Sv: Han vänder!
Hejsan,
Har haft exakt samma problem med en av mina gamla travare
Men om du rider med någon, kan den hästen du rider då gå först eller vill han gå bakom den andra hästen? isf måste du först lära honom att gå först, du måste få honom att lita på dig! Vill han ABSOLUT inte gå först kan då luta honom (i början) gå bredvid den andra och sedan först. Då kommer det också vara mycket lättare att rida ut ensam. När hästen lärt sig att gå först kan den andra som då är bakom dig göra halt, dub fårstätter att gå några meter, klappar om din häst och den andra ryttaren kan skritta ikapp dig.
Fast om hästen inte har några problem alls att gå först men bara inte vill rida ut ensam kan du rida en liten, liten runda, gärna i hagen.
Då kan du ta in de andra hästarna i stallet och rida en liten runda runt i hagen, när du kommit allra längst bort i hagen hoppar du av, ger honom lite godis och klappar om honom, sedan rider du direkt tillbara till stallet. Allt detta måste givetvis ske i skritt så inte hästen blir mer orolig. Du får absolut INTE trava eller galoppera tillbaka till stallet, då kommer han bara vilja komma tillbaka ännu mer. och det komemr att bli svårare att rida ut ensam.
Om detta inte heller fungerar kan du ta och leda honom med ett delta eller bara i tyglarna, men det är viktigt att du ryktar, sadlar och tränsar som vanligt. Sedan leder du hästen runt hagen eller ännu bättre ut i skogen, men inte en hel runda!! Du går ungefär bara max en km sedan stannar du, ger honom en godis och klappar om honom, direkt då vänder fu och går lugnt med honom upp till stallet!
Något av dessa förslagen kommer garanterat att fungera! Men du måste tänka på att Du ska INTE tvinga hästen att göra någon, istället ska du få hästen att vilja göra något. Men samtidigt måste du vara bestämd och visa att det är du som är hans ledare, men då måste du också få honom att lita på dig.
Det viktigaste ordet när du handskas med häster är: TÅLAMOD! Allt kan inte hända på några minuter, det kan ta flera dagar. När jag gjorde detta med mitt varmblod tog det upp till två-tre veckor innan jag helt kunde rida ut ensam.
Så kom ihåg, först bara korta sträckor, när du vant han vid det och han villigt går med på det kan du gå lite längre och sedan ännu längre, och tillslut en hel runda!
Hoppas det fungerar och lycka till.