Handikappridning

M

Merrimon

utanför barnhabiliteringens verksamhet, är det någon som vet om det kostar som "vanliga" ridlektioner, eller mer eller mindre. Ridskolan närmast oss har handikappverksamhet, men jag vill inte gärna ta kontakt om jag på förhand vet att jag inte har råd...

Min flicka skulle behöva rida ett par gånger i veckan, men bara korta stunder till att börja med. Kan det anpassas så??

Sv: Handikappridning

jag är ingen prisexpert, men jag tycker du skall ta och ringa ridskolan där och fråga vad det kan kosta och hur tiden/gångerna är ordnade, bara för att man ringer och frågar betyder det inte att man anmäler sig eller binder upp sig på något.
Du behöver inte tala om att du ringer för tösen, utifall att du finner det för dyrt för dig, och vet hon inte att du har ringt och frågat så behöver hon inte bli besviken ... ja, du förstår nog vad jag menar

hoppas ni hittar något till överkomligt pris och med bra hästar ändå!

Ann

Ibland går det fort

Imorgon ska min lilla tjej få börja på handikapp ridning!! Vi kommer att ha manegen för oss själva, forma ridningen efter hennes utveckling - hon är bara 2 år och 4 mån! Till att börja med så länge hon själv har tålamod - är lite överaktiv - och sedan succesivt öka till 30 min / gång.
JAg är så lycklig att hon får komma igång :bump: :banana: :bump: :love: :rofl: :D :bump: :banana:

Sv: Ibland går det fort

Kul, och vad glad den lilla tjejen måste bli :)

hej jag måste funderar om inte flickan är för liten för att rida endast med vuxen ryttare framför,dom bör vara minst skol mogna innan dom sitter upp första gången tycker jag!
ungefär 7-8 år om intresse finns och i nybörjar grupp.
jag skulle rekomendera minst att vänta med alla stora övningar.
kroppen är inte nog stark att orka med och inte psykiskt heller,
dom klarar inte av motoriken.finns det inget annat att göra för två
åringar ,.
dessutom är det för farliga äventyr.
låt barnen mogna på egen hand.utan ridning
till 7-10år. hoppas jag. :banana: :bump: :devil: :devil: :love: :idea:

Är du igång med dina konstigheter nu igen?

Vad är det för dumheter! Vad har du för belägg för det tramset? Kroppen är inte nog stark att orka med och inte psykiskt heller föränn barn är 7-10 år? Var har du fått de dumheterna ifrån?

Till Merrimon: Lycka till, hoppas det blir kul och att ditt barn tycker det är riktigt roligt. :)

Senast ändrad:

Fundera på du!
Annars är det vetenskapligt bevisat att barn som rider utvecklar sin motorik snabbare/bättre än de som inte gör det.
Handikappridning r även det en välbeprövad metod.

Min dotter har suttit till häst sedan 3 mån ålder. Och ingenstans läste jag att handikappridningen skulle vara "vind för våg" utan det burkar finnas utbildad sjukgymnast mm.
Dessutom tror jag att mamman är rädd om sin dotter och gör det för hennes bästa och för hennes nöje (dotterns alltså)

Måste bara berätta mer

om min lilla dotters handikappridning :love:

Hon har idag ridit för andra gången och hon älskar det! Vi tar det helt efter hur hon vill, när hon vill kliva av så avslutar vi "lektionen".

Första gången satt hon bara och "gungade med, med ett stort smile och glada "iiihhhaa" då och då. Tror hon var cowboy i sitt förra liv :D

Idag blev hon ombedd att klappa hästen och vinka till pappa - balansträning på lååååg nivå, aldeles lagom.

Ponnyn heter Madonna, är 18 år och en ängel. När Tilde ridit klart vill hon vara med och leda in hästen i stallet, och då ser man hur Madonna går och tittar på Tilde, går sakta och försiktigt, håller tillomed in bogen på den sidan så att hoven/benet hamnar längre från barnet!!! :love:

Klok häst, klok "lärare" och klok mamma - tror vi ska kunna stärka min dotters kropp bra. OCh för den som vill kommentera att det är förtidigt: Gör dig inte besvär, för jag ignorerar bara. JAg vet vilket funktionshinder min dotter har, och vad som kan hjälpa henne att leva ett normalt liv! ;)

Sv: Måste bara berätta mer

Superkul! Önskar er fortsatta framsteg! :)
Min flicka har ännu inte kommit igång med ridningen igen, men då blir det också korta stunder.
Önskar att jag vetat vad jag vet idag, då hade vi jobbat ännu mer med att bygga upp hennes fysik/balans/självförtroende etc för att, om möjligt, kunna hejda den negativa utvecklingen.
All fysisk aktivitet som barn finner roande, det är ju bara toppen att jobba på med det! :))

Underbart att hon gillar att rida och vara med hästar. Det kan göra undervärk får både barn och vuxna. Vad skönt att det verkar vara en bra rikskola/lärare. Lycka till!

Sv: Måste bara berätta mer

Men vad kul! :)

Tänkte bara passa på och fråga vad ridskolan tar för en lektion samt var ridskolan är belägen och hur pass stor verksamhet som bedrivs där? Undrar inte av det intresset att jag är i behov av och börja rida handikapplektion själv då, utan mest rent allmänt vad en lektioner kostar för att kunna jämföra med ridskolans handikapplektion.

Oj! JAg har haft datapaj så jag har inte varit här på länge, så svaret kommer sent...

Hon rider på Timrå ridstadion utanför Sundsvall. Vi betalar hela 20 kr för hennes 10-15 min:) Hon orkar ju inte så länge ännu, utan lektionerna kommer att utökas eftersom hennes ork ökar så det kommer att bli dyrare med tiden.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar