Hanär så HET!!!

F

Fluffy

Jag rider en häst som är jättesnäll i de flesta fall, men ibland när jag rider ut eller försöker rida på lite större fält, så hetsar han upp sig så totalt!
Han börjar trippa på tårna, 10 centimeters steglängd, kryper ihop, varenda muskel darrar av upphetsning.
Det känns som om han laddar i en startbox :eek:

Problemet nu - hur får man en sådan häst att lugna ner sig och börja skritta och inte studsa?
Tar jag lite extra i tyglarna får jag hans huvud nästan i knät, dvs han kryper ihop och snäpper gärna av i nacken också.
Jag försöker sitta tungt, hålla om, ta och ge efter, göra lite sidvärtes för att förvirra honom osv osv. Men det funkar inte!!! (Alltså - han gör vad jag ber om, men på tårna :()

Det enda som fungerar är om jag sitter av och går med honom en liten bit. Och egentligen funkar inte det heller. Han är lika studsig ändå, men jag slipper känna det ... :crazy: Och till slut lugnar han ju ner sig så pass att jag kan sitta upp igen.

Det känns faktiskt lite läskigt att sitta på en krutdurk - som om minsta för kraftiga signal skulle skicka iväg honom upp i himlen.

Finns det något att göra åt, eller är det "fullblods-nerver" som man får leva med?

Vill tillägga att han oftast (både på ridbanan och ute) är jättekänslig och lyhörd.

Sv: Hanär så HET!!!

Är det ett fullblod som gått löp så är det ju så att ju kortare tyglar och ju hårdare man försöker hålla desto värre blir det pga i löpen tar man ofta tag i dom mer när dom ska springa fortare.
Har själv en liten krutdurk rider med en halsring så jag inte behöver ta så i munnen.

Hej!
Jag har också en häst som blir heeelt tokig när man kommer ut på öppna fält.
Han kastar sig runt, halv stegrar och skriker om vartannat.
Skulle gärna vilja veta vad man kan göra åt dem när de håller på så här.

Han är dock ett kallblod och i vanliga fall rätt seg av sig.:confused:

Hjälp!:crazy:

Är det ett fullblod som gått löp så är det ju så att ju kortare tyglar och ju hårdare man försöker hålla desto värre blir det pga i löpen tar man ofta tag i dom mer när dom ska springa fortare.
Har själv en liten krutdurk rider med en halsring så jag inte behöver ta så i munnen.

Nej nej! Han har aldrig varit i närheten av en bana! Så han har inga minnen från någon startbox, inte.

Och jag sitter verkligen inte och drar i tyglarna, för han är så väldigt känslig och fin i munnen, så det ger inget "extra" att dra hårdare.

Det är helt enkelt bara att han hetsar upp sig som en liten unge vid godisdisken. Han kan liksom inte hjälpa att energin rinner över.
Men jag tycker inte att det är OK att sitta på en dynamitgubbe :crazy:

Min dam blir likadan, studsar och ska bara fram i rusande galopp. Inga samlande galopprörelser här inte. Jag försöker tänka ptttrooopttrrroo, hela tiden, halvhalt och halvhalt. sedan hjälper det med min när hon får annat att tänka på, alltså volter åt alla håll, serpentiner och övergångar. men det är inte så lätt som det låter, tro mig, jag vet... lycka till! :smirk:

det som jag tycker fungerar bäst på heta hästar är att göra halter. Många halter. Börja redan en bra bit från den platsen när hästen brukar bli upphetsad. Gör halt t ex var 10e steg. Se till att hästen verkligen väntar på dig innan ni går framåt igen. Lär hästen att om den inte går kvar i det tempo som du sagt så blir det halt. Ibland kanske det bara blir två steg och sedan är det ny halt. Ge metoden några veckor innan du ger upp. Variera antal sekunder som hästen måste stå stilla i halten. Och viktigast av allt du får aldrig tappa humöret och bli arg på hästen. Koncentera dig på att göra halterna med mindre och mindre hjälper så blir det inte tråkigt och ni vinner på det i den övriga ridningen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 405
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat