Att födas handikappad, att bli handikappad efter sjukdom, eller olycka är inget man väljer. Utan det är ngt man föds, med, drabbas av och sedan får leva med på ett eller annat vis.
Om det är jobbigt att vara handikappad? Det KAN det ju vara, men många gånger gör ett handikapp, som drabbar ett sinne, eller något annat att man förbättrar/förkänsligar ett annat sinne, eller att man får använda sig av hjälpmedel för att klara vardagen. Idag finns det så mycket hjälp att få, så man inte behöver känna sig så annorlunda egentligen. De handikappade jag känner, inklusive mig själv... Vi känner oss nog inte så annorlunda egentligen. Det kan låta flummigt. Men så är det. Vi försöker helt enkelt leva ett så vanligt liv som möjligt, utifrån våra förutsättningar.
Om det är svårare för oss att rida? Det beror ju på vårat handikapp. Jag som drabbats av en ryggmärgsskada för några år sedan, har fått börja om lite grann, med mycket sjukgymnatstik och balansträning för att hitta min sits igen. Blinda ryttare får lita till sin hörsel och rumsuppfattning i övrigt och så vidare. Förlamade får "skapa" ett eget signalsystem, med hästen för att få den dit de vill.
Även inom ridningen finns det många handikapphjälpmedel, både för att hålla ryttare kvar i sadeln och för ryttare, som har problem med händer och behöver specialtyglar. För blinda finns det ljudfyrar, som ger ledning till var i ett ridhus, eller på en ridbana ryttaren befinner sig. För synsvaga finns större bokstavstavlor. För att hjälpa rörelsehindrade ryttare upp på hästryggen, finns pallar, handikappramper och specialliftar för att lyfta upp ryttaren. Så det MÅSTE inte vara svårare för handikappade att rida.
Utan att slå någon på fingrarna, skulle jag kunna nämna MÅNGA handikappryttare, som skulle kunna sopa banan med många vanliga ryttare inom dressyren.
Hoppas att du har fått lite större inblick inom handikapp. Fråga gärna mera och var inte rädd för att erbjuda dig att hjälpa till och leda hästar på just din ridskolas handikapplektioner. Du gör garanterat någon glad och du kan till och med få betalt för dina tjänster. Jag har själv varit ledsagare på handikapplektioner innan jag drabbades av min ryggmärgsskada.