Handhäst?

Sv: Handhäst?

när jag var lite mindre så hann jag inte rida varje dag, så då tog nång gång ibland en av tjejjerna i stallet min b-ponny på släptåg efter sin nordsvensk. i bara grimma å grimskaft. min ponny har tidigare tävlat i parkörning mm så hon höll sig brevid hela tiden.

Jag undrar?
Om man skulle tappa hästen då den har träns med bett på sig och grimskaft. Hemska tanke. Risken är ju otäckt stor att hästen gör sig illa är.
Är det någon som vet hur hästen ska vara utrustad säkerhetsmässigt?

det e ju inte säkert alls att rida med 2st hästar :p

Är det någon mer än jag som har med sig en extra häst på släp när ni rider?

Hur har ni extrahästen utrustad?

Mina är så lugna så jag har inga problem. Är mest nyfiken på hur ni andra gör och vilka erfarenheter ni har.

Jag brukar ha med en av mina på släp ofta, både när ja rideer och kör. Fast den ena går bara att ha med på släp. skulle man rida/köra honom och ha hand häst skulle man nog inte ha n armar kvar :devil:
Har iaf bara grimma på honom när han är med på släp

Jag undrar?
Om man skulle tappa hästen då den har träns med bett på sig och grimskaft. Hemska tanke. Risken är ju otäckt stor att hästen gör sig illa är.
Är det någon som vet hur hästen ska vara utrustad säkerhetsmässigt?

Vi har haft en balsnöreögla fastbunden i deltat som man i sin tur knäpper grimskaftet i, om hästen då kommer lös så rycks balsnöret sönder om den fastnar!

Har ridit en del med handhäst och rider då alltid på den tryggaste hästen, den som inte hoppar och skuttar. Sen är det ju också viktigt att hästen är lyhörd och lättstyrd, om man iaf som jag rider på en hand för att hålla i grimskaftet med den andra. Handhästen har grimma och ett extra långt grimskaft (för att det inte ska ryckas ur handen om hästen tvärstannar för att slå till en broms på magen ect).
Där vi bodde förut mötte man aldrig något ute och då hade jag handhästen helt lös vissa bitar. Han gick aldrig ifrån den/de andra hästarna utan hängde med bra. Han kom visserligen inte på kommando men det var lätt att rida upp bredvid honom och koppla honom igen.

Jag jobbade på Island en sommar. Mycket ridning blev det.

Ofta hade jag en handhäst med mej eftersom vi red långa sträckor när vi vallade. Det hände flera gånger att jag hade två handhästar. Då hade jag den som skulle gå brevid närmast mej utrustad med träns och lång tygel. Den hade i sin tur på sig en typ longeringsgjord där handhäst nummer två kopplades. Den kopplades med ett ganska kort grimskaft (ca 30cm) och grimma. Den kunde med andra ord inte hitta på så jättemycket bus utan hade liksom inte så mycket mer val än att hänga på.

Hästarna på Island var ju iuförsig vana att gå som handhästar och det var aldrig några problem att byta häst under turen. Bara att byta sadel och träns och sätta nästa häst i handen. Ganska coolt.

Rekommenderar absolut att åka till Island och jobba om ni får chansen. :)

Hur har ni extrahästen utrustad?

Mina är så lugna så jag har inga problem. Är mest nyfiken på hur ni andra gör och vilka erfarenheter ni har.

bara grimma och grimskaft funkar kanon..

Red ofta med en handhäst förut när jag hade två hästar o lite tid på mörka vinterkvällar. Utrustade handhästen precis som ridhästen förutom att jag inte hade sadel. Dvs, benskydd och träns.

Min granne, rider med sina handhästar helt lösa. Stoet som bestämmer över dom andra, rider hon på själv, och löshästarna kommer efter som på led.
Skulle inte våga detta själv, då lilleman säkert skulle sticka all världens väg, han är alltför självständig och skulle nog trivas som ensamhäst helt vild i skogen!!:rofl:

Tänkte prova att ha honom som handhäst, men med körgjord o tömmar, och liksom tömköra honom, fast uppifrån hästryggen på storhästen. Tror nån det skulle fungera?

Jag har träns och långt grimskaft på handhästen och reflex efter behov.
Skulle säkert funka i grimma också men har bara inte tänkt att prova.

Alltid stoet på släp efter hingsten.
Tycker det känns lite att utmana ödet att ha honom bakom stoet:crazy: även om han är jättesnäll:love:

Har inte haft större stoet på släp efter vagn dock men skulle troligen gå lika bra.
Med lillhästen har det funkat sådär, den har inte samma tempo så den sackar efter lite:cool:

Tandemridning brukar fungera utmärkt (fast det kan vara svårt!), särskilt om du har kört fyrspann och kan den tömfattningen och de tömtagen. Se dock till att du har "öppna tömmar" (dvs. höger och vänstertöm ska inte vara ihopkopplade) i början, så att tömmen inte fastnar runt huvud/hals på hästen du rider om det skulle gå lite galet.

Jag skulle också vilja rekommendera att du börjar öva på inhägnat område (en hage kan vara bättre än ridbanan, för man kan behöva lite utrymme innan man får till tekniken i svängarna...) och med en kompis till hjälp som kan leda/gå brevid i början (tills hästarna verkar förstå vad det handlar om) och sedan finnas till hands för att hjälpa till om det blir krångel. Öva också korta stunder i början, det kan vara svårt att orka hålla koncentrationen uppe långa stunder, både för dig och hästarna.

Hoppas att det går bra för dig, och ge inte upp om det är lite pyssligt i början - övning ger färdighet och det är jätteroligt att rida tandem när det går bra!

Poloponnier

När jag tränade poloponnier i England så motionerade vi hästarna i set om 5. Dvs. man rider en och leder fyra, två på varje sida. Det var svårt som sjutton i början men efter ett tag kändes det självklart även i galopp.

Det är ju jag som är flockledaren.
Bir det inte den häst som jag rider, som automatiskt blir ledarhäst då?

Nja, hästarnas rang förändras ju inte inbördes för att du är med. Däremot är ju som sagt DU ledarhäst när du rider, och båda hästarna ska ju respektera dina beslut.

Jag brukar alltid ha min hingst på släp och rida valacken (och där är det ingen tvekan om vem som är ledare när inte jag är med) och det är inga problem, hingsten lyder rösthjälperna och går undan för/släpper fram valacken när jag vill.

:rofl: Har ett lustigt minne från det här med att ha handhäst! Jag skulle ta min 2,5 åring på släp bakom min då 18-årige "stabile" valack. Jag hade träns och delta med longerlina och benskydd på unghästen förresten. Hela rundan gick på otrafikerad väg och allt gick lugnt och väl tills vi kom ut på terrängbanan, där flippar min gamle valack ur fullständigt och :devil: flyger i honom fullständigt. Han bockar som en rodeohäst och sätter av i 190 knyck ungefär 300 meter, med den stackars unghästen hängandes efter sig :eek:

När jag väl fått stopp på "gamlingen" hade jag fortfarande unghästen kvar i handen som såg aningens chockad ut och hade fått lära sig helt fel saker den dagen.

Efter det slutade jag att ha unghästen som handhäst bakom honom!

Brukar ta Quartern med på släp när jag rider nordisen ibland, försöker sätta igång quartern. Använder NH grimman o grimskaftet (3,5m) eftersom hon lyssnar så bra med den på. För att slippa 2,5m långa armar snurrar jag grimskaftet 1-2 varv runt knoppen på sadeln, det är ingen fara stannar/tvärdra hon så lossnar det, effektivt när nordisen får "dra" henne ibland då hon e lite små lat av sig..:angel:
Quartern e så pass uppfostrad och utbildad att det inte är några som helst problem. Nordisen är under utbildning men väldigt stabil..

Att rida med handhäst är super! Jätte bra träning för unghästar för att få dem att bygga muskler och få kondition utan belastning på ryggen, samt att de blir vana at vara ute i skog, trafik o.s.v. Även för gamla hästar som behöver röra sig men som kanske inte får ridas längre av olika anledningar så kan det fungera väldigt bra!

När jag rider med handhäst har jag dem alltid i repgrimma och med ett rep som jag håller dem i. Rider i alla gångarter.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 369
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar