Handhäst?

V

Vaenting

Är det någon mer än jag som har med sig en extra häst på släp när ni rider?

Hur har ni extrahästen utrustad?

Mina är så lugna så jag har inga problem. Är mest nyfiken på hur ni andra gör och vilka erfarenheter ni har.

Sv: Handhäst?

Vi har ofta med Pentagon på släp när vi rider Yukon.
Handhästen har bara benskydd och träns med delta+långt grimskaft.
(+ eventuellt täcke efter väder)

Detta har jag funderat på länge. Om den ena är mer orolig,framåt än den andra, vilken rider man på i så fall?

Jag prövade en dag.Då red jag min mera framåt och oroliga häst.Ingen hit!Den andra hann inte riktigt med,och mina armar blev 2 meter längre!:crazy:
Nästa gång gör jag tvärtom..

Kan bara säga hur jag skulle göra.

Ha den i handen som är mest lydig eller i alla fall den som är mest känslig. Som då följer dig smidigast.

Rid på den som är lite oroligare och pigg.

Förutsättningen är ändå att du klarar av din häst som du rider med en hand utan att du utsätter någon för risker som du inte tror dig klara av.

*skratt* kan tänka mig hur det såg ut med 2 meter långa armar.
Jag har nog inte heller sett så stilig ut alla gånger........

Då jag gjorde det hade jag också träns utan tyglar och delta mellan bettringarna och ett långt grimskaft. Gick lite sådär. Handhästen ville gärna gå om när jag stannade hästen jag red på och då blev det ju lite krångligt att få den att backa igen. Dessutom blev det krångligt ibland när den bakre hästen inte följde med över ett dike och förstahästen sprang uppför backen efter diket. Så man lärde sig att hålla in den första och ropa på den andra, så gick det bra.

Sen hade jag lite problem med att hålla grimskaftet lagom slackt så att andrahästen kunde springa med huvudet fritt och samtidigt undvika att grimskaftet hamnade under svansen på förstahästen som ju då förstås gärna klämde fast det under svansen.

Jag har planer på att rida lite längre med handhäst (långt in i framtiden) och skulle då helst slippa hålla i grimskaftet. Kanske om man hade någon snörbit fastsatt i sadeln där man kunde sätta fast grimskaftet med en knut som går upp och man drar i rätt ände. Jag antar att det gäller att dels ha hästar som går ungefär lika snabbt (lika stora steg ungefär) och sen att öva, kanske t.o.m. på ridbana, med långpisk för att lära hästarna hur de ska gå. Lära den bakre gå helt på rösten när den går som handhäst.

Skulle också gärna slippa använda träns på handhästen för att minska risken att man gör illa den i munnen.

Är det någon som har provat? (Både det där med att inte hålla i grimskaftet och att träna hästarna). Hur gjorde ni i så fall?

Mina är knepiga vid ridning och jag tror jag skulle tappa handhästen efter 10 meter eller så, men vid körning däremot är dom snälla och jag brukar variera mellan att köra ena och ha andra på släp och tvärtom. Den ena är lite knäpp men det funkar fast han har nästan dragit armen ur led på mig några ggr då han har gått på släp.. har dom alltid i grimma och grimskaft.

då jag har haft handhäst ha ja alltid ridit på ledar hästen å haft den andra på släp e lättast så tycker ja annars bli de lätt tjaffsigt hästarna i mellan ... Har alltid bara grimma å långt grimmskaft då ja om jag skulle tappa handhästen inte vill att den ska springa runt lös me träns på. Man får ta korta turenr i början å bara i skritt till å börja me dom kan lätt bli lite ivriga när man ökar farten:smirk:

Det brukar vara bättre att ha den häst som är mer framåt som handhäst, av den enkla anledningen att det är lättare att driva på den häst man sitter på.

Jag har också varit med om att få två meter långa armar då "stoppklossen" parkerat vid någon lämplig tuva för en liten matpaus... Börjar man då driva med rösten så tar garanterat den känsligare hästen (som man ju sitter på) den hjälpen först, vilket innebär att man får ännu längre armar, alternativt åker av. Inte så kul. Lättare då att hålla igen en framåt handhäst och kunna driva den mer flegmatiska med säte/skänklar.

Jag rider ofta med min hingst som handhäst, använder grimma och grimskaft, för att slippa dra honom i munnen. Några tips är att det är bra att jobba mycket med rösthjälper/kommandon innan man ger sig på att rida med handhäst (eftersom min är körhäst fick jag den biten gratis), och det är bra om man vänjer hästarna vid att bli ledda tillsammans; då blir det ju inte så stor skillnad egentligen. Det är nog också vettigt att börja träna på inhägnat område (så att man kan släppa handhästen om det krånglar till sig), samt att ta väldigt korta turer i början, och att hålla sig till skritt tills man känner sig väldigt säker på att man behärskar situationen.

Jag vill verkligen kunna ha med min 2-åring när jag rider 5-åringen, men har hittills inte lyckas. 2-åringen är helt omöjlig att få med sig, han fryser fast och rör inte en fena (eller hov, då...) Jag vet inte hur jag ska få ordning på det. Driver ngn bakifrån så rusar han om 5-åringen ist. :crazy:

Om jag tömkör eller promenerar med 2-åringen däremot, är han jättetrevlig och lydig med alldeles lagom mkt motor...

när ja hadde islandshästarna så hadde ja för de mesta med mig unghästen då hadde han träns bara. en nyttig erfarenhet för dom tycker jag, blir lättare å rida in dom om de är vana trafiken med mer

Jag har ridit mina några gånger. Jag har då ridit den hetare och ranghögre hästen och haft den lugnare och ranglåga på släp. Handhästen har ibland haft träns (utan tyglar) med delta och 4 m grimskaft och ibland kapson med grimskaftet. Handhästen följer med bakom hela tiden. Handhästen är sådan att hon inte gärna vill gå före ledarhästen.
Om jag skulle göra tvärtom så skulle den ranghöga hästen hela tiden försöka komma om. och det är inte lätt att bromsa han då för han är en hejare på skänkelvikning helt på tvären i alla gångarter. Vilket bara skulle stressa upp den ranglåga som man då sitter på.
Jag har ridit med handhäst några gånger och tack vare att båda är fd travhästar så lyssnar dom på röstkommandon.:) Varje smackning innebär öka takten ett steg (skritt, trav, ökad traav och galopp) men galoppen förstärks med ordet galopp. Avsaktning sker genom brrrrrrrrr, då saktas av ett steg i taget (galopp, trav, långsam trav, skritt, halt) Jag använder dessa komandon vid longering mm också.

Har tre hästar som man kan ha som handhäst. Två av de rider jag den tredje är en B-ponny. Han är 29 år i år men kan fortfarande hitta på bus när man är ute. Jag SKA springa först och så piper han iväg framför de andra.:D

Jag brukade rida med handhäst en hel del för några år sen, när jag hade två pållar.
Red på den som var högst i rang och lättast att manövrera, som tur var sammanföll de bitarna. Handhästen hade mycket motor och var känslig för handen så det var en perfekt kombination.
Hade träns med longerlina fäst över nacken.

Jag undrar?
Om man skulle tappa hästen då den har träns med bett på sig och grimskaft. Hemska tanke. Risken är ju otäckt stor att hästen gör sig illa är.
Är det någon som vet hur hästen ska vara utrustad säkerhetsmässigt?

Jag har tagit med shettisen som handhäst när jag ridit min travare. Funkade kanon! :)

Grimma och grimskaft hade jag.

Japp det har vi provat å det funkar kanon! :) Ett perfekt sätt att motionera två hästar samtidigt när man har lite dåligt om tid! Jättekul är det oxå!

Har handhästen i träns med delta och ett långt rep, slakt rep och han springer glatt bredvid, både skritt, trav och galopp!

undvika att grimskaftet hamnade under svansen på förstahästen som ju då förstås gärna klämde fast det under svansen.

Haha, det där känner jag igen...hände FLERA gånger när jag skulle ha med shettisen!!
Har inte provat igen, men det kanske är en inlärningssak!:idea:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Tora
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 369
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar