Sv: Handhäst?
Det brukar vara bättre att ha den häst som är mer framåt som handhäst, av den enkla anledningen att det är lättare att driva på den häst man sitter på.
Jag har också varit med om att få två meter långa armar då "stoppklossen" parkerat vid någon lämplig tuva för en liten matpaus... Börjar man då driva med rösten så tar garanterat den känsligare hästen (som man ju sitter på) den hjälpen först, vilket innebär att man får ännu längre armar, alternativt åker av. Inte så kul. Lättare då att hålla igen en framåt handhäst och kunna driva den mer flegmatiska med säte/skänklar.
Jag rider ofta med min hingst som handhäst, använder grimma och grimskaft, för att slippa dra honom i munnen. Några tips är att det är bra att jobba mycket med rösthjälper/kommandon innan man ger sig på att rida med handhäst (eftersom min är körhäst fick jag den biten gratis), och det är bra om man vänjer hästarna vid att bli ledda tillsammans; då blir det ju inte så stor skillnad egentligen. Det är nog också vettigt att börja träna på inhägnat område (så att man kan släppa handhästen om det krånglar till sig), samt att ta väldigt korta turer i början, och att hålla sig till skritt tills man känner sig väldigt säker på att man behärskar situationen.