Han vill inte gå ur transporten!

J

jordgubba

Har ett litet problem.. Unghästen vill inte backa ut ur transporten. Han fastnade en gång i mattan på rampen och efter det vill han inte backa. Han skadade sig inte eller så, men han tyckte det var OTÄCKT. Han har åkt transport efter incidenten. Efter mycket övertalning har han backat ut, men det går fort! Jag får tyvärr inte tag i någon transport med fronturlastning.

Någon som har några tips?

Mvh Jordgubba

Sv: Han vill inte gå ur transporten!

Fronturlastning löser ju bara symptomen (att komma ut), inte problemet (att backa).

Träning är det enda som gäller. In och äta lunch, backa ut. Varje dag i en vecka. För varje gång hästens farhåg att något obehagligt ska hända INTE infrias blir den säkrare.

I början kan det gå fort, så länge hästen backar på kommando (och inte slänger sig på bakbommen eller så) tycker jag det är OK att det går fort. När hästen blir säker kommer det säkerligen gå saktare nerför.

Sv: Han vill inte gå ur transporten!

Gör lite traditionell lastnings träning.

stanna halvägs in i trailern, backa ur, gå på igen, backa ur osv. träna på kontakten med hästen så att du kan reglera antalet steg tillochmed, dvs om du vill att den backar 3 steg och sen stannar, att sånt funkar.

gör det positivt och inte i samband med att måsta åka såhär i början, eller varva åkandet med gånger av bara in och ut träning, lite mat därinne och allmänt trevligt.

det gör jättestor skillnad kan jag intyga av egen erfarenhet. :angel:

Macken hade en bra tips. men jag vill lägga till lite...
jag skulle börjar backning även före föterna är på lämen var säkert det (backningen) fungera innan man koppla transpotet i bilden. Kom fram till lämen stanna innan föterna kom på den, backa bort några steg sen framåt igen till samma stället. Man kan tänka att det finns osynlig gränsar med ca 2-3 steg imellan (vissa hästar har bara 1 steg var det tar stop igen) från lämen till hela vägen i transporten. Går inte framåt mer om hästen har svårt för att backa från t ex halv vägs upp lämen. tränna denna gräns tills det är bra sen går 2-3 steg mer till en ny gräns. Men var säkert du inte bli evrig (? tror det är rätt odet)och inte backa till räcklig många gånger. Backa av och lite bort från lämen ibörjan, Det längre in man kommer det mindre man behöver backa bort från lämen det är bara så du får några bra steg bakåt i början.

Vissa hästar måste man backa 1000 gånger och tar fler dag och andra kan efter du har backa bara över lämen ett par gånger så släppa det och det ta 10 min.

Lycka Till :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat