggsäck (har det dagligdags till och från jobbet), med en extra tygpåse i ryggsäcken. Köper jag något riktigt stort, typ ett vintertäcke, så kan jag tänka mig att köpa papperspåse för 2 kr.

Jag har ju just lagt X antal hundra på täcket, så 2 kr extra är en fis i vinden.

Troligen inte betala om jag kunde välja. Plastpåsar tål väta och håller, och jag kan återanvända dem till soppåse.
Däremot om det bara fanns papperspåse och den kostade 2 kr skulle jag snällt betala. Eller lägga grejen i en annan kasse/väskan jag redan har om den ryms (så gör jag även om det finns plastpåsar).

Nej, jag skulle inte betala för det. Jag skulle föredra en så miljövänlig plastpåse som möjligt.
Papp är inte heller helt snällt mot miljön. Som jag förstått det är plastpåsar mer energisnåla men de är tillverkade av icke förnybart material, medan papp går att återvinna men kräver mycket mer energi. Varifrån kommer den energin?

Jag brukar köpa plastpåsar och använda flera gånger när jag är i mataffären, och gör gärna likadant på en mässa. Jag skulle föredra plastpåsar som kan användas som soppåsar senare, om jag fick välja fritt. :)

Jag skulle nog hellre "gömma" kostnaden genom att baka in det i priset på någon produkt om det var möjligt. Just att "vara tvungen" att betala 2 kr skulle kännas märkligt, men jag förstår såklart varför (är ju själv företagare) man vill ta betalt för det.

Jag skulle nog säga att det bästa vore att enbart ha papperspåsar och slå på priset för påsen på varans pris.

Papperspåsar är jätte bra fram tills det blir för tungt! Skulle för ett par dagar sen bära hem massa kattmatstetror. Hade fått dem av en kompis som hade en över när hennes katt slutat äta den sorten. Skulle bära papperskassen hon packat dem i från jobbet till bilen ca 500 m och tänkte att det går nog bra! När jag kommit halvvägs och var mitt uppe på torget där restaurang ruschen hade börjat så det var knökat med folk gick kassen givetvis sönder... Så där stod jag med kattmat precis överallt och inget annat att packa i. Fick springa in på en restaurang och fråga efter en påse samtidigt som jag bett ett par vakta min kattmat :D

Jag hade höjt priset på något annat någon krona här eller där för att täcka in kostnaden för påsarna. Du minns när vi tog betalt för de styva kuverten vad folk gnisslade? Bättre att prisa in det direkt.

2 kr är det inte vad coop och ica tar för sina kassar i plast? Jag skulle inte ha några problem att betala 2 spänn för en papperskasse, bara det framgår att det kostar. Tillhandahålls kassen bakom kassan, som det oftast gör på mässor, vill jag veta om det kostar mig något när frågan "vill du ha en påse?" kommer.

Får jag välja mellan gratisalternativ och betalalternativ tar jag alltid gratis, så jag skulle nog rekommendera att inte ha gratiskassar som ett alternativ ens.

Till vardagshandling/storhandling har jag alltid med mej tjocka flergångspåsar, har köpt ett gäng på rusta och några på City gross. Har haft dom i flera år så dom har ju betalt sej många gånger om.

Såna kanske är ett alternativ att ge kunder som handlar för över en viss summa och ha det inbakat i priset och ge vanliga billigare till dom som handlar mindre. Men ändå tydligt skriva ut att handlar du för för si och så mycket får du en fin påse på köpet. En del tycker det är kul med fina påsar med loggor eller tryck.

Det beror lite på storlek. Är det en större modell (typ matkasse) så hellre en plast som kan återanvändas med nåt fint tryck, och betala kanske 10 spänn. De i affären kostar väl typ 20? Använder sådana jämt! Är det en mindre kasse så absolut en papp för 2 spänn.

Är det småprylar är en fin lite papperskasse eller påse okej
Handlar man på flera olika ställen är plastkassen garanterat bättre att bära i.
Papper blir styvt och otympligt och är itne regntåligt heller.

Går man på mässa köper man ofta från ett gäng ställen. Att ha flera papperskassar funkar dåligt.

Gör fina plastkassar med tryck som går att använda till annat också! Det behöver inte vara så avancerat. "Mulle äger" ;) t.ex.

Jag som är nördig mäss-besökare. Har alltid en bekväm ryggsäck med mig :) Dessvärre brukar den inte räcka till så det blir en och annan påse i varje hand också. Jag gillar papperspåsarna som gärna har logga på sig och betalar gärna för dem. Lite exklusivare handtag...typ!

Jag köper plastpåsar och återanvänder dom många gånger .Brukar alltid ha någon med i matboxen som jag kan ta då jag handlar på hemvägen från jobbet och när dom börjar bli slitna så blir dom soppåsar .Köper papperspåsar ibland som jag brukar använda till att lägga tidningar i och reklam då det bara är att kasta allt i tidningskontainern sedan !Så går det åt en hel del plastpåsar som jag tar fisken i då jag fiskar annars blir det så kladdigt i ryggsäcken och luktar inte så gott efter några fisketurer

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.