Handhäst?

Sv: Handhäst?

Jag brukar rida på min gammla märr och ha unghästen som handhäst. Jag har handhästen i bara grimma o grimmskaft. När jag kommit en bit från stallet och framförallt från stora vägen, så släpper jag unghästen lös i bara grimma. Han har alltid följt efter, ibland så stannar han och tar en tugga men springer snart ifatt. Det funkar lika bra om fler hästar från flocken är med. Båda verkar trivas med det. Jag kanske ska tillägga att risken är väldigt liten att man träffar på någon i skogen där jag rider, om det inte är jakt förstås. Då får man koppla dom älglikna halvbloden så dom inte blir skjutna;)

Har ju inte så mycket att välja på.. Shettisen är ju lite liten att rida.. Red jämt min pigga (heta bockande) ponny & hade min superheta & motsättande shettis i släp. Dessutom red jag alltid barbacka oxå. Dock så var ponnyn jag red på relativt lättriden för mig. Eller jag kände honom ruskigt väl så jag kände ju när han tänkte bocka & sånt. Han svarade alltid både framåt & bakåt & det var viktigt. Shettisen som var extremt svårriden för barnen gick i träns, delta & longerlina. Ena sekunen var det tvärnit & nästa var det full fart. Men han blev tvungen att lära sig att sköta sig så nu är han en ängel att rida ut på tack vare att jag har haft honom som handhäst så mycket. Anledningen till att han går i longerlina är för att han ändå är liten & måste få trava ikapp & om & sedan få skritta en bit innan han måste upprepa. Provade att byta häst en gång men det gick inte. Stora ponnyn gick för fort & lilla var så knepig att det blev svårt att hålla koll på en häst till.

Det som jag märkt verkar viktigt är deras rangordning. Rider jag den med högst rangordning så slipper jag tjafs. Lille skiten springer framför & blockerar vägen då går de andra bara rakt på honom så han flyttar sig, plus att de inte bryr sig när han springer förbi. Syrrans ponny är lägre än shettisen i rang & kan bli hispig när shettisen hela tiden springer förbi eller vågar inte gå förbi honom när han har stannat.

Eftersom jag idag bara har en egen (lille shettisen) så cyklar jag mest med honom & det funkar utmärkt!:banana: Han vet hur långt grimskaftet eller linan är & går inte längre. Cyklar alltid med honom i grimma för annars kan han ta bettet & jag har inget att sätta emot på cykel.

Puttar upp lite.... tror att det är flera än vi som har kommit på hur bra det är att kunna motionera flera hästar på en gång.

Jag började med handhäst efter det att stoet hade haft fång. Så när hon skulle sättas igång igen gick vi korta promenader utan att hon blev belastad. Som så småningom blev längre.
Nu gör vi det för att det är roligt att känna att kommunikationen funkar. Och förstås för att spara lite tid.
Gissar att det är fler än jag som lider av lite tidsbrist ibland?

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 369
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar