Sv: handhäst

Jag har en bekant som rider med handhäst, hon har ett långt grimskaft med panikhakar i båda ändar. Den ena fäster hon i handhästens grimma, den andra i sadeln. Verkar fungera bra för henne.

Jag rider en del med handhäst, när det är lugnt i trafiken då jag måste korsa större vägar för att komma någonstans. Rider barbacka eller med w-sadel, enhandsfattning, och har handhästen i 4-meters arbetsrep i andra handen. Tycker att det är perfekt längd - jag riskerar inte att tappa handhästen ifall denne skulle tvingas ta ett skutt eller två, och det funkar att lägga repet dubbelvikt vid hornet. Som säkerhet håller jag alltid repänden i tygelhanden, ifall jag skulle bli överraskad och handhästen rycker till...

Om du kör och har handhäst föreslår jag att handhästen går bakom... Annars är det lätt till att de hoppar in i vagnen eller får in en hov eller något i däcket.

Sen, tänk på. Vad gör du om handhästen hoppar till och kanske drar dig ur vagnen? Då är du plötsligt hängande efter en häst och har den andra lös med vagnen efter sig.

Jag ska dock understrycka att jag inte har erfarenhet av det här själv utan det här är bara min tankar och funderingar Jag skulle inte själv vilja rida/köra med handhäst.

*kl*

Jag brukar rida med handhäst ibland om jag bara har tid att rida en häst. Då har jag en repgrimma och ett rep som är 3-4 m långt. Jag rider med enhandsfattning på tyglarna och har repet i andra handen. På det sättet kan jag stoppa upp handhästen utan att behöva dra ridhästen i munnen. Rider inte så ofta efter vägar med trafik på, utan det blir mer hemma på åkern eller så efter en privat väg :)

om handhästen drar iväg så släpper jag, dock kan jag understryka att under de 8 åren jag har haft honom så har han ALDRIG dragit iväg och aldrig blivit rädd för något.

det är en mkt stabil,trygg och lydig herre.

Jag håller handhästen i ena handen i skritt o i trav /galopp blir det ju i samma hand som ena tygeln.
Ridhästen bör vara lydig o lätt kan stanna o det blir problem.

Unghästen ska lära sig att gå brevid utan att börja mopsa med ridhästen.

Unghästen får även lära sig att gå bakom på stigar o så.

Det är ingen hit att ha en hingst som handhäst:angel:

Jag har ridit med hingst som handhäst utan problem. Är den bara väluppfostrad och man inte släpper den bakom ridhästen så är det inte annorlunda än att ha ett sto eller valack som handhäst.

Personligen så släpper jag sällan handhästen bakom ridhästen. Kommer det en bil så trycker jag ut båda mot vägkanten. Det är risk för att handhästen går bakom annars.

det är inte hästarna som känns osäkra, de är extremt lydiga och vill bara vara till lags, det är dock svårt när matte inte riktigt vet hur hon ska göra :p

en del av problemet är att jag helst inte vill hålla i hästen själv då jag har en reumatisk sjukdom och han inte ha för mkt saker i händerna.... kan heller inte hålla jätte hårt...

men om man på nåt sätt kan fästa hästarna i varandra så skulle det nog funka jätte bra, de är inte aggresiva mot varann, de vet att de inte under några omständigheter får bråka när jag är i närheten ( i direkt närhet till dem alltså) så den biten är inget problem...

Jag gjorde som islandsryttarna säger och hade handhästen i lina och linan några varv runt knoppen på sadeln(bomlös sadel). När jag ville korrigera tog jag linan med högra handen och höll tyglarna i vänster den stunden(jag är högerhänt och tycker det är enklast att ha handhästen på höger sida) Linan var så lång att handhästen kunde gå bakom oss utan problem, praktiskt då en sträcka är stig och en sträcka bilväg och då är det enklast att han går lite bakom.

Däremot verkar storhästryttare vara HELT emot att fästa handhäst i sadeln, jag tyckte dock att det fungerade jätte bra! Har läst om den tekniken i islandshästöcker också.

mitt problem är ju då att sadeln viker sig... det är ju en bomlös så blir det motstånd så viker sig hela sadeln bakåt... känns inte jätte bra....

men gamlingen får väl hänga på när jag kör unghästen... det borde funka jätte fint!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 082
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 652
Senast: starcraft
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka