handhästridning?

Sv: handhästridning?

Jag håller med om att handhästridning är en alldeles utmärkt träningsform.
Jag har gjort det både med äldre hästar, men framförallt mycket med unghästar när de ska få komma ut i skog och mark första gångerna. Första gången har jag alltid med mig någon som om man märker att det är en häst som inte vill gå bredvid kan mota på tills den förstår att den ska hålla sig i jämnhöjd med mitt ben ca.

Jag har upplevt flera tillfällen där handhästen strulat till det. En gång halkade han omkull, någon gång blev han rädd och bromsade in samtidigt som han kastade sig in bakom ridhästen.

Sånt händer ju, men har man ett långt rep så kan man enkelt släppa efter på det så man hinner få stopp på ridhästen utan att slita den i munnen och man tappar heller inte handhästen. :idea:
Om du fick ett ryck i armen så var det ju för att du inte släppte på repet?
Därför skulle jag inte våga rida med handhäst fastnuten i sadeln tex, jag vill INTE få min ridhäst omkullryckt eller sadeln avsliten tack :crazy:
Man måste snabbt kunna släppa efter, då ser jag inga risker med att ha handhäst.
Lös kan ju alla hästar bli, är ju bara att slänga av ryttaren ;)

Jag har upplevt flera tillfällen där handhästen strulat till det. En gång halkade han omkull, någon gång blev han rädd och bromsade in samtidigt som han kastade sig in bakom ridhästen.

Sånt händer ju, men har man ett långt rep så kan man enkelt släppa efter på det så man hinner få stopp på ridhästen utan att slita den i munnen och man tappar heller inte handhästen. :idea:
Om du fick ett ryck i armen så var det ju för att du inte släppte på repet?
Därför skulle jag inte våga rida med handhäst fastnuten i sadeln tex, jag vill INTE få min ridhäst omkullryckt eller sadeln avsliten tack :crazy:
Man måste snabbt kunna släppa efter, då ser jag inga risker med att ha handhäst.
Lös kan ju alla hästar bli, är ju bara att slänga av ryttaren ;)

Jag har långt rep, sedan sätter jag en speciell rem äver nosen som kopplas ihopa genom nosgrimman och runt bettringarna och kan bestämma hur mkt det ska ta i munnen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka