SiZo

Trådstartare
satt och kollade i tråden om att ha hästen lös.
då kom jag på en sak, hur gör man när man ska ha hand häst? jag har ridit med handhäst några ggr men inte upplevt det som helt säkert.

för det första så håller jag ju grimskaftet i handen, samma hand som jag håller i ena tygeln med, så stannar handhästen så får ju den hästen jag sitter på ett ryck i munnen, hur gör man för att undvika det?

hur genomför man en sån sak rent praktiskt helt enkelt?

jag skrittar nästan bara nu på ridhästen så då tänkte jag att det skulle ju vara jätte bra om jag fick med unghästen då...

Sv: handhäst

På Island är handhästridning vanligt, och de börjar med att utbilda tänkt handhäst till att följa och inte minst respektera dig som ledare - utan det så kommer det inte att funka, hästen måste ju vilja följa med. Viktigt att tänka på är att du kan göra det från båda hållen också, eftersom följehästen bör tränas jämnt muskulärt. Det blir ju gärna öppnamässigt för den som springer bredvid.

Du kan börja från backen, och sätta handhästen i gjorden på ledarhästen som sedan är den du rider. Är du ovan och osäker, så låt någon som kan utbilda hästarna för det är lite vanskligt att ha två att hålla reda på. Rätt använt kan det dock främja senare träning :)

Som ang säger, så är det viktigt att den häst som skall följa med är en del tränad från marken, så att du när du rider kan "placera" den där du vill ha den, och att den lyssnar på röstkommandon.

Det finns "handhästgjordar" att köpa. De är som en kraftig täckgjord i väv eller läder, med stora ringar på. Om man sätter en sådan framför sadeln på den häst man rider, så kan man dra handhästens grimskaft genom ringen på den sidan, och får då en stabilare känsla i handen. (Men knyt inte fast i ringen!!!) Sedan finns det de som argumenterar för att det är BRA att ridhästen får ett litet ryck i tygeln om handhästen stannar, för då stannar/svänger ju ridhästen också.

Tänk också på att handhästridning inte skall se ut som i western-filmer, där handhästen bogseras ett par kilometer efter ridhästen, utan handhästen bör ha sin bog i höjd med din skänkel, ungefär, så att du ser den och kan nå den med ett eventuellt spö.

Skaffar du en handhästgjord, kan du träna unghästen i var den skall vara genom att du sätter på handhästgjorden på den äldre hästen, knyter fast grimskaftet i handhästgjorden och sedan går på promenad med hästarna "ihopkopplade". Eller så sätter du dig på en tredje häst och rider ut med hela "paketet".

När min häst var unghäst körde jag först promenader enligt ovan (samt promenader med bara unghästen, longering, tömkörning och allt annat man gör med en unghäst...), och red sedan ut med honom som handhäst. Hade då tillgång till lite olika lånehästar att rida på, och insåg snabbt att det fanns de ridhästar som var bra att rida med handhäst på, och de som var sämre... En BRA häst i detta avseendet är lyhörd för små hjälper och "lättplacerad" med skänklar och säte, samt relativt stabil så att den inte blir stressad om unghästen skulle krångla runt lite....

tack för svaren!

men jag blir lite fundersam, hur ska jag få plats med en till gjord framför sadeln?

jag rider i en bomlös sportsaddle, och sadeln ligger väldigt långt fram på hästen (sadeln är alltså så lång) och den måste ligga där annars sitter jag för långt bak....

unghästen är lyhörd och lydig och så, så med det så blir det nog inga problem.

självklart så förstår jag att jag måste ha kontroll över vart unghästen är nånstans, och när jag möter bilar så får hon gå bakom.

Jag rider bara med unghästen direkt i handen, jag kan inte heller se hur jag ska få till en bekväm gjord framför sadeln. Dessutom verkar det bara bökigt...

Jag har ett 3.5-4m repgrimskaft som ligger dubbelvikt över manken på ridhästen.
Om jag har handhästen på höger sida håller jag repet i höger hand, hålls fast av tumme och lillfinger, tygeln håller jag med pek-lång-ringfinger. Då kan jag lätt låta repet löpa om unghästen skulle få tvärstopp (eller om han ramlar, vilket han gjorde en gång :rofl:) så har jag lite tid på mig att mjukare sakta in ridhästen så slipper båda få ett hårt ryck i skallen.
Vänster hand håller andra änden av öglan på samma sätt, då kan jag helt släppa repet i höger hand och låta handhästen få massor med rep, utan att helt tappa honom...

Funkar superbra, såklart måste unghästen vara lydig och hänga på. Enda gången jag egentligen fått stopp sådär är när unghästen halkade omkull, annars vill han ju hänga på :bow:

Jag håller handhästen i ena handen i skritt o i trav /galopp blir det ju i samma hand som ena tygeln.
Ridhästen bör vara lydig o lätt kan stanna o det blir problem.

Unghästen ska lära sig att gå brevid utan att börja mopsa med ridhästen.

Unghästen får även lära sig att gå bakom på stigar o så.

Det är ingen hit att ha en hingst som handhäst:angel:

det jag har störst problem med är om grimskaftet slåt mot ridhästens mage, han är väldigt känslig för hjälperna och blir lite stressad när grimskaftet slår mot honom. det är ju mest därför jag undrade hur ni gjorde...

Jag håller handhästen i ena handen, och tyglarna i den andra. Ridhästen måste i princip vara van vid flängande linor tycker jag- OM det händer något.

jo... men han blir störd när hon är på ena sidan och sen byter sida och repet är precis bakom rumpan...

nu ska jag iofs bara skritta, men endå.... jag vill inte rida med bara en hand.... har fått mkt ondare i handlederna på sista tiden... och nu när han är så pigg med.... jag skrittar ju bara på honom... någon liiiten trav ibland...

jag brukar rida med 2 hand hästar när jag e lite lat =) de går utmärkt men då rider jag hästen jag sitter på i grimma elelr side pull så jag inte sitter å sliter den i munnen.

jag rider alltid i sidepull och grimskaftet jag använder är väl 4 m eller nåt sånt...

Ta ett som är mer lagom då.
antar att du vill ha den rätt nära dig, men visst vill man ha lite i reserv.

Tappade min val. som liten då jag inte var med på att han stannade för att göra sina behov:angel:

men det blir ju så mkt att håla reda på! jag får ju ha vikt repet 3 ggr för att det ska gå, men jag har as små händer så .... det får inte riktigt plats liksom....

men jg måste ju ändå ha ett långt... funderar på om spår linan till hunden kan funka... men frågan är hur hållbar den är....

Börja med att öva ledarhästen på att tolerera rep etc. Den måste vara lydig och trygg för att funka - ni vet aldrig på förhand hur ett ridpass gestaltar sig. Sen ska inte följehästen halka så långt bak att den kan byta sida; långa linor är en risk i sig, och framför allt skall du ha kommandot. Motionera dem var för sig annars.

Som flera redan skrivit måste "handhästen" vara väl ledtränad innan och kunna stanna och gå omedelbart på kommando. Jag red mycket med min häst som handhäst när han var ung, i grimma och grimskaft. Höll grimskaftet i ena handen och ridhästens tyglar i den andra. Jag skulle inte använda ett för långt rep - handhästen ska hålla sig bredvid!

Det underlättar också om ridhästen är en lättmanövrerad "gammal räv" som inte har tendens att sparka åt ystra unghästar men som ändå "korrigerar" om det skulle behövas.

Senast ändrad:

sparka åt henne skulle han aldrig göra!

men om det kommer en bil och jag har kort grimskaft, vart ska jag göra av henne då? då måste de ju gå på led

Jag hade tagit handhästen i LINA, inte i grimskaft. För att ha utrymme att släppa efter om något händer utan att helt släppa hästen - för det behövs inte alltid.

Dessutom hade jag velat ha handhästen på slak lina, jag ahde aldrig suttit med spänd lina. Det ska finnas utrymme för ryck och hopp. Det är lätt att bli överaskad och tom min lilla hudn har nästan slitit mig av hästen. :D

Det ska vara så säkert som möjligt för hästen.

Efter som att jag i regel alltid rider med enhandsfattning så hade jag nog har den hästen jag red i högerhanden och handhästen i vänsterhanden. Jag rider sällan med handen alls men det hade känns mest kontrollerat att ha det så.

Om hästen rycker med huvudet eller springer undan så har jag mycket utrymme att ge den, och tid att reagera. Dessutom slipper då hästen jag rider på bli påverkad - mer än genom att ryttaren nästan slits ur sadeln ev. :D Och känner jag att jag inte kan hantera situationen så att någon av hästarna blir lidande så hade jag genast släppt handhästen eller hoppat av ridhästen.

puttar upp denna tråd då jag fortfarande tycker det känns lite osäkert...

jag kör unghästen en del, funderar på om gamlingen skulle kunna gå som handhäst brevid eller bakom.... antagligen bakom då det känns säkrast...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 083
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 652
Senast: starcraft
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka